Epopeea de 30 de ani a autostrăzii București-Constanța. De la Ceaușescu la Victor Ponta

Valoarea totală a investiției pentru București-Constanța, potrivit calculelor făcute de gândul pe baza datelor puse la dispoziție de autorități de-a lungul timpului, pentru diferitele tronsoane, este de aproximativ 650 de milioane de euro. Reiese asftel că fiecare kilometru din această autostradă a costat 3,2 milioane de euro.

Autostrada A2 București-Constanța (203 km), a cărei construcție a început în urmă cu aproximativ 30 de ani, este gata, pe ambele sensuri de circulație. Premierul Victor Ponta, care la momentul începerii lucrării avea 11 ani, a inaugurat joi și a doua cale din ultimul tronson din A2, Cernavodă-Medgidia.

Construcția autostrăzii a început în 1983, iar primii 18 kilometri, pe segmentul Fetești-Cernavodă, au fost deschiși circulației în 1987, la inaugurare fiind prezent Nicolae Ceaușescu.

1 Decembrie – Ziua Națională a României. Sondaj: puneți steagul?

Data terminării lucrărilor pe întreaga autostradă a fost amânată de oficialități, din anul 2006, la mijlocul anului 2011, iar mai apoi la sfârșitul anului 2011 și, în final, 2012. De-a lungul anilor, miniștri și premieri s-au întrecut în tăieri de panglici la inaugurarea diferitelor tronsoane ale A2, unele dintre ele finalizate doar pe un singur sens de circulație.

(Click pentru a mări)

Estimare: 650 milioane de euro

Întrebat de gândul care este valoarea totală actualizată a investiției pentru întreaga autostradă București-Constanța, actualul șef al CNADNR, Mircea Pop nu a putut să dea un răspuns. „Credeți-mă că acum nu vă pot spune valoarea. Dați-mi în scris și o să vă dau un răspuns”, ne-a asigurat Mircea Pop, prezent joi la inaugurare.

Valoarea totală a investiției pentru București-Constanța, potrivit calculelor făcute de gândul pe baza datelor puse la dispoziție de autorități de-a lungul timpului, pentru diferitele tronsoane, este de aproximativ 650 de milioane de euro. Reiese astfel că fiecare kilometru din această autostradă a costat 3,2 milioane de euro. Banii au ajuns la firme din România, Germania, Turcia, Italia și Franța.

Investiția a fost finanțată de Banca Europeană pentru Investiții (BEI) și de la bugetul de stat.

Foștii miniștri ai Transporturilor Ludovic Orban, Miron Mitrea, Anca Boagiu și Radu Berceanu nu au putut fi contactați în cursul zilei de joi, pentru a ne oferi detalii despre motivele pentru care, în opinia lor, construcția a două sute de kilometri de autostradă a durat 30 de ani.

Câteva dintre cele mai importante etape ale construcției autostrăzii București-Constanța:

• 1994. Investiția pentru finalizarea autostrăzii București-Constanța, estimată la 26 milioane dolari

Autoritățile anunțau că investiția pentru finalizarea lucrărilor de construcție a autostrăzii București-Constanța este evaluată la 44 de miliarde de lei (26 milioane dolari, potrivit cursului mediu al dolarului din 1994).

• 2002. Năstase remarcă „evoluția foarte bună a lucrărilor”

În toamna anului 2002 premierul Adrian Năstase, aflat în vizită de lucru pe autostrada București-Constanța, remarca „evoluția foarte bună a lucrărilor”.

Finalizarea primului trosnon, București-Fundulea, în lungime de 26,5 kilometri, era programată pentru luna ianuarie 2003, în timp ce porțiunea între Fundulea și Lehliu (29,2 kilometri) trebuia terminată în ianuarie 2004.

Pentru cel de al treilea tronson, Lehliu-Drajna, în lungime de 41,6 kilometri, Ministerul Lucrărilor Publice de la acea vreme asigurase finanțarea pentru execuția a două benzi, antreprenorul general fiind compania Colas.

Lucrările la tronsonul București-Fundulea erau finanțate dintr-un credit acordat de Banca Europeană de Investiții (BEI), precum și din contribuția Guvernului României. Lucrările erau executate de către un consorțiu format din companiile italiene Italstrade, CCCF București și Romis SRL.

Pentru Fundulea-Lehliu, tronson finanțat de către BEI și Guvern, lucrările urmau să fie finalizate în luna ianuarie a anului 2004. Antreprenorul acestor lucrări fiind consorțiul de companii din Turcia Yuksel-Makimsan AS-Ener Construction.

