• Publicat:
  • Actualizat:
Coronavirus

SEMNAL DE ALARMĂ. Personalul navigant TAROM, acuzații dure la adresa conducerii companiei: ”Lipsă de implicare și absența unor proceduri clare în criza coronavirusului. Suntem în prima linie, dar neprotejați!” (EXCLUSIV)

SEMNAL DE ALARMĂ. Personalul navigant TAROM, acuzații dure la adresa conducerii companiei: ”Lipsă de implicare și absența unor proceduri clare în criza coronavirusului. Suntem în prima linie, dar neprotejați!” (EXCLUSIV)

Pandemia de coronavirus afectează toate domeniile de activitate, la nivel global, iar transporturile aeriene din România nu pot face excepție. Aflați în prima linie a ”frontului” – la fel ca medicii, în ultimă instanță – piloții își asumă, la rîndul lor, riscuri uriașe în acest context medical complicat indus de apariția noului coronavirus. Compania TAROM a raportat deja un caz de infectare cu COVID-19, pilotul respectiv fiind acum internat la Spitalul de Boli Infecțioase ”Matei Balș” din București, însă – potrivit informațiilor obținute în exclusivitate de Gândul.ro – acesta este doar vârful aisbergului.

 Alături de pilotul de la TAROM, în Spitalul ”Matei Balș” este internată și soția acestuia – pilot, la rândul ei, în cadrul companiei – cei doi având alături de ei și un bebeluș de 1 an și 2 luni. Starea lor de sănătate, din fericire, este bună, deocamdată, dar piloții companiei trag un serios semnal de alarmă și acuză conducerea TAROM de lipsă de implicare în cazul crizei de coronavirus, de măsuri luate cu întârziere și, mai ales, de faptul că nu s-au stabilit proceduri clare care să țină cont de pericolele la care este supus personalul navigant. Pericolul plutește în aer, și nu este o metaforă, iar pe fondul unei proaste organizări se poate ajunge la mult mai multe cazuri de infectare, în rândurile piloților și ale stewardeselor, cu COVID-19. Criza trebuie gestionată în mod corespunzător de către conducerea TAROM, avertizează piloții companiei, cu atât mai mult cu cât un al doilea pilot TAROM este, acum, infectat cu noul coronavirus.

Octombrie 2019. TAROM, un nou director general – George Costin Barbu. 5 directori într-un singur an

George Costin Barbu a fost numit la conducerea TAROM pentru un mandat de 4 luni, s-a anunțat printr-un comunicat al companiei, în luna octombrie a anului trecut.

”Consiliul de Administraţie întrunit în şedinţă în data de 21.10.2019 a luat act de renunţarea dlui Valentin Gvinda la mandatul de director general provizoriu şi a desemnat în funcţia de director general provizoriu pe dl George Costin Barbu, pentru un mandat de 4 luni, în condiţiile OUG 109/2011. Dl George Costin Barbu a ocupat funcţia de director general al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă începând cu anul 2015 până în prezent, fiind absolvent al Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, specializarea Inginerie şi Management Aeronautic”, s-a specificat în comunicatul TAROM.

Valentin Gvinda – propus pentru funcția de director general – a informat Consiliul de Administrație al TAROM că refuză oferta primită. Gvinda ar fi fost al cincilea director al companiei într-un singur an – performanță negativă pentru compania de stat care înregistrează pierderi 11 ani. În 2018, TAROM a înregistrat o pierdere de aproape 183 de milioane de lei, iar ultimul an pe profit a fost… 2007. Și astfel, la conducerea TAROM a fost numit George Costin Barbu, iar personalul navigant al companie consideră că felul în care gestionează această criză este necorespunzător.

Dar mulți dintre piloții companiei TAROM sunt de părere că și Directorul Operațiunilor de Zbor, Florin Susanu, are partea sa de vină, alături de Directorul General George Costin Barbu, dovedind aceeași lipsă de implicare și făcând, de-a lungul timpului, doar ”jocurile interimatului” la nivelul conducerii TAROM. Deși, cum spun piloții contactați, ”ei sunt piesele principale” în companie, iar în aceste momente de criză ar trebui să ia măsuri rapide pentru protejarea personalului navigant. Florin Susanu  – ne-au dezvăluit piloții –  a fost și director general intermar TAROM, de două ori, numai că, de fiecare dată, și-a dat demisia ”după câte o lună de stat”.

