Dezvelirea ”Imaculatei Concepțiuni”, sculptură în bronz realizată de artistul Adrian Ilfoveanu: ”Nașterea oricărei ființe este un eveniment sacru, o epifanie a purității” | VIDEO – FOTO

Publicat: 13/11/2021, 10:00
Actualizat: 16/11/2021, 13:12

Sculptorul Adrian Ilfoveanu, autorul primei expoziții personale de sculptură în aer liber din România, creatorul statuetei pentru Premiile Gopo, care are sculpturi din seria ”Păsări” expuse în spații publice din București, este un artist complet și complex, permanenta ”ardere” lăuntrică fiind materializată în creații spectaculoase, cu o simbolistică impresionantă. 

Pasărea este axis mundi în Cosmosul creației lui Adrian Ilfoveanu și ea nu este doar un simbol teluric, ci este mesagerul care sfidează gravitația și transmite mesaje de la pământ la cer, este expresia libertății spirituale. Adrian Ilfoveanu își întruchipează păsările din creațiile sale cu aripi exagerat de mari, ca o expresie a trăirilor tainice ale artistului, a dorinței de eliberare și de înălţare prin zbor. Își alege materialele cu care lucrează ascultând muzica formelor, căutându-le prin ”mângâiere” fierbințeala sau răceala.

”Imaculata Concepțiune”, una dintre păsările lui Adrian Ilfoveanu, o sculptură realizată în bronz, va fi dezvelită în fața Business Forum Pitești, miercuri 17 noiembrie, la ora 12.30. Lucrarea este un dar pe care piteștenii îl primesc din partea oamenilor care iubesc arta și cred în ea, dincolo de toate problemele unui cotidian măcinat de contradicții și provocări.

În exclusivitate pentru Gândul, Adrian Ilfoveanu spune, caracterizând succint – dar prin cuvinte cu o încărcătură emoțională indiscutabilă – ”Imaculata Concepțiune”, că ”nașterea oricărei ființe este un eveniment sacru, o epifanie a purității, o imaculată concepție în sens larg”.

Sculptura ”Imaculata Concepțiune”, realizată de artistul Adrian Ilfoveanu | În lucru

”Lucrarea se numește Imaculata Concepțiune. Sculptura reprezintă momentul nașterii unei ființe. Nașterea unei ființe este imaculată indiferent de ființă”, explică sculptorul Adrian Ilfoveanu simbolistica lucrării.

”Mă atrag volumele, mă atrage ceea ce este în trei dimensiuni”

Adrian Ilfoveanu s-a născut într-o familie de artiști – părinții săi fiind pictorii Sorin Ilfoveanu (unul dintre cei mai mari pic­tori con­temporani ai României) și Ruxandra Ilfoveanu, iar faptul că a devenit un artist consacrat, de calibru, la a doua generație a însemnat, firește, și o mare provocare.

”Trebuie să vă spun o poveste care a început la vârsta de 14 ani. Am început să lucrez în atelierul tatălui meu, iar după aproximativ două luni de lucru, mi-am dat seama că făceam aceleași gesturi ca și el. Pictam exact ca el. Fiind o personalitate puternică, lucrările lui mă influențau. Amândoi ne-am dat seama de acest lucru și atunci mi-a spus să intru în bibliotecă, să merg prin expoziții, să mă uit la artiști, să spun exact ceea ce simt că vreau să fac, ceea ce îmi place mai mult.

După un timp, i-am spus că mă atrage sculptura, mă atrag volumele, mă atrage ceea ce este în trei dimensiuni. Și din acel moment am plecat de la el din atelier și n-am mai intrat niciodată pentru a lucra împreună, fiindcă mă simțeam influențat și, cumva, încorsetat de personalitatea lui. Așa că ne-am despărțit drumurile și eu am luat-o în altă parte, pentru a încerca să îmi dezvolt personalitatea într-o altă direcție. Și așa am reușit să fim destul de diferiți, cu toate că suntem și apropiați ca lume. Cred că important este și sângele, și faptul că am crescut în această familie”, povestește sculptorul Adrian Ilfoveanu.

Sculptorul Adrian Ilfoveanu | Fotografie realizată de Nicu Ilfoveanu, fratele artistului

Adrian Ilfoveanu se descrie ca fiind un introvertit, ceea ce îi contrariază, uneori, pe cei cu care interacționează. Exprimarea prin sculptură, nu prin cuvinte, îi este cea mai apropiată de suflet.

