Autostrăzile din Spania au intrat ÎN FALIMENT. „Cererea a fost supraestimată”

Autostrăzile din Spania au intrat ÎN FALIMENT. „Cererea a fost supraestimată”
În timp ce statul a aprobat toate aceste proiecte ale unor companii private, tot statul a dezvoltat, de asemenea, o rețea de autostrăzi fără taxe, și care sunt preferate, evident, de către conducătorii auto.

Recesiunea din Spania a băgat în faliment companiile care administrează autostrăzile cu taxă din Peninsula Iberică.

Din cauza numărului redus de automobile care mai circulă pe autostrăzile cu plată, firmele care încasează taxele de autostradă au ajuns în imposibilitatea de a-și achita împrumuturile de sute de milioane de euro făcute la bănci, scrie AFP.

Autorul articolului compară actuala situație din acest domeniu cu criza imobiliară care a izbucnit în 2008.

„Suntem în situația de a nu ne putea rambursa datoriile la bănci”, a declarat Jose Antonio Lopez Casas, directorul unei companii care gestionează două autostrăzi majore în jurul Madridului și care a intrat în procedură de faliment.

Cele două autostrăzi pe care le administrează compania sa, Radial 3 și  Radial 5, au fost deschise în anul 2004, în vârful boom-ului construcțiilor de autostrăzi din Spania. În prezent, firma sa datorează 660 milioane de euro la bănci, 340 de milioane de euro constructorilor și 400 de milioane de euro locuitorilor care au fost evacuați de pe traseul autostrăzii.

După ce autostrada Madrid-Toledo a intrat în procedură de faliment în luna mai, trendul s-a extins, alte cinci autostrăzi majore din Spania întrând în faliment.

„Nu este o surpriză. În Spania, la fel cum a existat un boom imobiliar, a existat, de asemenea, și un boom în infrastructură, unul dintre segmentele care s-a dezvoltat foarte mult fiind construcția de autostrăzi”, a declarat Paco Segura, un specialist în domeniul transporturilor.

„Au fost construiți mii și mii de kilometri de autostrăzi pe rute care nu au capacitatea de trafic pentru a le justifica”, a atras el atenția.

Autorul articolului scrie că „nebunia” construcțiilor a făcut ca Spania să bată recorduri: a devenit țara din Europa cu cei mai mulți kilometri de autostrăzi și aeroporturi comerciale internaționale și este a doua țară din lume, după China, în ce privește lungimea liniilor de tren de mare viteză.

Dar, în timp ce statul a aprobat toate aceste proiecte ale unor companii private, statul a dezvoltat, de asemenea, o rețea de autostrăzi fără taxe, și care sunt preferate, evident, de către conducătorii auto, scrie autorul articolului.

Traficul pe autostrăzile din Spania a ajuns la cel mai redus nivel din ultimii 14 ani

În primul trimestru al acestui an, din cauza recesiunii din Spania, traficul pe autostrăzile din această țară a scăzut cu 8,2 la sută, comparativ cu anul precedent, ajungând la cel mai scăzut nivel de după 1998, potrivit datelor făcute publice de Ministerul Transporturilor din Spania.

„Traficul în jurul Madridului a scăzut cu 15-20 la sută în ultimii cinci ani”, a spus Lopez. „În cazul nostru acesta a scăzut cu mult mai mult”, a spus el referindu-se la autostrăzile cu taxe pe care le administrează compania pe care o conduce.

„Cererea a fost supraestimată. Volumul real de trafic pe autostrăzi este aproximativ la un sfert din ceea ce a fost prognozat”, au precizat analiști citați de AFP.

 

În jurul Madridului, „aproape toate autostrăzile care sunt în faliment nu au obținut nici măcar 40 la sută din traficul planificat la momentul în care au fost construite”, a mai arătat un analist în domeniul transporturilor.

De exemplu, pe una dintre autostrăzile majore din apropierea Madridului, unde se estima un trafic de 35.000 de autovehicule pe zi, volumul traficului este de doar 10.000 de autovehicule pe zi”, a recunoscut șeful unei companii private care administrează două mari autostrăzi cu taxe.

Inchide