Lucrările aferente porțiunii cuprinsă între Lehliu și Drajna erau finanțate, de asemenea, de către BEI și Guvern și trebuiau finalizate în luna octombrie a anului 2004.

• 2003. Adrian Năstase: „Lucrările la București-Constanța vor fi gata în 2006”

În luna martie 2003 președintele Ion Iliescu a făcut o vizită în județul Călărași, unde a fost informat asupra stadiului lucrărilor la autostrada București-Constanța, pe toate cele șase tronsoane.

Premierul Adrian Năstase anunța în iulie 2003 că lucrările de construcție a autostrăzii București-Constanța, începute în urmă cu trei ani, vor fi încheiate în anul 2006.

La doar o lună, în august 2003, premierul Adrian Năstase se răzgândise și își exprima nemulțumirea în legătură cu modul de respectare a graficului de derulare a lucrărilor de construcție a autostrăzii București-Constanța, afirmând că este „inadmisibil” ca acest proiect să nu fie încă finalizat.

• 2004. Năstase și Mitrea inaugurează 105 kilometri de autostradă

Din cauza lipsei de finanțare, lucrările au înaintat lent, următoarele două tronsoane, București-Fundulea și Fundulea-Drajna, fiind inaugurate în 2004 de către premierul Adrian Năstase și ministrul Transporturilor Miron Mitrea. Lungimea celor două noi tronsoane a fost de 105 km.

• 2006. Se inaugurează tronsonul Drajna -Fetești

În vara anului 2006 a fost inaugurat tronsonul Drajna-Fetești (36,6 km), dar doar pe un singur sens, iar în 2007 a fost finalizat complet.

Între anii 2004 și 2007 s-au desfășurat lucrări de reabilitare completă a tronsonului Fetești-Cernavodă, primul tronson înaugurat în 1987.

• 2009. Guvernul atribuie contractul de construire a tronsonului Medgidia-Constanța consorțiului Astaldi-Max Boegl

În martie 2009 s-a semnat contractul de construcție a tronsonului Medgidia-Constanța, cu o lungime de 31 de kilometri. Valoarea proiectului încredințat consorțiului italiano-german Astaldi-Max Boegl a fost de 211 milioane de euro, termenul de finanlizare fiind stabilit pentru aprilie 2011.

Tronsonul a fost finanțat în proporție de 71% printr-un credit de la Banca Europeană de Investiții, în timp ce restul reprezintă contribuția guvernului.

Tronsonul vecin și anume Cernavodă-Medgidia, cu o lungime de 19,2 km, a fost atribuit companiei franceze Colas. Valoarea contractului a fost de 224 de milioane de euro, sursele de finanțare fiind aceleași.

• 2010. Berceanu: „Lucrările sunt puțin rămase în urmă”

În 2010 Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, anunța că lucrările la tronsonul Cernavodă – Constanța sunt „puțin rămase în urmă”, din cauza descoperirilor arheologice din regiune. Ministrul dădea însă asigurări că autostrada va fi gata până la jumătatea anului 2011.

Următorul ministru de la Transporturi, respectiv Anca Boagiu, a declarat la rândul său că până la sfârșitul anului 2011 se va putea merge pe autostradă de la București la Constanța.

• 2011. Boc a dat vina pe siturile arheologice care au blocat lucrările. Contractul cu firma Colas a fost reziliat

Premierul Emil Boc dădea vina, la începutul anului 2011, pe siturile arheologice de pe tronsonul Cernavodă-Constanța care au îngreunat lucrările la autostradă.

Anca Boagiu decala din nou termenul de finalizare și anunța că autostrada spre mare va fi gata la jumătatea anului 2012.

Pe 29 iulie premierul Boc și ministrul Boagiu au inaugurat 21 de kilometri din tronsonul Medgidia – Constanța, respectiv porțiunea dintre Murfatlar și Constanța. Timp de două luni circulația s-a desfășurat pe o singură cale până la finalul lui septembrie, când a fost dată circulației și cealaltă cale.

Totodată, cei doi oficiali promiteau finalizarea a 129,2 km de autostradă în 2011.

În toamna acestui an, ministerul Transporturilor a reziliat contractul pentru segmentul Cernavodă-Medgidia, atribuit companiei franceze Colas. Principalul motivul al rezilierii a fost o solicitare prin care constructorul cerea suplimentarea valorii contractului cu opt milioane de euro întrucât traseul autostrăzii a fost schimbat.

