Prima pagină » Reportaj » EXCLUSIV VIDEO | Povestea atribuirii primului număr de înmatriculare auto din România. Cine au fost protagoniștii scandalului monstru din 1904 pentru numărul 1-B, care a degenerat într-o bătaie la Capșa

EXCLUSIV VIDEO | Povestea atribuirii primului număr de înmatriculare auto din România. Cine au fost protagoniștii scandalului monstru din 1904 pentru numărul 1-B, care a degenerat într-o bătaie la Capșa

Colecționarul George Burcea, despre protagoniștii scandalului monstru din 1904 pentru primul numărul de înmatriculare auto din România, care a degenerat într-o bătaie la Capșa

Viorel Burcea, bucureșteanul de 58 de ani, despre a cărui bogată activitate de colecționar de mașini de epocă am vorbit în prima parte a reportajului, nu este doar un pasionat al vehiculelor vechi, achiziționate, de-a valma, de-a lungul anilor. Dragostea pentru automobile rare – orientată cu precădere pentru bolidul din 1938, manevrat cândva de mâinile comisarului Moldovan – l-a determinat să arunce un ochi și în curtea a ceea ce el numește elemente decorative în istoria automobilismului românesc din cele mai vechi timpuri și până astăzi. Că așa stau lucrurile o demonstrează cu prisosință prezența, în atelierul său, a unui număr impresionant de plăcuțe cu numere de înmatriculare, de toate felurile, mărimile și națiile.

Colecționarul mărturisește că dragostea pentru mașinile de epocă își are originea în copilărie, când era fascinat de filmele lui Sergiu Nicolaescu. Visul de a avea mașina comisarului Moldovan avea să i se împlinească peste mulți ani, când a adus în garajul său Plymouth-ul din 1938 pe care l-a văzut în filme și despre care spune că este amiralul flotei sale de mașini.

Nu doar mașinile de epocă au constituit obiectul pasiunii lui Viorel Burcea pentru istoria automobilismului din România, ci și plăcuțele de înmatriculare. De-a lungul timpului, bucureșteanul din Sectorul 4 al Bucureștiului a strâns, între zidurile garajului său, pe lângă sute de bolizi, aparținând diferitelor etape din istorie, și o impresionantă colecție de numere de înmatriculare auto, atât românești, cât și străine.

Când vine vorba de mașinile de epocă din perioada anilor 1950, amintirile lui Viorel Burcea se leagă de un Moskvich pe care a reușit să îl adauge în colecția sa și care a ajuns ”vedetă” într-un film din 2013, despre marele jaf din 1959, de la Banca Națională.

Una din piesele automobilistice extrem de rare, cu o încărcătură istorică aparte, care a ajuns la un moment dat să facă parte din colecția lui Viorel Burcea, este o motocicletă care a aparținut Majestății Sale Regele Mihai I. Viorel Burcea mărturisește cu regret cum a reușit să strice motocicleta foarte valoroasă, care era printre autovehiculele Regelui Mihai rămase în țară, alături de o mașină Aero, aflată încă în circulație.

Printre poveștile pe care Viorel Burcea le deapănă în fața aparatului de filmat despre bogata sa activitate în rândul colecționarilor de mașini retro se numără și cea fascinantă a modului în care a fost acordat primul număr de înmatriculare din România. Un număr atribuit, în primă fază, unui magnat al anilor 1904, a cărui calitate de prim deținător de autoturism în România acelei epoci a fost contestată ulterior, vehement, de o personalitate politică a vremii, și ea proprietară a unei mașini de tipul celor care circulau în Europa începutului de secol XX. Colac peste pupăză, povestește cu umor Burcea, între cei doi candidați la dreptul de proprietate asupra primului număr de mașină înregistrat în România a avut loc, la un moment dat, și o bătaie de poveste. Una care a rămas de pomină printre cei care frecventau, pe atunci, restaurantul Capșa.

Cine a fost deținătorul primei inscripții numerotate de pe mașina sa, ce personalitate a vremii i-a contestat calitatea și care au fost proporțiile scandalului izbucnit la acea vreme pe marginea dreptului de proprietate asupra numărului 1-B, în reportajul video de pe YouTube Gândul.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV VIDEO | „Am avut sute de mașini de epocă, dar n-o găseam pe cea a comisarului Moldovan”. Povestea fascinantă a colecției de mașini de poliție unică în România a lui Viorel Burcea

EXCLUSIV VIDEO | ”Prietenul meu, Domnul Nicu”. Povestea uluitoare a ultimilor ani din viața lui Nicolae Steinhardt, istorisită de unul dintre apropiații săi, Nicu Cerven

Recomandarea video

Mediafax
Unde trăiesc femeile cel mai mult: Top 10 țări cu cea mai mare longevitate
Digi24
VIDEO Suma exorbitantă pe care Kevin McCallister din „Singur acasă 2” ar plăti-o astăzi la Plaza, hotelul lui Donald Trump
Cancan.ro
A deschis succesiunea pentru averea Rodicăi Stănoiu?! L-am fotografiat pe 'puișorul' ministresei la notariat!
Prosport.ro
FOTO. Cea mai frumoasă prezentatore TV e din nou însărcinată!
Adevarul
De ce suntem mereu pe ultimul loc în Europa? „Avem cel mai mare consum de divertisment ieftin: TikTok 12 ore/zi”
Mediafax
Care sunt orele de liniște la bloc în weekend. Ce reguli stricte sunt pentru programul de liniște
Click
Povestea fabuloasă a fabricii de pantofi construită de un om care abia știa să scrie. Le-a încălțat pe Sophia Loren și Elena Ceaușescu, iar mai târziu pe vedetele autohtone
Digi24
„Era ca un abator”. O rusoaică povestește grozăviile de pe frontul din Ucraina, pe care i le-a arătat fiul său pe telefon
Cancan.ro
Artistul celebru care a fost masat de femeile depistate cu lepră la Cluj! Cele două și-au oferit serviciile la UNTOLD
Ce se întâmplă doctore
Dieta MINUNE cu care Monica Anghel a reușit să slăbească 40 de kilograme: „Asta poți mânca oricând, fără probleme”
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Dacia C-Neo, testată în Alpi. Noul model a fost surprins în probe pe drumuri montane
Descopera.ro
Obiectul interstelar 3I/ATLAS transportă CEVA, anunță NASA
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. Bulă o vede pe maică-sa dezbrăcată în fața oglinzii spunând: – Vreau un bărbat!
Descopera.ro
Everest, Chimborazo, Mauna Kea: care este cu adevărat cel mai înalt munte din lume?