Iar acum, în condițiile crizei coronavirusului, aproximativ 80% din angajații TAROM ar putea intra în șomaj tehnic, din informațiile apărute în mas-media, ”ceea ce ar fi o nenorocire pentru noi, ca piloți”.

”Cam asta este schema, există interese… Lipsa de stabilitate a managementului duce TAROM aproape de faliment”

Potrivit legii, directorul și Consiliul de Administrație al companie TAROM ar trebui să aibă un mandat de 4 ani, numai că lucrurile nu sunt, întotdeauna ceea ce par. Iar provizoratul funcțiilor de conducere duce, în mod evident, la lipsa stabilității și la rezultatele negative întregistrate de TAROM.

”Deocamdată, la noi (n.red. – la TAROM), numai provizorii sunt (n.red. – directorii), fiindcă există legea referitoare la managementul corporatist, toți trebuie să treacă printr-o selecție a unui head hunter, Consiliul de Administrație și SEO-ul companiei ar trebui să fie numiți pe o perioadă de 4 ani, cum ar fi normal, după niște criterii bine stabilite, profesionale. La noi le-a convenit să-i țină patru luni plus două, patru luni plus două, cam asta este schema, fiindcă și Consiliul de Administrație și directorul general sunt la mâna unor interese”, au mai spus piloții.

”A refuzat Gvinda să fie director, pilot de-al nostru, mai în vârstă, dar nu trebuie să fii pilot ca să îndeplinești funcția de director, înainte de toate trebuie să fii manager. Noi, piloții, am învățat treaba asta cu pilotajul, care nu-i o treabă simplă, trebuie să te pregătești zi de zi pentru a fi într-o formă fizică și psihică bună. La TAROM este această criză fiindcă nu mai sunt oameni de top management, n-ai cu cine să faci echipa, nu mai sunt oameni profesioniști, de unde și pierderile pe care le înregistrează compania. Dar toate lucrurile astea au rezultat și în urma contractelor proaste, în urma achizițiilor foarte proaste de avioane, acestea au dus compania în prag de faliment, a lipsei de stabilitate la nivelul managementului. Un manager pus pe patru ani de un head hunter ar trebui să aibă un target pe un termen, dar trebuie să fie un target realist, nu-i dau target două luni, în două luni nu va putea să facă nimeni nimic”, spun piloții TAROM.

”Persoana infectată este angajat al companiei, pe funcția de pilot”

Pe data de 18 martie a acestui an, TAROM a emis un comunicat de presă prin care a confirmat că unul dintre piloți a fost testat pozitiv cu noul coronavirus. Potrivit informațiilor publicate în comunicatul de presă, pilotul infectat a intrat în contact cu 10 colegi, aceștia intrând în autoizolare ”voluntară” la domiciliu.

”Urmare a confirmării diagnosticului, în cadrul TAROM a fost declanșată o anchetă epidemiologică pentru identificarea și înlăturarea pericolului de răspândire a virusului printre ceilalți angajați ai companiei și au fost luate toate măsurile dispuse de autorități”, au anunțat reprezentanții TAROM.

TAROM: ” A fost pus în aplicare un Plan de Măsuri stricte pentru prevenirea contaminării pasagerilor și echipajelor de zbor”

În același comunicat de presă s-a transmis că, la nivelul companiei, s-au luat toate măsurile pentru eliminarea riscurilor de infectare cu noul coronavirus.

”Încă de la apariția primelor cazuri de infectare cu COVID-19 în țările către care operează curse, TAROM a pus în aplicare un Plan de Măsuri stricte pentru prevenirea contaminării pasagerilor și echipajelor de zbor. (…) După efectuarea fiecărei curse, cabina de pasageri, cabina piloților, toaletele, bucătăria, cala de bagaje, scările și toate celelalte suprafețe ale aeronavei cu care pasagerii sau personalul intră în contact sunt dezinfectate cu soluție având la baza substanța Virkon”, s-a menționat în comunicatul postat pe site-ul companiei TAROM.

