EXCLUSIV. Ce probleme a întâmpinat SIIJ, în 2020, din cauza pandemiei (DOCUMENT)

Publicat: 11 02. 2021, 12:54
Actualizat: 11 02. 2021, 12:56
EXCLUSIV. Ce probleme a întâmpinat SIIJ, în 2020, din cauza pandemiei.(DOCUMENT)

Ședința Consiliului Suprem al Magistraturii – în care este discutat proiectul de lege privind desfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, dar și Raportul de activitate SIIJ pe anul 2020 – se află în plină desfășurare, însă trebuie menționat că avizul CSM va fi doar unul consultativ. 

Stelian Ion, ministrul Justiției, anunța încă de pe 31 decembrie că va trimite Consiliului Superior al Magistraturii un proiect de desfiinţare a Secţiei de investigare a infracţiunilor din justiţie (SIIJ). ”Încă de la preluarea acestui mandat, am discutat în cadrul Direcţiei de elaborare acte normative, în sensul de a face unele corecturi proiectului de lege referitor la desfiinţarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din Justiţie şi a trimite acest proiect către Consiliul Superior al Magistraturii în vederea obţinerii unui aviz”, a precizat Stelian Ion.

GÂNDUL.RO prezintă, ÎN EXCLUSIVITATE, extrase din Raportul de Activitate întocmit de SIIJ pentru anul 2020, activitatea Secției Speciale fiind afectată de pandemia de coronavirus.

Într-o primă parte a acestui raport – Impactul stării de urgență și a stării de alertă asupra activității Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție -, reprezentanții SIIJ precizează că instituirea stării de urgență și a stării de alertă, din cauza noului coronavirus s-a dovedit a fi ”o dificultate majoră” în desfășurarea activității.

  • procurorii au lucrat în regim de telemuncă
  • a fost înregistrată o scădere a timpilor de soluționare a cazurilor
  • procurorii au fost nevoiți să adopte soluții în cauzele în care urmărirea penală era finalizată
  • imposibilitatea procurorilor și a ofițerilor de poliție judiciară de a se deplasa în teritoriu pentru a efectua acte de urmărire penală
  • a fost amenajată o cameră de anchetă prevăzută cu panouri de protecție

”O dificultate majoră, în desfășurarea activității curente a Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție, în cursul anului 2020, a fost determinată de instituirea stării de urgență, respectiv a stării de alertă, în contextul pandemiei de Coronavirus SARS-CoV-2. În perioada stării de urgență, dat fiind faptul că procurorii au lucrat în regim de telemuncă, s-a înregistrat o scădere a timpilor de soluționare a cauzelor. În această situație, procurorii au fost nevoiți să adopte soluții în cauzele în care urmărirea penală era finalizată”, se menționează în Raportul de Activitate SIIJ (2020), prezentat, ÎN EXCLUSIVITATE, de GÂNDUL.RO.

”Un impediment în efectuarea actelor de urmărire penală a reprezentat imposibilitatea procurorilor și a ofițerilor de poliție judiciară de a se deplasa în teritoriu pentru a efectua acte de urmărire penală. În acest sens, s-a amenajat o cameră de anchetă prevăzută cu panouri de protecție”

EXTRAS din Raportul de activitate SIIJ pe anul 2020

”S-a înregistrat o creştere a timpilor de soluționare a dosarelor în care ancheta nu era finalizată”

În Raportul de Activitate SIIJ pe anul 2020 se menționează, în partea referitoare la amprenta negativă pusă de pandemia de coronavirus asupra Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie, că a existat un spațiu insuficient pentru audieri, fiind luate măsuri pentru ca activitatea să se desfășoare doar cu respectarea tuturor măsurilor de protecție.

  • programarea audierilor
  • activitatea de relații cu publicul și audiențe în SIIJ s-a suspendat
  • o reorganizare și redistribuire a sarcinilor
  • ore suplimentare

Totuși, aceste măsuri au avut ca rezultat și ”o creştere a timpilor de soluționare a dosarelor în care ancheta nu era finalizată”.

”Având în vedere existența spațiului insuficient pentru audieri, s-a dispus ca această activitate să se desfășoare cu respectarea măsurilor pandemice prin stabilirea unui program de audiere în funcție de ocuparea respectivului birou. Din acest motiv a fost nevoie de o programare a audierilor, în funcție de nivelul de ocupare a biroului de anchetă. Prin urmare s-a înregistrat o creştere a timpilor de soluționare a dosarelor în care ancheta nu era finalizată. Pentru limitarea răspândirii infecțiilor s-a dispus ca activitatea de relații cu publicul și audiențe în cadrul Secției pentru investigarea in fracțiunilor din justiție să se suspende, ceea ce a condus la creşterea solicitărilor primire prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice și prin serviciul poștal, e-mail sau telefonic”, menționează SIIJ în Raportul de activitate pe anul 2020.

”S-a avut în vedere evitarea unor contacte directe mai ales în exercitarea și privirea corespondenței”

Sarcinile au fost reorganizate și redistribuite și la nivelul compartimentului de grefă, în astfel de condiții, iar prezența grefierilor s-a făcut în două schimburi, prin rotație.

”În ceea ce priveşte activitatea desfășurată la nivelul compartimentului de grefă, pentru a se menține efectuarea în termen a lucrărilor și a se evita întârzieri în circuitul acestora s-a prevăzut o reorganizare și redistribuire a sarcinilor. Astfel, s-a dispus uri program de muncă flexibil stabilindu-se ca prezenta grefierilor să se facă în două schimburi, prin rotație, iar în situațiile în care a existat o încărcare a volumului de activitate s-au efectuat ore suplimentare”, precizează SIIJ.

”Referitor la interacțiunea cu instanțele de judecată și cu alte organe judiciare privind stabilirea relațiilor în îndeplinirea activității s-a avut în vedere evitarea unor contacte directe mai ales în exercitarea și privirea corespondenței, astfel că o mare parte din comunicări s-au transmis prin intermediul mijloacelor de comunicare online, folosindu-se adresa de e-mail”

EXTRAS din Raportul de Activitate SIIJ pe 2020