Mașina Buick din 1940 a lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, găsită abandonată pe câmp. Cum arată după ce a fost refăcută și pusă pe calea ferată

Publicat: 24 11. 2021, 18:18
Actualizat: 24 11. 2021, 18:24

S-au împlinit 150 de ani de la construcția Căii Ferate Alba-Iulia – Târgu Mureș și – cu această ocazie – a fost prezentată o drezină model american Buick Road Master Sedan, fabricată în 1940. Mașina i-a aparținut președintelui comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej și a fost abandonată, în 1996, pe o linie ferată din Brașov.

Afectată de intemperii și de anii care au trecut peste ea, mașina a fost ”salvată” de de mai mulți lucrători ai Secției L7 Târgu Mureș din cadrul CNCF ”CFR” S.A. și restaurată de aceștia prin fonduri proprii.

Deși părea un demers aproape imposibil, mașina a fost adusă la Districtul Exploatare Utilaje din cadrul Secției L7 Târgu Mureș, la începutul anului 2020, iar angajați pasionați de istoria căilor ferate au reușit să-i redea, încetul cu încetul, strălucirea de altădată. Această drezină face parte integrantă din istoria perioadei comuniste a României, fiind folosită, inițial, în Corpul Diplomatic 1 și 2. Ulterior, a ”trecut” la calea ferată și a fost una dintre drezinele liderului vremurilor comuniste, Gheorghe Gheorghiu Dej.

”Un popor care nu-și cunoaște istoria, e ca un copil care nu-și cunoaște părinții”

Drezina a fost abandonată în 1996, pe o linie ferată din Brașov. A ajuns apoi la Zlatna, autoritățile încercând – fără succes – restaurarea ei. Istoricul CFR Radu Belu și șeful de Secție L7 Vîlcan Ionel Adrian au identificat-o, lăsată de izbeliște, pe un câmp din județul Alba.

”Am reușit punerea în funcțiune a ei. Lucrarea a durat un an de zile și toată cheltuiala a fost suportată de noi integral. Cum a spus și marele Nicolae Iorga, un popor care nu-și cunoaște istoria, e ca un copil care nu-și cunoaște părinții, așa și noi CFR-iștii, ce mai putem sa salvăm, salvăm”, a povestit Ionel Adrian Vîlcan.

Drezina Buick din 1940 a lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, găsită abandonată pe câmp

”Piesele toate trebuiau gândite pentru că erau greu de găsit originalele”

Pe lângă ,,drezina Buick ” pasionații de mijloace de transport vechi au mai restaurat, tot cu bani proprii, o locomotiva cu aburi de cale îngustă fabricată în România anilor 1954, destinată transportului de marfă și călători și un vagon de cale îngusta din 1915 .

”Restaurarea (n.red. – drezinei) a fost foarte grea. Piesele toate trebuiau gândite pentru că erau greu de găsit originalele. Am început de la 0 fiindcă a avut numai scheletul și roțile; am găsit-o fără motor, fără cutie, fără nimic, aproape distrusă. Dresina nu are volan, iar bordul și ceasurile pentru apă sunt recondiționate. Are pe ea un motor de Renault, 1.9, cu 75 de cai putere. E mândria noastră, am făcut totul din pasiune!” , a spus maistrul Varga Ferenc, cel care a coordonat restaurarea drezinei.

Drezina model american Buick Road Master Sedan, restaurată

La rândul său, Florin Jelen – șef adjunct Secția L7 Târgu Mureș – spune că s-a plimbat cu drezina pe linia Luduș-Măgherșu și atunci a luat decizia de a o pune în funcțiune, alături de colegii săi.

”Eu personal m-am plimbat cu ea pe linia Luduș-Măgherșu și când am văzut în ce stare e, am luat-o împreună cu colegii și am hotărât să o punem in funcțiune. Se știe că Gherghe Gheorghiu Dej a avut mai multe drezine, dar doar aceasta mai există acum. Era folosită la verificarea șantierelor deschise si diferite recepții ale Căii Ferate cu aceasta drezină”, a explicat Florin Jelen.

Dar toată această frumoasă aventură a recondiționării drezinelor altor timpuri nu se oprește aici. Următoarea pe listă este singura drezină a Familiei Regale a României care a scăpat de la distrugere. Este vorba despre o drezină construită în 1935, care a aparținut lui Carol al II-lea. Regele folosea această drezina pe linia îngustă Reghin – Lapușna, în fiecare vară, atunci când venea la vânătoare la castelul de la Lăpușna, în județul Mureș.

Citește și: