Proiectul-mamut al lui Nicolae Ceaușescu, făcut de teama unei invazii sovietice. Este utilizat și în ziua de astăzi

Proiectul-mamut al lui Nicolae Ceaușescu, făcut de teama unei invazii sovietice. Este utilizat și în ziua de astăzi
Publicat: 20/07/2024, 15:40

Fostul dictator Nicolae Ceaușescu a rămas cunoscut, printre altele, pentru proiectele megalomane de inspirație sovietică și nord-coreană, pe care le-a lăsat în urmă.

Printre ele se numără construcții uriașe și, pentru unii, nereușite din punct de vedere estetic, precum Casa Poporului sau Casa Presei din București.

Un alt proiect uriaș dezvoltat în perioada comunistă, însă, a fost Canalul Dunăre-Marea Neagră, o investiție uriașă, mai ales ținând cont de economia fragilă a României.

Planuri de a construi acest canal existau încă din secolul XIX. Încă de la alipirea Dobrogei la România, în 1878, a început a fi vehiculată ideea unui al patrulea braț al Dunării, de data aceasta artificial, care să scurteze drumul către Marea Neagră. Condițiile tehnice ale epocii făceau ca o astfel de realizare să fie extrem de dificilă și costisitoare, așa încât regele Carol I, realist, a refuzat să se implice în acest proiect.

Proiectul, reluat în perioada comunistă

În 1949, comuniștii au început să construiască acest proiect și au decis să îi trimită pe deținuții politic să îl realizeze, în cele peste 20 de lagăre de muncă din Dobrogea.

În anii ’50, peste 30.000 de oameni au ajuns pe șantier pentru a se ocupa de marele proiect. La momentul respectiv, autoritățile anunțau despre construcție că va fi gata în cinci ani. Solul nu era, totuși, prielnic pentru a construi ceva atât de mare, cu resursele avute la dispoziție, arată Fanatik.

În rapoartele occidentale ale vremii, însă, proiectul era văzut ca un adevărat eșec. Mașinile și uneltele folosite erau rudimentare, norma de muncă era copleșitoare, iar condițiile de trai nu erau tocmai prielnice. Deținuții politici au avut de suferit pe șantier, iar mulții chiar au murit din cauza condițiilor.

Conform notelor secrete ale spionajului american, Canalul Dunăre – Marea Neagră era destinat să faciliteze intrarea navelor sovietice de 15.000 de tone pe teritoriul țării, după cum arată un raport al Agenției Centrale de Informații a SUA (CIA).

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”, se arată într-o notă a CIA, din anul 1952.

Construcția a fost, totuși, abandonată în 1953 și reluată în epoca ceaușistă.

Ideea reluării construirii Canalului a venit în 1973.

Lucrările la Canalul Dunăre – Marea Neagră, de aproximativ 64 de kilometru, au fost finalizate în 1984, de Nicolae Ceaușescu. După trei ani, a fost finalizată și ramura sa nordică, adică Poarta Albă – Midia – Năvodari, de 31 de kilometri.

Pentru construirea Canalului Dunăre – Marea Neagră, a fost necesară o investiție de aproximativ 2 miliarde de dolari, conform Wikipedia. Alte surse susțin că ar fi vorba despre o investiție de 6 miliarde de dolari.

Inițial, s-a vorbit despre recuperarea investiției în aproximativ 50 de ani. Cu toate acestea, exploatarea canalului aduce venituri anuale care ajung la doar 3 milioane de euro. Astfel, recuperarea investiției s-ar face în minim 600 de ani.

Canalul Dunăre – Marea Neagră este un canal navigabil, aflat în județul Constanța, și leagă porturile Cernavodă de pe Dunăre și porturile Constanța Midia Năvodari de la Marea Neagră. Astfel, drumul către portul Constanța este scurtat cu aproximativ 400 km.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Filmul evenimentelor în cazul crimelor de la Constanţa. Cum și-a ales criminalul victimele
2 români, stabiliți în Italia, au avut parte de șocul vieții lor într-un supermarket din...
FOTO. Zeița de la Montreal, în costum de baie, la 62 de ani. Cum arată...
Pensiile militare nu vor mai fi impozitate sub 3.000 de lei. De când se aplică...
Soția fostului finalist de la ”Puterea Dragostei”, Gabriel Vasiliu, ucisă în Olanda! Tragedia de nedescris...
Un elev s-a aruncat de la etajul al treilea al unui liceu din Bacău. A...
Mormântul Denisei Răducu a ARS ca o torță!!! Imagini șocante de la cimitirul din Ștefănești,...
Cum a reușit să slăbească Tudor Ionescu de la Fly Project. Dieta cu ajutorul căreia...
Logan-ul a împlinit 20 de ani. Cât costa primul model şi povestea românului care a...
VIDEO Concubina Șacalului, bărbatul care le-ar fi ucis pe cele două tinere în Constanța, a...
„Jeg și groază” la un apartament închiriat de un român! De ce a avut parte...
A murit legendarul actor al Generației de Aur! Toată lumea i-a iubit vocea
Este bine să ții piciorul pe frână când stai la semafor, sau nu?
Dezbatere Kamala Harris - Donald Trump. Contre dure între candidaţi în privinţa economiei, migraţiei şi...
Puțini îi ȘTIU NUMELE! PRIMUL aviator ROMÂN care a...
Lege pentru românii cu casa la curte. Vecinii pot cere să demolezi construcția
Proprietarii riscă mari amenzi. Un aspect banal îi lasă fără sume importante
Ce mesaj a transmis Iustina Loghin de la Insula Iubirii sezonul 8 către fiica ei...
Ea este Denisa, românca stewardesă găsită moartă într-un apartament din Japonia. Avea doar 30 de...
VIDEO Alin Oprea, despre durerea de a crește fără tată. Cât de tristă a fost...
Ilinca Vandici, complice pentru un eveniment emoționant!
BANCUL ZILEI. Sultanul: - Eunuc, adu-mi nevasta cu numărul 80!
GALERIE FOTO: Au trecut 23 de ani de la prăbușirea Turnurilor Gemene. 11 septembrie 2001,...