”Sunt extrem de introvertit. De multe ori, oamenii din jurul meu sunt contrariați, dar încerc să mă schimb, încerc să fiu altfel. Eu, de fapt, mi-am dorit să mă exprim prin sculptură, prin volum, nu neapărat prin vorbă. Uneori, într-adevăr, comunic foarte puțin”, mărturisește artistul.

Păsările, axis mundi în Cosmosul creației sculptorului

Dintre temele căutate de Adrian Ilfoveanu pentru arta sa, păsările sunt prima alegere.

”Păsările sunt prima mea temă, una pe care, în continuare o cercetez. De fapt, eu cercetez încercarea de a fi liber, de a zbura. Libertatea este importantă, și păsările, prin zborul lor, îmi dau senzația de libertate. Mi-aș dori să zbor… De aceea, și aripile păsărilor sunt de multe ori exagerat de mari pe lângă corp, pentru că aripile ne ajută să zburăm. Corpul este, poate, mai puțin important. Și aici e, poate, vorba și de libertate spirituală. Încerc să o exprim printr-o pasăre”, explică sculptorul alegerea temelor de lucru.

”Am început cu tema păsării, apoi universul feminin a fost și este o temă și un punct de inspirație. Expresivitatea primitivă, apoi, a omului primordial, m-a provocat foarte mult, de aici și unele accente de expresionism pe care le am în unele lucrări. În toate am urmărit bucuria vieții sau măcar expresivitatea vieții, pentru că viața nu e tot timpul bucuroasă, nu există tot timpul fericire, există și momente tragice, am urmărit și tragismul vieții ca expresie.”

Sculptorul Adrian Ilfoveanu

”Această sculptură am făcut-o după multe studii de corpuri feminine în facultate. Corpul feminin e mai slab sau sunt corpuri mai grase sau mai tinere sau mai bătrâne și mi-am dorit să fac o sintetizare a formelor feminine. Am eliminat elementele inutile, ca să obțin un corp feminin cu forme care plutesc în aer. Am numit-o “Eva Prima”, prima Eva, adică femeia primordială care nu are un chip, anume pentru că ea se află în toate femeile, în toate «Evele» din această lume de pe acest pământ. Este un elogiu adus corpului feminin”, explică sculptorul.

“Eva Prima”, un elogiu adus corpului feminin

Lumea misterioasă a lui Adrian Ilfoveanu

Lumea lui Adrian Ilfoveanu este una cu totul aparte, o lume a unui mister pe care încă nu l-a descifrat pe deplin.

”Pentru mulți, lumea lui Adrian Ilfoveanu este destul de ciudată. La țară, mi-am amenajat singur o grădină de o jumătate de hectar, mi-am făcut un lac natural cu pești, mi-am plantat copaci, în așa fel încât să îmi fac un orizont, cam cum arăta planeta lui Antoine de Saint-Exupéry, «Micul Prinț».

Cum am ajuns la aceste simboluri? Mi-e foarte greu să spun, aici m-a dus viața, m-au dus călătoriile, muzeele, bibliotecile, cărțile pe care le-am găsit prima oară în biblioteca tatălui meu și apoi am început eu, încet, încet, să-mi aleg lecturile. Toate acestea m-au dus într-o simbolistică a mea. Cum anume, nu știu, cine m-a direcționat… Sigur, sunt multe lucruri din cărți care m-au direcționat aici, dar exact nu știu cum am ajuns. Poate că viața este un mister și îmi este greu să îl înțeleg încă”, dezvăluie sculptorul.

”Mângâi materialul cu mâna și simt căldura, răceala, fierbințeala”

Orice artist are un material preferat cu care lucrează. Pentru artistul Adrian Ilfoveanu, alegerea vine după ”comunicarea” cu materialul, după ce simte și ce îi transmite când ”mângâie” piatra, bronzul sau lemnul.

