Clotilde Armand, amendă usturătoare în scandalul datelor personale pentru tichetele „anticriză”. Expert GDPR: “A fost o colectare NEAUTORIZATĂ”

Publicat: 06 03. 2024, 17:32
Actualizat: 06 03. 2024, 17:36

Vestitele „tichete anticriză”, atât de lăudate de Clotilde Armand, se transformă într-o piatră de moară agățată de gâtul primarului Sectorului 1 al Capitalei. Dincolo de acuzațiile potrivit cărora ar fi fost pregătită, astfel, o „mită electorală mascată” și o „bază de date” paralelă, edilul Sectorului 1 a primit o amendă usturătoare, legată de controversata platformă on-line „Tichete anticriză”, implementată pe repede-înainte la primărie.

Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat cu o amendă de 159.000 lei „Operatorul Sectorul 1”, întrucât „întrucât nu a dus la îndeplinire măsura de remediere dispusă prin procesul-verbal de constatare/sancționare emis la data de 14.12.2023”. Anterior, ANSPDCP dăduse un avertisment și o amendă de 10.000 lei pentru neregulile constatate.

  • La momentul respectiv, ANSPDCP a demarat o investigație la Sectorul 1 al Municipiului București ca urmare a unor sesizări referitoare la o posibilă încălcare a prevederilor legale cu privire la prelucrarea datelor de către acest operator, prin intermediul unei platforme on-line utilizată pentru colectarea datelor cu caracter personal.

Clotilde Armand, acuzată că a dorit crearea unei „baze de date” prin intermediul controversatei platforme on-line „Tichete anticriză”

În luna octombrie a anului 2022, Clotilde Armand anunța, cu emfază, că vrea să ajute oamenii afectați de criza energetică, dar numai dacă au împlinit vârsta de 18 ani.

  • Clotilde Armand a precizat că va fi vorba despre tichete anticriză și, de la bun început, au apărut mari semne de întrebare referitoare la colectarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care urmau să beneficieze de aceste tichete.
  • Clotilde Armand nu a explicat de ce a vrut să dea cei 1.000 de lei doar locuitorilor din Sectorul 1 care au peste 18 ani și nici de ce nu alocă acești bani pentru mai multe luni oamenilor care au o situație financiară dificilă, care trăiesc din pensii sau salarii foarte mici, care au probleme medicale sau familiilor cu mulți copii.
  • În urma anunțului făcut de Clotilde Armand, s-a lansat acuzația că primarul Sectorului 1 oferă o „mită electorală mascată” și, mai mult, ar pune la punct o bază de date paralelă în care să fie inserate toatele acele persoane, în scop electoral.

“Oferim 200 milioane de lei locuitorilor Sectorului 1. Este vorba de un sprijin financiar sub formă de tichet anticriză în valoare de 1.000 lei pentru fiecare locuitor. Ajutorul este nominal. Va primi acest tichet anticriză fiecare locuitor care a împlinit 18 ani. De acest ajutor nu vor beneficia decât cetățenii care au domiciliul în Sectorul 1”anunța primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, în conferința de presă.

Operatorul Sectorul 1 al Municipiului București – prin hotărâri ale Consiliul Local – a stabilit modul în care locuitorii Sectorului 1 pot transmite documentele necesare pentru a beneficia de stimulentele financiare ale programului ”Măsuri locale destinate asigurării nevoilor energetice și eficientizării consumului de energie în gospodăriile din Sectorul 1”, respectiv în format fizic sau pe o adresă de e-mail, constituită strict în scopul implementării programului.

Cu toate acestea, Sectorul 1 al Municipiului București a pus la dispoziția beneficiarilor o controversată platformă on-line, https://ticheteanticriza.primarias1.ro, pentru colectarea datelor, achiziționată înainte ca proiectul de hotărâre să fie dezbătut și aprobat în cadrul Consiliului Local.

Expert GDPR: „Primăria Sectorului 1 a ignorat în totalitate solicitările ANSPDCP”

Un expert GDPR contactat de Gândul a explicat, punctual, întreaga conjunctură care a avut ca final amenda de 159.000 de lei primită de Primăria Sectorului 1.

Acesta a declarat, în exclusivitate, că a fost vorba de o „colectare neautorizată” de date cu caracter personal prin intermediul platformei on-line ”Tichete anticriză” și, mai mult, că Primăria Sectorului 1 a ignorat cerererile ANSPDCP și a refuzat să transmită, de-a lungul a mai multor luni, informațiile solicitate.

Aceste documente conținând date cu caracter personal pentru acest proiect referitor la măsurile luate la nivel local pentru asigurarea nevoilor energetice ale locuitorilor din Sectorul 1 trebuiau colectate prin predarea în format fizic sau printr-o adresă de e-mail constituită strict în acest scop. Așa se stabilise printr-o hotărâre a Consiliului Local.

Această hotărâre stabilea un temei juridic pentru o anumită operațiune de prelucrare a datelor cu caracter personal conținute în anumite documente.