Piloți TAROM: ”Parcă suntem trimiși la război cu un pistol cu apă. Nu există o procedură scrisă”

Conducerea companiei TAROM este acuzată, totuși, că nu există o procedură scrisă în condițiile pandemiei de coronavirus, o procedură care să ofere protecție personalului navigant. Iar concluzia trasă de piloți este alarmantă.

”Trebuia să existe o procedură scrisă, la noi totul se face conform unor proceduri. La noi totul este sau ar trebui să fie foarte bine reglementat. Prin proceduri. Iar aceste proceduri se pot schimba de la o zi la alta, în funcție de necesitățile apărute pe parcurs. Procedurile sunt adaptate pentru fiecare aeroport unde aterizăm. Dacă zbor în condiții de pandemie de coronavirus, trebuie să am o procedură pentru asta, fiindcă altfel sunt trimis cum aș fi trimis la război cu un pistol cu apă. Iar asta este o mare problemă”.

”Au fost îndepărtați oameni capabili, actuala conducere nu poate gestiona criza”

Punctul nevralgic rămâne lipsa de implicare a conducerii companiei, iar piloții TAROM nu se feresc să spună că există ”încrengături” care nu fac decât rău pe termen lung. Au fost îndepărtați, din nefericire, oamenii capabili, iar ”jocul intereselor” funcționează de minune, ceea ce este periculos pentru viitorul companiei.

”Criza nu va fi doar a companiei TAROM, va fi o criză națională, uitați ce se întâmplă în Italia și vă dumiriți. Mesajul companiei pentru angajați nu a făcut nicio referire la personalul navigant. Să le fie rușine. Și Direcției de Resurse Umane, și Directorului General, și Directorului Operațiunilor de Zbor. Nu avem nicio informare, sunt incapabili. Cineva trebuie să își asume faptul că ne-au trimis în zone roșii fără a ne spune cum să ne păzim. Sindicatul ar trebui să le ceară socoteală pentru asta. Criza nu poate fi gestionată de actuala conducere, trebuie făcută o restructurare”, solicită piloți ai companie TAROM.

”Compania este frântă fără personalul navigant. Există domnul Barbu, venit în companie de patru luni de zile, având doar 32 de ani, iar directorul comercial Mareși Cărăvan a fost adus tot de câteva luni în companie – ca și consilier, inițial, nu există nicio logică în numirea sa ca director comercial – tot în funcție de interese, tatăl său fiind contabil-șef la TAROM de vreo 25 de ani. Acestea sunt încrengături care nu fac bine companiei. Dar, la nivelul piloților, astfel de situații ilogice nu pot exista niciodată. Nu pot avea întâietate interesele. Călătorii trebuie să se simtă în siguranță atunci când zboară cu TAROM. Asta-i diferența, noi suntem profesioniști. Dar lipsa de implicare a conducerii companiei rămâne punctul nevralgic…”, acuză piloții TAROM cu care am luat legătura.

Unei stewardese i-au fost ”rătăcit” testul anti-coronavirus, ea continuând să zboare deși ar putea fi infectată

Deși pare incredibil, unei stewardese TAROM i-ar fi fost rătăcit testul anti-coronavirus, iar aceasta și-a făcut în continuare serviciul la bord, fără mănuși sau mască. Firește, situația alarmantă nu putea fi trecută cu vederea dar – cu toate acestea – s-a zburat mai departe ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic.

”Una dintre fete, careia i s-au “pierdut” probele testarii pe cursa cu care am mers noi și-a făcut serviciul la bord fără mănuși sau mască. Cu câte persoane a luat ea contact? Dacă a fost testată și s-au rătăcit probele, de ce nu a făcut compania (n.red.  -TAROM) demersuri să se repete testarea, ea prezentând simptome? E foarte posibil ca majoritatea dintre voi sa fiți deja infectați, fara să prezentați simptome sau chiar sa ignorați de luni bune unele simptome. Așa ca virusul se plimbă nestingherit”, a fost o altă declarație halucinantă care ridică semne de întrebare firești.