”Eu folosesc orice material, piatră, bronz sau lemn, chiar și rășină sintetică. Pe mine mă interesează expresia materialului, mă interesează să exprim și, în funcție de asta, îmi aleg materialul. Toate materialele îmi sunt apropiate de suflet, depinde, însă, ce vreau să exprim. Materialul, pentru mine, este ceva organic, îl simt, mai înainte de a mă apuca de lucru. Îl mângâi cu mâna și simt căldura, răceala, fierbințeala, uneori… Moliciunea, tăria… Încerc să comunic cu materialul, de-asta spun că este ceva organic”, se destăinuie Adrian Ilfoveanu.

De obicei lucrez la mai multe lucrări deodată, pentru că o lucrare mă consumă foarte mult, mă obosește. Și atunci, ca să dau refresh, ca să spun așa, să mă «spăl», trec la o altă lucrare, de o altă expresie. Mă refac și revin, după ce obosesc, la lucrarea anterioară, în așa fel încât să încerc să rămân proaspăt cât mai mult timp.

Sculptorul Adrian Ilfoveanu

A ales piatra pe care au călcat oameni sfinți, regi, dar și criminali, pentru o sculptură de expresie tragică, ce întruchipează ”strigătul” din cele aproape trei secole de istorie zbuciumată ale Mănăstirii Văcărești.

”O sculptură de expresie tragică, pe care am cioplit-o într-o treaptă de la Mănăstirea Văcărești. După ce au dărâmat mănăstirea, au trecut cu buldozerul peste pietre și multe le-au îngropat. Și atunci, eu am dezgropat câteva trepte și le-am cioplit. Acest strigat tragic este, de fapt, strigătul celor care au pășit pe treptele Mănăstiri Văcărești, care a fost și reședință regală, și închisoare, și mănăstire. Deci pe aceste trepte au călcat și oameni sfinți, și criminali, dar și regi. Am simțit că în aceste trepte există sufletele lor. Totul se transmite printr-un țipat, în viziunea mea”, spune artistul.

Adrian Ilfoveanu – sculptura ”Strigătul”, dintr-un lemn de la treptele fostei Mănăstiri Văcărești

Din rășină sintetică a întruchipat ”Incendiaria Clamatoria”, pasărea care dansează și țipă în același timp.

”A pornit de la un text dintr-un istoric grec în care este descrisă această pasăre mică numită Incendiaria Clamatoria, pasăre care lua bucăți de jar în cioc – țipa scurt și intens – și le arunca pe acoperișurile caselor, incendiind orașele. Eu îmi doresc ca această pasăre să danseze și să clameze arta, aprinzând sufletele și mințile oamenilor. De aceea am și amplasat-o pe frontispiciul clădirii Fundației Ilfoveanu, care trebuie să fie un loc unde se clamează toate artele”, spune Adrian Ilfoveanu.

Adrian Ilfoveanu – sculptura Incendiaria Clamatoria

Simbolul recurent în creația artistului este și în ultima sa lucrare, o pasăre de trei metri și jumătate. ”Pasărea-cometă, ce zboară prin univers”, cum o descrie artistul, este expusă până în decembrie la Salonul Național de Artă Contemporană.

Adrian Ilfoveanu – sculptura ”Pasărea-cometă”

Fundația Culturală ”Ilfoveanu & Badea”

Ideea unei fundații culturale și a unui spațiu viu dedicat artei, în general, a încolțit în mintea maestrului Sorin Ilfoveanu cu mulți ani în urmă, el împărtășind-o la vremea respectivă cu prietenul și totodată unul dintre colecționarii operelor sale, Gheorghe Badea.

Proiectul este readus la suprafață de Gheorghe Badea în martie 2016, atunci când – cu sprijinul celor două familii, Badea și Ilfoveanu, dar și a Grupului Industrial Componente -, proiectul Fundația Culturală ”Ilfoveanu & Badea” (finanțată exclusiv privat, fără niciun ajutor din partea statului) capătă formă și prinde aripi, iar inaugurarea are loc în 2017.

”Fundația Culturală Ilfoveanu & Badea din Pitești beneficiază de un spațiu de 1.000 de metri pătrați, cu un etaj – cel de-al doilea – în care este o expoziție permanentă cu lucrările mele și ale tatălui meu. La etajul unu sunt expuse lucrări ale fratelui meu și ale mamei mele, există și un spațiu pentru expoziții temporare, iar parterul are o cafenea, o sală pentru multimedia și teatru sau film bine antifonată, în față un loc unde sunt de vânzare obiecte de pictură, cărți, există și librărie, ceai și o cafea de bună calitate…”, spune sculptorul Adrian Ilfoveanu.

