Observatorul care a descoperit gaura neagră: Chandra, sensibil la raze X de 100 de ori mai slabe decât cele detectabile de telescoapele precedente – GALERIE FOTO

Publicat: 23/04/2012, 19:25
Actualizat: 24/04/2012, 08:35

A transmis primele imagini din interiorul unei posibile găurinegre, fotografiind rămășițele supernovei Cassiopeia A (în 2000),apoi a detectat emisii de raze X din gaura neagră Sagittarius A,din milocul galaxiei Calea Lactee. A fost primul telescop care sădesopere gaze reci în centrul galaxiei Andromeda și a observat cumo galaxie mai mică este „canibalizată”.

Acestea sunt câteva din descoperirile observatorului cu raze XChandra, cel de-al treilea din „cele patru mari observatoare” aleNASA, lansat în 1999, după ce se aflase în proiect încă din 1976.Primul a fost telescopul Hubble (1990), apoi Compton Gamma RayObservatory (1991), iar Chandra a fost urmat de Spitzer SpaceTelescope (2003).

Denumit în onoarea fizicianului american de origine indianăSubrahmayan Chandrasekhar, observatorul este sensibil la raze X de100 de ori mai slabe decât cele detectabile de telescoapeleprecedente. În sancrită, Chandra s-ar traduce prin „lună” sau”luminos”, iar de-a lungul celor 11 de activitate în spațiu, dupălansarea de către naveta Columbia, telescopul a căutat și observatunele dintre cele mai firave raze nedetectabile de pe Pământ.

Atmosfera terestră absoarbe majoritatea razelor X, ceea face caele să rămână nedetectabile de către telescoape cu baza la sol.