Mitul lui Sisif capătă sens în România

Mitul lui Sisif capătă sens în România
Șantierul unei autostrăzi (FOTO - ilustrativ: Mediafax Foto/Ovidiu Matiu)
Publicat: 19/06/2018, 14:32
Actualizat: 04/07/2018, 14:46

În plus, alte miliarde de euro au venit de la Uniune – sunt peste 20 de miliarde de euro fonduri de preaderare, structurale și de dezvoltare regională, care au intrat în România „pentru proiecte”.

Și, totuși, în aceste zile, se discută, la nivelul guvernului, nu despre noi proiecte, nu despre noi autostrăzi, ci despre reluarea unui proces început în urmă cu 15 ani: autostrada de peste munți, Comarnic – Brașov.

Sunt 15 ani de la semnarea primului contract pentru construirea autostrăzii. 15 ani în care, dacă punem cap la cap promisiunile politice, România ar fi trebuit să fie brăzdată de autostrăzi – 2.000 de km, cel puțin. Și are sub 1.000, la aproape 30 de ani de la Revoluție.

În 2004, Guvernul Năstase a încercat construirea autostrăzii cu grupul francez Vinci. În 2010, guvernul Boc a încercat și el, cu consorțiul Vinci – Akor. În 2013, guvernul Ponta a extins varianta cu Vinci, Strabag și Akor, într-un parteneriat public-privat (PPP), în care constructorul găsește finanțarea, iar statul plătește pe parcurs – în jur de 8,5 miliarde de euro pentru 30 de ani, în acest caz. Eșec total.

Anul trecut, premierul Tudose anunța că urmărește o înțelegere cu Banca Mondială pentru reluarea proiectului. În aceste zile, oamenii premierului Dăncilă au anunțat că guvernul renunță la proiectul cu Banca Mondială și reiau ideea unui PPP.

De-a lungul anilor, s-a încercat varianta ca autostrada să fie construită din banii UE. Nu s-a putut, pentru că nu se află pe traseul drumurilor paneuropene. Iar montajul unui PPP este complicat. De ce nu construiește statul autostrada? Nu are 2 – 3 miliarde de euro?

Am făcut, în urmă cu muți ani, pentru Ziarul Financiar, un interviu cu Anca Boagiu, ministrul Transporturilor de atunci. I-am arătat cheltuielile cumulate ale Ministerului Transporturilor – în jur de 2 miliarde de euro, anual, pe atunci. De ce nu constuiți autostrăzi? Nu aveți bani sau ceea ce aveți nu este suficient? Ministerul Transporturilor a avut mereu bani, a admis dna Boagiu. Atunci? Câteva vorbe, acolo, despre „neștiință” și o ridicare din umeri, aceasta a fost explicația!

Vorbele fostului ministru al Transporturilor sunt reconfirmate în aceste zile de ministrul Finanțelor Eugen Teodorovici. Iată ce spune: „Cheltuim în administrație sume enorme, pe lucruri care nu se justifică, de la ședințe în consilii de administație, până la cumpărări și achiziții care nu se justifică”.

Am căpătat, în ultimii ani, obiceiul de a ne plânge că statul își reduce cheltuielile de investiții, pentru a putea face față creșterilor de salarii și pensii. Așa și este. Dar, în trecut, cheltuia între 5-6% din PIB pentru „investiții”. Sume enorme, care nu se văd în nimic, după cum constată frecvent rapoartele Comisiei Europene.

Așa cum spuneam, din 2005 până anul trecut, statul a cheltuit pe investiții din buget (cheltuieli de capital) 244 de miliarde de lei (53 de miliarde de euro). Desigur că nevoile de investiții sunt multe. Dar, din acest munte de bani, nu s-a putut face măcar o autostradă întreagă? Nu a găsit statul zece miliarde de lei, din cele 244 de miliarde de lei, ca să facă autostrada Comarnic-Brașov? În 15 ani?

Cari toată veșnicia un bolovan la deal, precum Sisif, doar ca să o iei de la capăt mereu?

Faci, cică, proiecte, banii sunt risipiți pe nimicuri, iar rezultatul este nisipul care se irosește printre degete. Și ne mirăm apoi că trei milioane de oameni au plecat din țară, doar de când guvernul Năstase, în 2004, semna primul contract pentru autostrada Comarnic – Brașov?

Dar, când în fruntea ministerului de resort ajunge un Lucian Șova, care zice, nici mai mult nici mai puțin că, dacă construim autostrăzi, salariile vor crește, iar multinaționalele vor pleca în țări cu salarii mai mici și fără autostrăzi, atunci „absurdul” pe care Albert Camus îl propune drept cheie pentru Mitul lui Sisif capătă sens.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O celebră influenceriţă pe TikTok a fost asasinată în fața casei sale. Atacatorul s-a prefăcut...
Vești proaste pentru șoferi! Riscă amenzi de cinci ori mai mari. Greșeala care le poate...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
O fetiță le-a spus părinților că are un monstru în cameră, dar ei nu au...
Tradiții și obiceiuri la români. Ce nu ai voie să faci în Duminica de Florii...
S-a transformat total după ce a fost diagnosticat cu cancer. Fostul prezentator i-a ȘOCAT pe...
Cine sunt românii care trebuie să plătească "taxa pe lux" pentru locuinţele şi maşinile pe care...
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
S-a aflat! Vor întârzia sau nu pensiile în luna mai 2024? Daniel Baciu a făcut...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
Răsturnare de situaţie din piaţa muncii. Exodul a luat sfârşit: Procentul românilor care caută activ...
RUINELE unui ORAȘ imens, găsite pe planeta Marte? Cercetătorii, ULUIȚI!
Regula din CODUL RUTIER care te poate lăsa FĂRĂ PERMIS. Foarte puțini șoferi o cunosc...
Ce pește e indicat în ziua de Florii. Recomandare pentru cei care au postit
Ce mai face și cum arată acum fosta ispită masculină de la Insula Iubirii, Sorin....
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
Momente pline de emoție în familia Sterp. Getuța a făcut mărturisiri înduioșătoare despre regretata ei...
De ce Lora nu a devenit mamă până la 41 de ani: "Eu mă simt...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?