Ce faci cu macrostabilizarea când nu ai canalizare?

Ce faci cu macrostabilizarea când nu ai canalizare?
Publicat: 22/07/2016, 09:15

Dimpotrivă. Pe primele trei luni din 2016, investițiile – formarea brută de capital fix este numele lor la Institutul de Statistică – au crescut cu 2,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, față de o creștere a consumului de 8,4%.

În 2015, investițiile crescuseră cu 8,8% față de o creștere a consumului de 5,2%.

Ca urmare, raportul investiții/consum s-a înrăutățit până la 31% în 2016, față de 33% în 2015. Privind retrospectiv, cei mai buni ani din punctul de vedere al investițiilor raportate la consum au fost 2007 și 2008, când ajunseseră la jumătate din consum.

Erau anii când, pe de o parte, deficitul de cont curent zbura la 12-14% din PIB cu prețul exploziei datoriei externe și al blocajului din 2009, dar, pe de altă parte, iată că erau bani și de investiții.

Nici până în 2015 nu a fost atinsă măcar în lei valoarea 2008 la nivelul investițiilor: 177 mld. lei.

Consumul fără investiții ne va duce iar într-o fundătură. Paradoxal, suntem acum în situația de a avea resurse financiare care nu își găsesc însă făgaș în execuția de proiecte.

Spre exemplu, 99% din populația din vestul Europei are canalizare. România este azi la 48% iar în 2006 era la 42%. În 10 ani un progres de doar 6 puncte procentuale! Aceasta înseamnă circa 28.000 de locuințe pe an care sunt conectate la canalizare. În acest ritm, cele 4 milioane de locuințe fără apă și canalizare vor fi acoperite în 107 de ani!

De drumuri, spitale, școli și infrastructură sportivă nici nu mai merită vorbit.

La Ministerul Transporturilor e dezastru. Doar 10% din banii alocați pentru CNADNR pentru tot 2016 – 4,3 miliarde de lei – au fost cheltuiți pe primele șase luni.

Ce-or fi discutând miniștrii în ședințele de guvern? Nesfârșite dezbateri despre cărțile pe care au dreptul sau nu să le scrie condamnații? E bine să curățăm țara, dar când a fost dezbătut pe masa guvernului ultima dată stadiul proiectului autostrăzii de centură?

Cozile la aeroportul Henri Coandă sunt infernale vara, este clar nevoie de încă un terminal, masterplanul făcut deja zace în sertarele directorimii din Transporturi.

Este adevărat, e efort, e nevoie de specialiști scumpi și de „drive”, de motor, de competența pe care o găsești astăzi la vârful multinaționalelor, e nevoie de manageri „mercenari” care să ia un proiect – o șosea, un pod, o centură – și să-l ducă până la capăt.

Dar așa e când toată lumea „bună” se îngrămădește la stat, de ani de zile, la zecile de mii de euro salarii din instituțiile de supraveghere financiare. Ministerul Transporturilor sau al Sănătății sunt la coadă. Dar pe urmă ce faci cu macrostabilizarea când nu ai canalizare? Când ești la 1900 pentru jumătate din populație?

Legile economice sunt dure – unde nu aloci resurse nu obții rezultate. Pe de altă parte, nu că salariile din Compania de Drumuri ar fi prea mici, ci sunt deseori cazuri când șefi de serviciu câștigă mai bine decât premierul sau președintele.

Te-ai fi așteptat ca după ce guvernul precedent a fost subminat pur și simplu de aroganța lui Ioan Rus și incompetența lui Dan Șova tehnocrații să zbârnâie la capitolul infrastructură.

Însă cu ce vin ei: cu strategii, cu planuri, cu debirocratizare, cu poze adunând gunoiul de prin stufăriș. Este bună debirocratizarea, dar să aibă un scop. Este bună curățenia, dar să ai unde o face – într-o școală, într-un spital, pe un teren de sport, nu pe maidan. Guvernul face legi, ordonanțe și strategii sau face șosele, spitale și drumuri?

Oare mai are cineva sentimentul că toate aceste guverne care se perindă nu sunt decât niște butaforii, niște sate a la Potemkin care să le ascundă de fapt oamenilor realitatea teribilă de zi cu zi?

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie bolnavă de cancer a decis să se mute împreună cu familia în „zona...
Ce secret a ascuns Prințul William de Kate Middleton. Nu a vrut să-și compromită căsnicia
FOTO. Cea mai sexy femeie din lume s-a filmat în timp ce se îmbrăca! Fanii...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Unde este Fito? Povestea celui mai notoriu infractor din Ecuador, care a fugit din închisoarea...
Ce a pățit o moldoveancă de 39 de ani, după ce s-a cuplat cu un...
Face furori la aproape 60 de ani! Vedeta curtată de toți bărbații are un fizic...
ANIMAŢIE. Cum s-a produs accidentul înfiorător de pe A1, în care Valentin a fost străpuns...
"Am călătorit în timp". Un profesor ieșit din comă spune că a fost în anul...
Detalii halucinante au ieșit la iveală în cazul presupusului criminal din Orhei. Bărbatul este bănuit...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
Poate fi anulat ITP-ul dacă mașina scoate prea mult fum?
Biden a promulgat pachetul de ajutor pentru Ucraina
LAC de lavă SPECTACULOS, observat din satelit! Are peste 200 km lungime
Decizie finală pentru plata cu BANCNOTE. Noua regulă devine OBLIGATORIE
Lovitură grea pentru chef Richard. Juratul a pierdut un concurent după al treilea battle: „Am...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Gabriela Cristea, dezamăgită de lipsa de curaj pentru a-i refuza pe alții! Prezentatoarea TV și-a...
Lovitura dură pentru TikTok! Comisia Europene suspendă noul program al platformei: ”Există riscuri pentru sănătatea...
BANCUL ZILEI. Bulă: - Nevastă, dacă un arab ţi-ar da o mie de parai te-ai...
Începând de astăzi, turiștii trebuie să plătească taxă de intrare în Veneția