Curtea de Conturi atacă ANPC. Ce nereguli au găsit inspectorii

Publicat: 08 10. 2020, 14:34
Actualizat: 08 10. 2020, 14:34

Curtea de Conturi a finalizat Raportul de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor. Iar rezultatele nu sunt tocmai în măsură să bucure prea tare conducerea ANPC. Concret, inspectorii Curții de Conturi arată că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a reacţionat cu promptitudine pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare în contextul pandemiei, însă pentru domeniile privind echipamentele de protecţie şi activităţile turistice activitatea instituţiei nu a avut o eficacitate maximă.

În calitatea sa de instituţie care veghează asupra respectării drepturilor consumatorilor, ANPC se poziţionează în cadrul instituţiilor din sfera de acţiune a măsurilor necesare în contextul pandemiei de Covid-19. Echipa de audit a remarcat promptitudinea cu care ANPC a reacţionat pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Astfel, ANPC a fost iniţiatorul măsurii de amânare a plăţii ratelor bancare cu 90 de zile, pentru românii cu credite ipotecare”, se menţionează în raport.

Ce nereguli a descoperit Curtea de Conturi

Auditul efectuat de Curtea de Conturi a remarcat faptul că pe site-ul ANPC nu a fost creată o secţiune distinctă Covid-19 care să cuprindă informaţii actuale prin care să fie îndrumaţi consumatorii în vederea soluţionării diferitelor probleme cu care se confruntă. De exemplu, achiziţionarea diferitelor pachete turistice pentru sejururi ce nu mai pot fi efectuate din cauza limitărilor de circulaţie impuse sau recuperarea sumelor achitate pentru transport aerian ce nu se mai poate efectua etc.

De asemenea, auditul a remarcat o implicare mai puţin activă a ANPC în cazul echipamentelor de protecţie şi al turismului.

În consecinţă, cu privire la cele două domenii identificate mai sus, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale legale nu s-au materializat în soluţii unitare care să maximizeze susţinerea consumatorilor în relaţia cu operatorii în contextul pandemiei coronavirusului”, au concluzionat auditorii.

În acest context, Curtea de Conturi recomandă intensificarea eforturilor inclusiv prin realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor consumatorilor şi ai asociaţiilor de turism, în vederea identificării unor soluţii unitare de rezolvare problemelor apărute în efectuarea vacanţelor planificate şi achitate în contextul pandemiei Covid-19 pentru obţinerea asigurării că legislaţia în vigoare şi drepturile consumatorilor sunt respectate.