Pictorul Sorin Ilfoveanu și Gheorghe Badea, fondatorii Fundației Culturale ”Ilfoveanu & Badea”

Cei doi foști colegi ai Liceului I.C Brătianu, rămași buni prieteni de-a lungul timpului, își dau astfel mâna la numai doi pași de același liceu, îmbogățind Piteștiul cu o galerie de arta multifuncțională de valoare europeană – una dintre puținele galerii private cu lucrări de autor din România.

”Sculptura numită Genius, de trei metri înălțime, care se află la etajul doi în expoziția permanentă, mi-a fost inspirată de cuvântul Genius, care în antichitate era îngerul păzitor al omului, al creativității omului, de fapt. Oricine dorea să construiască ceva, să conceapă un copil, să scrie o poezie, să planteze un copac care să dureze, se ruga la Genius, ca să-i dea putere să ducă până la capăt ceea ce a început. Eu l-am văzut pe Genius ca pe o îmbinare între Masculinitate și Feminitate, simboluri masculine și feminine care, îmbinate, duc la creație”, spune sculptorul Adrian Ilfoveanu, pentru Gândul.

Adrian Ilfoveanu – sculptura ”Genius”

Fundația Culturală ”Ilfoveanu & Badea” este o ofertă pentru spaţiul românesc de a evalua şi transforma arta ei reprezentativă, în dependenţă cu arta europeană. Legată fundamental de istoria şi evoluţia societăţii româneşti, în ciuda decalajelor de valorizare, arta românească originală aduce vibraţie şi rezonează cu publicul, motiv suficient pentru a încerca ridicarea cotei şcolii de artă naţională.

Clădirea Fundației Culturale ”Ilfoveanu & Badea” are ca semn sculptura lui Andrei Ilfoveanu, ”Incendiaria Clamatoria” – o pasăre care dansează și țipă, în același timp, clamând arta

Fundația Culturală ”Ilfoveanu & Badea” îşi propune ca misiune, să fie un spaţiu al dezbaterii şi dialogului artistic. Sensibilizarea comunităţii faţă de actul artistic, emularea şi stimularea unui public avizat care decriptează şi  asimilează estetica artei contemporane, constituirea unui nucleu de difuzare a informaţiei artistice, sincron cu efervescenţa fenomenului european, sunt priorităţi ale fundaţiei.

Scopul declarat al fundaţiei este acela de a construi un model de bună practică, un parteneriat de succes în domeniul artei, bazat pe experienţa businessului şi pasiunea pentru frumos, în strânsă legătură cu mediul artistic şi societatea civilă.

Lucrări impresionante, desprinse dintr-un imaginar mitic și tulburător

Adrian Alexandru Ilfoveanu s-a născut în anul 1971, la Pitești, într-o familie de artiști, tatăl său fiind Sorin Ilfoveanu, unul dintre cei mai mari pic­tori con­temporani ai României, iar mama sa, Ruxandra Ilfoveanu, o cunoscută pictoriță. În 1984, Adrian Ilfoveanu începe cursurile de pictură chiar în atelierul tatălui sau, de care se desparte în scurt timp, pentru a îmbrățișa sculptura. A urmat cursurile Liceului de Artă ”Nicolae Tonitza”, secția sculptură, și cursurile Academiei de Artă din București, pe aceeași specializare.

Artist de mare intensitate și independența creativă, sculptorul Adrian Ilfoveanu – lector la Secția Sculptură de la Universitatea Națională de Artă – aparține generației de artiști afirmați după 1989, dar care nu s-a alăturat de fapt unei grupări anume și care nu pare dețină atribute ale vreunui curent dintre cele care au străbătut artele plastice la noi în ultimii 20 de ani.

Mai degrabă solitar, Adrian Ilfoveanu aparține, eventual, marii tradiții animaliere în arta plastică, lucrările sale impresionante înfățișând vietăți stranii – păsări, pisici, insecte sau bivoli – desprinse dintr-un imaginar mitic și tulburător.

Adrian Ilfoveanu are un palmares cu prezențe interesante în expoziții colective din Romania, dar și din Germania, Norvegia, Danemarca și Emiratele Arabe.

