De ce au întârziat facturile la curent? Răspunsul Electrica Furnizare și variante de soluții pentru plata lor

Publicat: 18 10. 2022, 13:02
Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Electrica Furnizare argumentează că întârzierea cu care primesc clienții facturile este cauzată de schimbările legislative repetate din domeniu. Clienții companiei care sunt luați prin surprindere de cuantumul acestora au posibilitatea să le plătească eșalonat, în urma încheierii unei convenții.

Electrica Furnizare susţine că a blocat în mod repetat procesul de facturare către clienţi, ca urmare a modificărilor legislative dese din ultima perioadă, așa cum reiese dintr-un răspuns transmis şefului Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor Regiunea Sud Munteni, Ion Iordăchescu, pe care acesta l-a publicat pe contul de Facebook.

„Primul răspuns primit de la Electrica Furnizare. Cererile de eșalonare pot fi transmise pe email operatorului economic. Demersurile continuă”, a scris Ion Iordăchescu.

„Anomalii de facturare”

„Având în vedere nevoia de implementare a noilor cerinţe impuse de reglementările din domeniul energiei, precum OUG 118/2021, OUG 27/2022 respectiv OUG 119/2022, societatea noastră a procedat la blocarea repetată a procesului de facturare. Acest demers a condus la întârzieri mari în procesul de emitere a facturilor şi implicit în cel de rezolvare a anomaliilor de facturare”, se arată în documentul transmis de Electrica Furnizare Comisariatului pentru Protecţia Consumatorului Prahova, ca răspuns la adresa înregistrată la ANPC Prahova și la Electrica Furnizare S.A.

Reprezentanţii companiei spun că, după efectuarea tuturor modificărilor necesare în sistemul informatic, pe baza citirii transmise de către Operatorul de Distribuție Energie Electrică România S.A., pe baza indexului autocitit de client, și a estimărilor aferente locurilor de consum fără citire, facturile se vor emite lunar.

„Vă informăm că, pentru a veni în întâmpinarea clienţilor, societatea Electrica Furnizare SA le oferă acestora posibilitatea de plată eşalonată a facturilor pe care le vor primi în această perioadă. Eşalonarea se acordă în baza unei solicitări care poate fi transmisă la adresa clienti@electricafurnizare.ro”, se mai arată în răspunsul transmis de furnizorul de electricitate către CRPC Prahova.

Șeful Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului transmisese, vineri, un anunț pentru toți consumatorii din Prahova, și nu numai, cei care nu au primit factura de la Electrica de luni bune și care au reclamat, dar și pentru cei care nu au reclamat, dar sunt la fel de îngrijorați.

Comisariatul Regional Protecția Consumatorului – Regiunea Sud Muntenia spunea că urmărește îndeaproape evoluția situației actuale și poartă discuții permanente cu conducerea Electrica, iar el personal, în calitate de Comisar Șef al acestei regiuni vrea să se asigure că nimeni nu va avea de suferit. „Înțeleg dificultatea în care se afla  furnizorul în urma recentelor schimbări legislative , însă nu vom accepta ca persoanele vulnerabile să sufere și mai mult și să se regăsească într-o situație disperată fără ieșire având sume imense de achitat din urmă”, scria el. Pentru o transparență totală, el atașase adresa transmisă, prin care reamintea că această situație nu mai poate continua și că trebuie să găsească o soluție cât mai urgent posibil.

Se poate încheia o convenție de eșalonare

Electrica Furnizare SA, înființată în 2011, prin fuziunea fostelor filiale Electrica Furnizare Muntenia Nord, Electrica Furnizare Transilvania Nord și Electrica Furnizare Transilvania Sud, este parte a Grupului Electrica și are un portofoliu de peste 3,2 milioane de clienți. Electrica este o companie cu capital majoritar privat, listată la Bursele de Valori București și London Stock Exchange, încă din anul 2014.

Compania deține Licența de Furnizare energie electrică și Licența de Furnizare gaze naturale, cu drept de furnizare pe întreg teritoriul țării. Electrica Furnizare SA este prezentă în mod tradițional în 18 județe ale țării (Brăila, Buzău, Vrancea, Galați, Prahova, Dâmbovița, Maramureș, Bistrița-Năsăud, Cluj, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu), dar și în București, Timiș, Constanța, Dolj, Mehedinți, Giurgiu și Iași prin intermediul punctelor de lucru înființate de aceasta.

