O familie din Alba a primit o factură la curent pe o lună cât pentru peste 18 ani. Cum putem contesta un consum greșit și ce măsuri a luat furnizorul

Publicat: 30 08. 2021, 16:46
Sursa foto: Shutterstock

Cazul unei familii din Alba-Iulia, care a primit o factură la energia electrică uriașă, demonstrează erorile care pot apărea pe lanțul de facturare. Autoritățile recomandă consumatorilor atenție atunci când citesc și plătesc facturile și, dacă acestea nu sunt conforme realității, să depună sesizări oficiale, care pot duce la sancționarea furnizorilor. În cazul clienților albaiulieni, compania furnizoare a decis să storneze factura, despre care admite că a fost transmisă eronat, până la finalizarea verificărilor.

 O familie din Alba ar fi trebuit să plătească, până pe 7 septembrie, o factură de aproape 28.000 de lei, pentru un consum de peste 39.000 kwh, în contextul în care consumul mediu, onform estimărilor unui furnizor pentru un apartament cu două camere (55 mp) din București, este de 175 kWh.

La un calcul orientativ, ar fi astfel vorba de o factură pentru aproape 223 de luni, respectiv aproape 18 ani și jumătate (adică aproximativ 125 de lei pe lună). Factura din Alba a este însă pentru o lună, și de vară, respectiv perioada 12 iulie 2021 – 10 august 2021, iar modul de stabilire a consumului a fost, conform facturii, „citire index”.

„Împreună. De peste 120 de ani… Și facturile cred ca tot de-atunci se adună. Care este reacția social acceptată când primești o factură de 27 808,13 lei, sâmbătă după-masa?”, a fost mesajul acestora, postat în mediul online, alături de factura în cauză.

Foto: Alba24.ro

Cu se încarcă o reclamație la ANRE

Consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în cazul în care se simt nedreptățiți. „ANRE soluționează reclamațiile formulate de persoane fizice sau juridice, care urmează a dobândi sau care au calitatea de client final și/sau de utilizator împotriva unui participant la piața de energie/titular de licență/titular de atestat/titular de autorizație, persoana fizică sau juridică, care, prin actul emis de către oricare dintre aceștia, sau prin răspunsul primit la cererea sa, adresat lui sau altui subiect de drept, consideră că îi este încălcat un drept recunoscut de lege sau un interes legitim, din momentul în care a luat cunoștință, pe orice cale, de existența acestuia”, se arată în secțiunea dedicată reclamațiilor în domeniul energiei electrice de pe site-ul ANRE, unde pot fi încărcate și trimise documentele relevante.

„Orice client care are nelămuriri privind o factură trebuie să se adreseze furnizorului, iar în maximum 15 zile să primească răspuns. Am aplicat amenzi pentru nerespectarea termenului de 15 zile și vom continua să facem asta”, a spus vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege, la Digi24, precizând că nu postarea pe rețele sociale rezolvă această problemă.

„Sunt absolut convins că este o greșeală de citire, de sistem al furnizorului sau al distribuitorului. E relativ ușor pentru companii să aibă un sistem pentru verificare. Trebuie să fie preocuparea fiecărui furnizor să fie atent la aceste detalii. Nu putem să îi obligăm să folosească aceste mijloace tehnice, dar e recomandat”, a spus vicepreședintele ANRE.

Potrivit lui Zoltan Nagy-Bege, sunt clienți care sunt sensibili la factură și urmăresc atent ce este în spatele valorii și unii care ani de zile nu se uit pe factură, ci doar plătesc. „Recomandarea noastră e să citească lunar contorul, să verifice că e facturată aceeași valoare pe care a comunicat-o prin telefon, sau să încheie o convenție de consum cu furnizorul. ANRE nu poate să urmărească facturile lunare a 9 milioane de clienți, e imposibil”, a spus vicepreședintele ANRE, la Digi24.

Trecând peste eroarea de citire, facturile românilor au crescut în ultimul an, în iulie 2021 față de iulie 2020, cea mai mare scumpire fiind la energie electrică (24,65%), apoi gaze naturale, 20,55%, , apoi la combustibili (12,96%) și tutun, țigări (4,95%), potritvi raportului INS privind inflația.

Explicațiile și măsurile luate de Electrica Furnizare

Furnizorul clienților din Alba-Iulia este Electrica Furnizare, compania de furnizare a energiei electrice, gaze naturale și servicii din cadrul Grupului Electrica, iar comentariul lor vizează experința companiei.

„Cu o experiență de peste 120 de ani pe piața de energie electrică, compania Electrica Furnizare SA este parte a Grupului Electrica și are un portofoliu de peste 3,2 milioane de clienți. Electrica este o companie cu capital majoritar privat, listată cu succes la Bursele de Valori București și London Stock Exchange, încă din anul 2014”, potrivit datelor de pe site-ul Electrica Furnizare.

Contactați de Gândul pentru un punct de vedere referitoare la cazul din Alba Iulia, Electrica Furnizare precizează că factura menționată în cadrul articolelor de presă este o factură cu caracter de regularizare, emisă în baza citirii efectuate de către operatorul de distribuție zonal.

„Din cauza unei anomalii pe lanțul de facturare și în sistemul informatic, factura în cauză a fost transmisă automat, în mod eronat, către client. Compania Electrica Furnizare a luat decizia de a storna factura până la clarificarea modului de funcționare a întregului lanț de facturare, inclusiv a contorului de la locul de consum în cauză”, au răspuns reprezentanții Departamentul Brand, Comunicare și PR al Electrica Furnizare.

Potrivit rezultatelor financiare transmise, în primul semetru din acest an, Grupul Electrica a furnizat pe piața de energie electrică cu amănuntul aproximativ 4,6 TWh (creștere de 0,8% față de S1 2020) către un număr de aproximativ 3,5 milioane de locuri de consum.

Electrica Furnizare are o cotă de piață de 18,54%; este lider de piață pe segmentul SU – serviciu universal și FUI – furnizor d eultima instanță, cu o cotă de piață de 31,14%, pe piața concurențială având o cotă de 10,71% (conform ultimului raport ANRE disponibil, la aprilie 2021), potrivit sursei citate.