La începutul lunii septembrie s-a anunțat câștigătorul licitației pentru realizarea tronsonului Cernavodă-Medgidia. Cei 20,4 km de autostradă urmau să fie construiți de consorțiul Astaldi-Max Boegl, valoarea contractului fiind de 119 milioane de euro, cu 31,3% mai puțin decât suma cerută de compania Colas, contract reziliat în primăvara lui 2011.

• 2012. După 30 de ani, Autostrada Soarelui poate fi parcursă integral de la București la Constanța, pe ambele sensuri

În vara acestui an, ministrul Transporturilor Ovidiu Silaghi anunța că începând cu 20 iulie șoferii vor putea circula pe tronsonul Cernavodă-Medgidia pe o singură cale, în regim de drum național.

Tot la jumătatea anului s-a deschis și tronsonul dintre Medgidia și Murfatlar.

Premierul Victor Ponta a declarat, joi, la finalizarea tronsonului Cernavodă-Medgidia al Autostrăzii Soarelui, că vrea ca în următorii patru ani România să aibă alte câteva autostrăzi esențiale pentru România, el spunând că „nu dă cifre pentru că au dat alții înaintea lui și s-au făcut de râs”.

Ponta le-a mulțumit constructorilor- Astaldi și Max Boegl -, spunând că au lucrat într-un ritm foarte bun.

Premierul a susținut că autostrăzile reprezintă singura șansă ca România să se dezvolte.

„E singura șansă ca România să se dezvolte, să fim mult mai hotărâți și mai serioși în ceea ce privește infrastructura. Nu dau cifre cu câți kilometri că au dat alții înaintea mea și s-au făcut de râs și nu-i mai ascultă nimeni, și vă spun pe baza a ceea ce am făcut anul acesta și pe baza a ceea ce suntem în faza de pornire anul viitor că în următorii patru ani vreau să avem alte câteva autostrăzi esențiale pentru dezvoltarea României”, a spus Ponta, care a menționat că la tronsoanele Comarnic-Brașov și Craiova-Pitești lucrările ar urma să înceapă anul viitor.

Cine a (mai) sabotat lucrările la A2

Lucrările la Autostrada Soarelui au fost întrerupte de mai multe ori după descoperirea unor vestigii arheologice. De asemenea, constructorii variantei ocolitoare a orașului Constanța au fost nevoiți să oprească lucrările până când s-a găsit o metodă de a proteja o specie de broaște ce riscau să fie strivite de roțile utilajelor.

Transfer ISTORIC la FCSB. Becali dă o nouă lovitură memorabilă şi îşi vinde starul la...
A MURIT. Tragedia care a șocat showibiz-ul. Doliu pentru Dorian Popa
FOTO. Cum arăta Daniela Crudu în liceu! Era în clasa a X-a, fără operații estetice...
Era pe plajă, la mare, când A DISPĂRUT fără urmă. Au găsit-o peste 18 zile...
Pisica lui Cristiano Ronaldo a fost călcată de o mașină și celebrul milionar a trimis-o...
Schimbare URIAŞĂ în cazul morţii mezzosopranei Maria Macsim Nicoară! Cine ar fi ucis-o, de fapt
FOTO Căţelul „minune” din Oklahoma, născut cu două cozi şi şase picioare: „Un miracol numit...
BANCUL ZILEI – Propuneri indecente…din partea soțului
Cinci români au câștigat sume uriașe după ce și-au pus soțiile să facă sex pe...
A MURIT. Tragedia care a șocat showibiz-ul. Doliu pentru Dorian Popa
A fost sărac toată viața fără să știe că avea așa ceva în curte. Peste...
Ce declanşează la FEMEI dorinţa de a FACE sex? Răspunsul cercetătorilor este neaşteptat.Toţi bărbaţii ar...
Românii care au cont și card la aceste bănci sunt în pericol să rămână fără...
Cod Rutier 2021. Amendă nouă de 725 de lei. Atenție, șoferi! Ce nu mai aveți...
A divorțat după 7 ani, fără pasiune, de căsătorie. Apoi a făcut un experiment inedit:...
BREAKING NEWS: România este în DOLIU! A fost găsit mort în apartamentul său
O femeie nu a mâncat zahăr 30 de ani. De atunci pare că nu a...
Concedieri MASIVE. Tarom se pregăteşte să dea afară jumătate dintre angajaţi. 700 de oameni sunt...
SURPRIZĂ de proporţii: De unde vin produsele de la Lidl? ADEVĂRUL de la raft care...
Veste ȘOC despre Sebi, copilul de 7 ani dispărut de ȘASE SĂPTĂMÂNI. Ce s-a întâmplat,...
×
Inchide