Cum ar restructura sistemul de învățământ superior rectorul de la Universitatea București: „Unele universităţi regionale ar trebui trasformate în…” / Marian Preda: Unii intră la facultate deși sunt semianalfabeți funcțional

Publicat: 08 11. 2020, 19:23
Cum ar restructura sistemul de învățământ superior rectorul de la Universitatea București: „Unele universităţi regionale ar trebui trasformate în...” / Marian Preda: Unii intră la facultate deși sunt semianalfabeți funcțional / Sursă FOTO: Mediafax Foto

Marian Preda, Rectorul Universităţii Bucureşti, este de părere să sistemul de învățământ superior din România a ajuns într-un stadiu în care trebuie să se producă schimbări. Acesta subliniază faptul că în prezent, unii elevi care iau nota 6 la bacalaureat sunt semianalfabeți funcțional, notă care le permite totuși să itnre la facultate.

Rectorul Universităţii Bucureşti punctează că învățământul superior din România a ajuns într-un stadiu în care oricine ia nota minimă la bacalaureat poate intra la facultate, în contextul în care „unii iau bacalaureatul fiind semianalfabeţi funcţional, ei nu sunt tocmai ok”.

Rectorul Universității București: „Oricine ia media 6 la bacalaureat a fost admis la facultate!”

„Îmi pare rău să spun asta, dar imaginaţi-vă 1989. Şi au fost fabricile de diplome din învăţământul privat. Dar prin creşterea exagerată a numărului de locuri la facultate – nu mă refer doar la cele de la buget, şi cele cu taxă – în comparaţie cu generaţiile din ce în ce mai mici din care mai şi pleacă în străinătate, unii, la studii, deci pe acest fond a fost admis la facultate oricine ia media 6 la bacalaureat şi ia bacalaureatul, pentru că cu 6 poţi să treci bacalaureatul. Şi atunci, orice astfel de persoană intră la facultate. Şi, sigur că unii iau bacalaureatul fiind semianalfabeţi funcţional, ei nu sunt tocmai ok”, a declarat Marian Preda într-o emisiune difuzată duminică de Digi 24.

De asemenea, acesta este de părere că unele universități regionale ar trebuie să fie transformate în instituţii de învăţământ asimilate şcolilor post-liceale. În fapt, acestea ar oferi o pregătire similară subinginerilor.

Marian Predă, propunere pentru restructurarea învățământului superior

„După părerea mea, ar trebui să fie transformate unele universităţi regionale în universităţi care să pregătească mai degrabă la un nivel care ai înainte era asigurat de şcolile postliceale sau şcoli de subingineri, pentru piaţa muncii locală sau regională, mă refer la regiune de dezvoltare a României. Şi să rămână ceva mai puţine universităţi. Unele universităţi regionale ar putea fi filiale ale universităţilor centrale şi, încet-încet, să fie o finanţare pe student mai mare şi un număr de studenţi finanţaţi de la buget, ceva mai mic în aceeaşi anvelopă de finanţare, astfel încât să avem un învăţământ ceva mai focalizat, pe calitate, iar ceilalţi, care nu au locuri de la buget, să plătească parţial sau total dacă vor să înveţe”, a mai susținut Marian Preda.

Totodată, acesta a vorbit și despre texele mici pe care le percep anumite facultăți, chiar și câte 2.000 de lei pe an, sumă pe care de fapt o poate percepe și o școală și o grădiniță privată pentru o lună de școlarizare.

„Şi atunci, ceea ce primeşti tu are acea valoare mică”, a subliniat profesorul.