Dar nu s-a ținut seama de hotărârea de Consiliu Local și s-au colectat date cu caracter personal (n.red. – prin platforma on-line) fără a avea temei juridic. A fost o colectare neautorizată. Orice operațiune de prelucrare a acestor date trebuie să respecte trei condiții de bază.

  • Să fie în conformitate cu legea;
  • Să urmărească un scop legitim;
  • Să respecte substanța drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor ale căror date sunt prelucrate. 

Sunt trei elemente de bun simț, ele trebuie îndeplinite cumulativ. Înființarea platformei on-line nu are temei juridic. Lipsește una dintre cele trei condiții.

Autoritatea (n.red. – ANSPDCP) s-a sesizat încă de anul trecut și s-a îndreptat către primărie, în baza competențelor pe care le are prin lege, și a solicitat explicații – de ce se fac prelucrările de date cu caracter personal, în ce condiții, care-i temeiul juridic etc.

Primăria a ignorat în totalitate solicitările ANSPDCP, nu a furnizat niciun fel de documente, nu a furnizat informațiile solicitate.

Primăria Sectorului 1 a fost sancționată cu avertisment, în primă fază, și s-au dispus măsuri de remediere, pentru că – spre deosebire de operatorii privați – Regulamentul GDPR prevede ca statele naționale să reglementeze printr-o lege națională (la noi este Legea 190/2018) sancțiuni pentru instituțiile publice. S-au cerut toate informațiile solicitate, dar primăria a ignorat în continuare solicitarea ANSPDCP. Autoritatea a dat o amendă de 10.000 de lei și a solicitat, în continuare, aceste date.

Primăria a refuzat să furnizeze aceste date.

Progresiv, legea permite să aplici o sancțiune mult mai mare decât cele anterioare. Autoritatea a dispus o sancțiune cominatorie, o amendă aplicată într-un anumit cuantum, care se înmulțește cu fiecare zi de întârziere, de la monentul când ți-a stabilit autoritatea să comunici datele până la momentul la care le vei comunica.

Au fost calculate un număr de 53 de zile, iar pentru fiecare zi ANSPDCP a dispus să se aplice 3.000 de lei pentru fiecare zi de întârziere. Și s-a ajuns la sancțiunea totală de 159.000 lei”, a declarat expertul GDPR, în exclusivitate pentru Gândul.

Consilierul local Daniel Ciungu: „Clotilde Armand a strâns datele cetățenilor într-un mod ilegal

Consilierul local (PNL) Daniel Ciungu a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, că a tras un semnal de alarmă încă de acum un an și jumătate, iar Clotilde Armand a „a strâns datele cetățenilor într-un mod ilegal și refuză de luni de zile să dea informațiile cerute de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal”.

„La un an și jumătate după ce am tras acest semnal de alarmă în Consiliul Local, iată că am avut dreptate. Clotilde Armand a strâns datele cetățenilor într-un mod ilegal și refuză de luni de zile să dea informațiile cerute de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Drept urmare Autoritatea a amendat Sectorul 1 cu 159.000 lei. Această sumă trebuie plătită din buzunarul personal al lui Clotilde Armand, având în vedere că forul legislativ al Sectorului 1 nu a legiferat niciodată folosirea acelei platforme. În plus față de această sumă consider că și cei 45.000 EUR dați inițial precum și sumele ulterioare plătite pentru acea platformă și mutarea ei pe situl primăriei trebuie plătite din buzunarul personal al primarului”, a declarat Daniel Ciungu, în exclusivitate pentru Gândul.

Să nu vă mirați dacă peste un an sau doi o să primiți niște email-uri de la USR, știind că nu v-ați înscris niciunde”

Consilierul local (PNL) Daniel Ciungu a declarat, încă din luna noiembrie a anului 2022, că primarul Clotilde Armand dorește să dea aceste tichete anticriză ”fără niciun fel de criteriu”, iar firma care a câștigat – în doar 34 de minute – contractul pentru platforma online care gestionează cererile pentru tichetele anticriză are ca acționari membri USR.

Îmi pare rău că a plecat din nou (n.red. – Clotilde Armand) și nu-mi răspunde la întrebări, de asemenea, de luni de zile. Legat de această platformă, de acest proiect cu tichetele anticriză… Acum o lună și un pic apărea aici, în primărie, alături de domnul Năsui, deputat USR, și alți deputați USR. A spus că o să dea o mie de lei la fiecare adult din Sectorul 1. Acum, după o lună de zile, vedem că proiectul este altceva, pentru că și-a dat seama că nu exista bază legală, ceea ce spuneam și noi atunci.