  • 2017 – Este inaugurată “Fundația Ilfoveanu”, spațiu multicultural cu suprafața de 1.000 de metri pătrați, în cadrul căreia se poate vizita o expoziție permanentă de pictură, sculptură si fotografie a membrilor familiei Ilfoveanu.
  • 2016 – Muzeul de Artă Timișoara, expoziție de pictură, sculptură și film, împreună cu Sorin Ilfoveanu și Nicu Ilfoveanu.
  • 2015 – ”Învăţământul artistic bucureştean şi arta românească după 1950”, expoziţie la aniversarea a 150 de ani ai Universităţii Naţionale de Arte – MNAC, Bucureşti.
  • 2014 – “Pictură, Sculptură, Grafică – UNArte la 150 de ani”, Sala Dalles, „Art Safari”, Bucureşti, ”Profesorii și Profesorii lor”, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti , Mogoşoaia(6 septembrie – 5 octombrie)
  • 2013 – Expoziție personală, Galeria 0302, București
  • 2012 – Expoziție personală, retrospectiva ultimilor 15 ani, Galeria AnnArt, București
  • 2010 – Expoziție de grup, Rocca Paolina, Perugia, Italia
  • 2007 – Expoziție de grup, Muzeul de Artă Modernă, New Delhi, India
  • 2007 – Expoziție personală ‘’Eva a trăit la Pleșcoi”, Muzeul Țăranului Român, București
  • 2007 – Trofeul GOPO – realizat de la prima ediție a Premiilor GOPO
  • 2007 – Expoziție de grup, Institutul Cultural Francez, Helsinki, Finlanda
  • 2005 – Expoziție personală, Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia
  • 2003 – Proiect câștigător al concursului pentru amenajarea soclului fostei statui I.V.Lenin din Piața Presei Libere, București
  • 2002 – Expoziție de grup, Galeria Littman & White, Portland, SUA
  • 2000 – Expoziție de grup, Valbert, Germania, și Coopenhaga, Danemarca
  • 1999 – Expoziție personală, ‘’Maculata Concepție”, Muzeul Literaturii Române, București
  • 1998 – Expoziție personală, Galeriile Bancorex, București
  • 1997 – Simpozionul Internațional de Artă, Sharjah, Emiratele Arabe Unite
  • 1997 – Expoziție de grup, Oslo, Norvegia
  • 1995 – Monument ”Arc de Triumf”, Etlingen, Germania
Cristian Lisandru
S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole de investigație, politică internă, politică citeste mai mult
ŞOC! Bărbatul celebru adorat de întreaga ţară a violat o adolescentă de 16 ani. Mama...
EI au câștigat Asia Express! S-a aflat înainte de finală: „A ieșit o întreagă...”
FOTO. Nepoata lui Petre Roman, apariție controversată în costum de baie!
Alimentul-minune care repară ficatul bolnav. Ce să mănânci pentru un ficat sănătos
Gigi Becali, martor la tentativa de asasinat asupra lui Nuțu Cămătaru! Cine ar fi încercat...
Cercetătorii au dezvoltat medicamentul pentru diabetul de tip 1, care ar putea înlocui clasica injecţie
Trecerea de la cutie manuală la cutie automată. Avantaje și dezavantaje
BANCUL ZILEI – O blondă dotată, pe plajă la nudiști, intră în vorbă cu doi...
Africa de Sud a detectat o nouă variantă de coronavirus. B.1.1.529 are un număr mare...
EI au câștigat Asia Express! S-a aflat înainte de finală: „A ieșit o întreagă...”
Cât de MARE trebuie să fie? Răspunsul care îi LINIȘTEȘTE pe mulți bărbați
Medic: Varianta Omicron afectează mai ales persoanele tinere
Au fost prinși cu serialul „Squid Game” în Coreea de Nord. Ce a urmat e...
Carantină obligatorie timp de 14 zile. Măsura ȘOC anunțată de Alexandru Rafila
Descoperire uriașă despre Pfizer! Toți cei vaccinați trebuie să afle ce efect are
Un dezastru se poate produce oricând în România. Sute de oameni stau pe o bombă...
Schimbări majore pe piaţa RCA pentru şoferi. Preţurile de acum vor fi istorie
În urmă cu 15 ani, dădea cu mopul într-un Lidl din Germania, iar acum conduce...