Personalul navigant TAROM critică ”Planul de Măsuri”: ”Problemele vor rămâne și după criza coronavirusului”

Mai mulți piloți ai companiei ne-au dezvăluit că s-a zburat… fără protecție în ”zone roșii”, afectate de pandemia de coronavirus, măsurile care ar fi trebuit luate de conducerea TAROM – respectiv diectorul general și directorul operațiunilor de zbor, George Barbu și Florin Susanu – lipsind cu desăvârșire sau fiind, în cel mai bun caz, superficiale.

”Toată lumea acuză lipsa de implicare a conducerii companiei, a directorului general Barbu. Am zburat neprotejați în zone roșii (n.red – în contextul pandemiei de coronavirus), am zburat la Madrid, am zburat la Barcelona, la Munchen, la Frankfurt, numai că n-au fost considerate zboruri speciale, nu s-au luat măsurile de protecție impuse de situația de criză medicală și de pericolul reprezentat de COVID-19. Primul mesaj care a apărut în cadrul companiei ca mail de informare a fost că Direcția Resurse Umane o să lucreze de acasă din cauza crizei coronavirusului. Acesta este doar un exemplu. Oamenii acesștia care sunt puși în funcții de conducere la TAROM nu vor reuși să gestioneze criza fiindcă sunt foarte slab pregătiți profesional. Și nu neapărat această criză, fiindcă criza coronavirusului o să treacă, iar aceiași oameni care nu au fost în stare să dea un mail – directorul general al TAROM nu ne-a dat un mail de când este în funcție – nu au cum să redreseze compania în astfel de condiții. Problemele companiei TAROM vor rămâne și după criza COVID-19. Nu am avut absolut nicio informare din partea companiei (n.red. – personalul navigant), în fața inițială a crizei. Să ne spălăm pe mâini, să ne dezinfectăm, să beneficiem de un culoar special pe unde să ajungem la avion pentru a nu mai trece printre pasageri”, declară piloții.

”Facem orice sacrificiu pentru treaba asta, e meseria noastră, dar în condiții clare de protecție, nu așa, câine surd la vânătoare”

Piloții companiei TAROM mai acuză și faptul că nu există o comunicare adecvată – dinspre conducerea companiei către personalul navigant – și că nu sunt informați cu privire la pasagerii care vin din ”zonele roșii”. Uneori – ceea ce este stupefiant – află abia după ce au aterizat că au avut în avion pasageri care veneau din Italia, spre exemplu. La rândul lor, stewardesele nu sunt protejate corespunzător, deși intră în contact cu foarte mulți oameni, iar riscul de infectare este multiplicat.

”Din păcate, la noi nu s-au făcut teste în rândul piloților. Nu a fost pus în aplicare niciun plan, așa cum s-a precizat în comunicatul companiei. Dau femeile de serviciu cu dezinfectant, dar se intră în contact cu foarte mulți pasageri care pot veni din zone contaminate și nu spun asta. Piloții nu sunt informați, ceea ce nu este normal. Station managerul știe de unde vin pasagerii – Italia, Franța etc.  – și ar trebui să ne informeze. Dar lipsește o procedură adaptată condițiilor de acum, din această cauză nu funcționează totul așa cum ar trebui. Echipajul ar trebui anunțat. Cum să aflu abia după ce aterizez că am avut la bord 3 pasageri din Italia? E incredibil. Personalul navigant este supus unor riscuri uriașe, suntem în linia întâi. Suntem în linia întâi, ca și medicii, numai că la orice greșeală ne prăbușim cu avionul. Stresul zborului există, indiferent de experiență, iar acum – când îți adaug și stresul unei boli care te paște în spate, după ușa cockpitului – este cu atât mai mare. Stewardesa îți intră în cockpit, iar ea s-a aflat în contact direct cu pasagerii. Nici nu ai de unde să știi dacă a contactat ceva sau nu. Zburăm oriunde, fiindcă asta ne este meseria, dar ar trebui să existe condiții de precauție. Costum, mănuși, oameni care să ne instruiască. Facem orice sacrificiu pentru treaba asta, e meseria noastră, dar în condiții clare de protecție, nu așa, câine surd la vânătoare”, au declarat, în exclusivitate pentru Gândul.ro, mai mulți piloți din cadrul companiei TAROM.

Inchide