Recent, compania a publicat pe site o informare cu soluții pentru clienții casnici Electrica Furnizare pentru a evita facturi de regularizare mari.

De amintit că în urmă cu o lună, după ce tot mai mulți români – inclusiv vedete și persoane de notorietate – s-au plâns de facturile enorme la curent pe care le-au primit, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a demarat acțiuni de control inopinate la operatorii de distribuție a energiei electrice și i-a sancționat pe cei unde au fost descoperite nereguli cu milioane de lei.

„Factura de regularizare este factura emisă în urma citirii contorului de către operatorul de distribuție zonal, după o perioadă în care consumul a fost estimat în baza istoricului locului de consum sau în baza indexului autocitit transmis de către client. Regularizarea consumului implică plata consumului real dintr-o anumită perioadă, din care se scad estimările anterioare, rezultând o diferență de consum real care va fi facturată corespunzător.

De exemplu, dacă în perioada cuprinsă între cele două citiri consecutive, facturarea s-a făcut prin estimare/autocitire iar consumul estimat a fost de 500 kWh și cel măsurat de 800 kWh, la regularizare se facturează diferența de consum de 300 kWh. Pe de altă parte, în cazul în care consumul estimat a fost de 800 kWh, iar cel real de 500 kWh, la regularizare clientul va primi o factură care va reflecta un consum mai mic cu 300kWh.

Conform prevederilor legislative, operatorul de distribuție zonal are obligația să asigure citirea indexului grupului de măsurare al locului de consum la un interval de timp de maxim 3 luni. În cazul în care contorul se află pe proprietatea clientului, acesta din urmă trebuie să asigure accesul distribuitorului zonal pentru efectuarea citirii.

Indiferent cât de mare este perioada de consum cuprinsă în factura de regularizare, furnizorul va respecta prețul din oferta comercială în vigoare la data consumului, iar facturarea se va raporta la acest preț. Oricare ar fi prețul din oferta comercială în vigoare pe perioada de valabilitate a OUG 27/2022 sau OUG119/2022, clientul va fi facturat cu prețul plafonat, cu condiția că acesta să se încadreze în plafoanele prevăzute de lege.

Totuși, pentru a evita cazurile în care facturarea se face în urma unei citiri de regularizare menite să regleze diferența între un consum estimat și un consum real, diferență care poate fi mai mare sau mai mică, vă sfătuim să comunicați lunar indexul autocitit, acesta oferind avantajul facturării unui consum de energie electrică în conformitate cu înregistrarea aparatului de măsurare. Prin comunicarea indexului autocitit, în timpul perioadei dedicate transmiterii indexului, se va evita situația în care un client este nevoit să achite, la momentul regularizării, o sumă mai mare, dar reală, decât cea plătită pentru același interval dar în baza unui consum estimat.

Transmiterea indexului autocitit este o operațiune simplă care se poate face sub diverse forme, în funcție de opțiunea clientului. Compania Electrica Furnizare pune la dispoziția clienților trei modalități simple de comunicare a indexului autocitit: Call Center, la numărul 0800 800 048 (apel gratuit, disponibil 24/7), prin aplicația MyElectrica sau prin intermediul asistentului virtual Chatbot, disponibil în cadrul site-ului Electrica Furnizare.

În cazul în care factura de regularizare nu reflectă obiceiurile de consum din ultima perioadă, se recomandă informarea furnizorului cu privire la nelămuririle avute asupra facturii. În termen de 15 zile, furnizorul are obligația să transmită o explicație cu privire la factura contestată, iar, în cazul în care se constată o eroare în factură, aceasta nu trebuie achitată, urmând să fie stornată și emisă o altă factură. În cazul în care factura este una corectă, aceasta trebuie achitată.

Compania Electrica Furnizare își asigură clienții de toată deschiderea în soluționarea oricărei situații speciale. Pentru a-și proteja clienții, compania vine în întâmpinarea celor care înregistrează facturi de regularizare mari și le oferă posibilitatea de plată eșalonată în tranșe lunare, stabilite de comun acord, ca urmare a unei convenții de eșalonare”, se arată în comunicatul Electrica Furnizare.