Scandalul zborurilor cu Wizz Air, „epopee” fără sfârșit. Unde pot depune SESIZĂRI românii care sunt lăsați în „aer” de compania aeriană

Publicat: 03 08. 2023, 13:18
Actualizat: 03 08. 2023, 13:20

Nu mai este un secret pentru nimeni că se înmulțesc, pe zi ce trece, cazurile apărute în spațiul public, privind  doleanțele pasagerilor nemulțumiți de întârzierile – culminând cu anulările curselor – de către operatorul aerian low-cost Wizz Air. Autoritățile din România au recunoscut că nu pot aplica sancțiuni atunci când se  întâmplă astfel de situații – pe banii, pe timpul și pe nervii pasagerilor – deoarece firma nu are reprezentanţă în ţara noastră.

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) a anunţat, joi, că românii care întâmpină diverse probleme cu zborurile Wizz Air pot depune sesizări pe site-ul Centrului European al Consumatorilor Romania.

”MEAT informează că, pentru rezolvarea problemelor cu compania aeriană Wizz Air, cetăţenii români pot depune sesizari pe site-ul Centrului European al Consumatorilor Romania https://eccromania.ro/. Acest site este pus la dispoziţia consumatorilor români de Uniunea Europenă, pentru rezolvarea problemelor şi recuperarea prejudiciilor”, a transmis, joi, Ministerul Turismului.

Instituţia precizează că Protecţia Consumatorului nu poate interveni şi nu poate aplica amenzi în acest caz, deoarece Wizz Air nu are reprezentanţă în România.

Cetăţenii români pot sesiza Centrul European al Consumatorilor România atunci când:

  • întâmpină probleme cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european;
    vor să ştie ce drepturi au în timpul unor călătorii în alt stat European;
  • vor să depună o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei”, a mai transmis ministerul.

Recent, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, a avut discuţii cu Didier Reynders, comisarul european pentru justiţie, cu atribuţii privind protecţia consumatorului, despre cursele aeriene ale Wizz Air care au avut întârzieri în ultimul timp sau au fost anulate.

De asemenea, s-a discutat despre iniţierea unui mecanism de informare rapidă între instituţiile responsabile de protecţie a consumatorilor şi Comisia Europeană, astfel încât cetăţenii să poată avea răspunsuri urgente, cu termene clare, la problemele care îi afectează.

Ce poate face ECC Romania?

ECC Romania este cofinanțat de Comisia Europeană și de Guvernul României, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. ECC Romania funcționează în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor

  •  poate oferi sfaturi consumatorilor cu privire la drepturile lor sau informații practice atunci când se deplasează prin UE – de la închirierea unei mașini, rezervarea unui pachet de vacanță sau a unui zbor, la comanda unor produse online.
  • Sprijin în soluționarea unei plângeri: atunci când consumatorii au o reclamație împotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru, ECC Romania poate coopera cu alte Centre din ECC-Net pentru a găsi o soluție amiabilă la problemele întâmpinate.
  • Consultanță: dacă o soluționare pe cale amiabilă nu este posibilă, ECC Romania poate oferi sfaturi cu privire la calea de urmat – mijloace alternative de soluționare a litigiilor, Procedura Europeană privind Cererile cu Valoare Redusă (sub 2.000 de euro), Procedura Europeană privind Somația de Plată sau un alt organism.
  • Plângerile consumatorilor împotriva unor companii din UE pot fi preluate numai dacă aceștia sunt rezidenți sau cetățeni ai unui stat membru al UE (plus Norvegia și Islanda) și dacă legislația comunitară este aplicabilă.
  • Toate serviciile oferite de Centrul European a Consumatorilor din România sunt gratuite.

Ce nu poate face ECC Romania?

  • Nu poate obliga comerciantul să accepte soluționarea litigiului pe cale amiabilă
  • Nu poate reprezenta în mod legal consumatorii (de exemplu, în instanță)
  • Nu poate prelua plângerea dacă sediul comerciantului se află în statul de rezidență al consumatorului
  • Nu poate interveni dacă sediul comerciantului se află în afara UE (de exemplu în China, Canada sau SUA)

Zboruri Wizz Air întârziate, pasageri disperați

Gândul a primit numeroase sesizări din partea pasagerilor disperați, privind întârzierile foarte mari ale avioanelor Wizz Air. Pasagerii care au fost nevoiți să stea cu orele prin aeroporturi după ce cursele le-au fost amânate se plâng că nu primesc nicio explicație pentru întârzierea zborurilor.

Numai în perioada 22 iunie – 5 iulie, peste 200 de curse Wizz Air au avut cel puțin 30 de minute întârziere și 13 au fost anulate, conform celor mai recente date transmise de Compania Națională Aeroporturi București (CNAB).

Recent, a avut loc un incident într-un avion Wizz Air. Pasagerii unei curse de la București la Roma au trăit clipe de coșmar, în condițiile în care instalația de aer condiționat a aeronavei nu funcționa. Unui copil i s-a făcut rău, iar restul pasagerilor se luptau să reziste făcând-și vânt cu diverse pliante găsite în avion.

În ciuda numeroaselor probleme, compania din Ungaria nu poate fi amendată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, deoarece legislația românească actuală nu permite sancționarea firmelor cu sediul în altă țară.

Necazurile provocate de Wizz Air par fără sfârșit după ce cursele anulate în ultima clipă, cu pasageri uitați în diverse aeroporturi europene sau întârzierile repetate ale unor zboruri au devenit deja un obicei al companiei cu sediul la Budapesta.

Dacă în cazul companiei românești Blue Air, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a putut să ia măsuri și să aplice amenzi-record, de ordinul milioanelor de euro, în cazul Wizz Air, ANPC este legată de mâini și de picioare.

După amânarea sau anularea a sute de curse aeriene ale Wizz Air, șeful ANPC, Horia Constantinescu, a explicat, pentru Gândul, că instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii în alte țări. Horia Constantinescu a precizat că proiectul legislativ care ar urma să permită ANPC să aplice sancțiuni și în astfel de cazuri a fost blocat în Parlament de către parlamentarii USR.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV VIDEO | Pasagerii nimănui. Wizz Air amână sau anulează zboruri și nimeni nu justifică de ce. Cine vrea explicații, plătește un euro pe minut

Zeci de curse Wizz Air amânate sau anulate, ANPC nu poate da amenzi! Horia Constantinescu: Legea e blocată în comisii. USR favorizează bătaia de joc

Andreea Raicu, după 18 ore întârziere a zborului de la Milano la București. „Wizz nu este o opțiune niciodată”

EXCLUSIV | Cum a pierdut o familie din București 1.000 de euro din cauza Wizz Air. „Mi-au dat mail că zborul este anulat cu două ore înainte”

Pățania unor români afectați de anularea zborului WIZZ Air dintre Praga și București. „Nu ne-au oferit cazare și masă. Ni s-a spus să ne descurcăm”

Wizz Air reduce în august numărul de zboruri din România. Ce opțiuni au clienții care au cumpărat deja bilet