Le dă (n.red. – tichetele anticriză) fără niciun fel de criteriu. Dar, mai important, le dă printr-o platformă făcută pe repede înainte, o platformă care a costat 45.000 de euro. S-a câștigat în 34 de minute, iar firma care a câștigat acești 45.000 de euro și a făcut această platformă care, repetăm, este ilegală – pentru că nu are un regulament și nu are o aprobare a Consiliului Local. Acea platformă strânge, astăzi, date de la cetățeni într-un mod ilegal, nu respectă regulamentul de protecție a datelor și, pur și simplu, nu știm – noi, Consiliul Local – ce se întâmplă cu datele acelor cetățeni. Nu știm cine le ține, unde sunt ținute, cât timp sunt ținute, ce se întâmplă cu ele.

Să nu vă mirați dacă peste un an sau doi o să primiți niște email-uri de la USR, știind că nu v-ați înscris niciunde. În același timp, această firmă care a făcut această platformă, aflăm astăzi că acționari sunt membri USR”, a declarat Daniel Ciungu. (alte informații AICI)

Sectorul 1 al Municipiului București nu a comunicat către ANSPDCP informațiile solicitate”

Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a transmis și un comunicat în care prezintă cronologia faptelor care au dus, într-un final, la amenda de 159.000 lei încasată de Sectorul 1 al Capitalei, „coordonat” de Clotilde Armand.

Operatorul Sectorul 1 al Municipiului București a fost sancționat, la data de 20.02.2024, cu amendă cominatorie în cuantum de 159.000 lei, întrucât nu a dus la îndeplinire măsura de remediere dispusă prin procesul-verbal de constatare/sancționare emis (la data de 14.12.2023) de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

În acest context, menționăm că, pe data de 30.06.2023, instituția noastră a demarat o investigație la Sectorul 1 al Municipiului București ca urmare a unor sesizări referitoare la o posibilă încălcare a prevederilor legale cu privire la prelucrarea datelor de către acest operator, prin intermediul unei platforme on-line utilizată pentru colectarea datelor cu caracter personal, achiziționată înainte ca proiectul de hotărâre să fie dezbătut și aprobat în cadrul Consiliului Local.

Întrucât Sectorul 1 al Municipiului București nu a comunicat către ANSPDCP informațiile solicitate în baza competențelor sale de investigare, operatorul a fost sancționat cu avertisment prin procesul-verbal de constatare/sancționare din data de 09.11.2023. Sancțiunea avertismentului a fost însoțită de un plan de remediere prin care s-a dispus măsura de a furniza/comunica toate informațiilor solicitate de ANSPDCP în termen de 10 zile de la data comunicării procesului-verbal.

Ulterior, având în vedere că operatorul nu a transmis informațiile solicitate în termenul dispus de instituția noastră, în aplicarea art. 14 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 190/2018, ANSPDCP a sancționat Sectorul 1 al Municipiului București cu amendă în cuantum de 10.000 lei, prin procesul-verbal de constatare/sancționare nr. 25490 din data de 14.12.2023.

Prin același proces-verbal, s-a aplicat și măsura corectivă constând în obligația operatorului de a furniza/comunica toate informațiile solicitate anterior, necesare pentru soluționarea sesizărilor primite.

Operatorul Sectorul 1 al Municipiului București nu a dat curs nici de această dată solicitării de informații adresate de ANSPDCP în termenul de 10 zile de la data comunicării celui de-al doilea proces-verbal, respectiv până la data de 28.12.2023. În consecință, la data de 20.02.2024, operatorul a fost sancționat cu amendă cominatorie în cuantum de 159.000 lei, prin decizie a președintelui Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Amenda cominatorie a fost calculată de la data de 29.12.2023 până la data de 19.02.2024 (53 zile).

Precizăm că, potrivit prevederilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 102/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, republicată, ANSPDCP poate dispune, prin decizie, aplicarea unei amenzi cominatorii de până la 3.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită prin decizie, în cazul nerespectării măsurilor dispuse sauîn cazul refuzului tacit sau expres de furnizare a tuturor informațiilor și documentelor solicitate în cadrul procedurii de investigație ori în cazul refuzului de supunere la investigație”, a transmis ANSPDCP.

Viceprimarul Sectorului 1: ”Ideea tichetului anticriză ne poate duce cu gândul la o mită electorală mascată

Viceprimarul Sectorului 1 a spus – după ce Clotilde Armand a anunțat proiectul tichetelor „anticriză” – că Uniunea Salvați România (USR) are o problemă de credibilitate în rândul cetățenilor, iar proiectul prin care susține că vrea să ajute ”toți cetățenii din Sectorul 1”, dar cu mențiunea ulterioară că sunt ”toți cei peste 18 ani”, poate duce la ideea unei ”mite electorale mascate”.

Dacă ne uităm pe cifrele sondajelor apărute în ultimul timp în presă, la Sectorul 1 și nu numai, USR are o problemă de credibilitate în rândul cetățenilor, efect al dovezii lipsei de profesionalism, cel puțin în administrația publică, ceea ce ne conduce cu gândul că ideea tichetului anticriză este o mită electorală mascată”, a afirmat Ramona Porumb.

În opinia viceprimarului Sectorului 1, ideea cu care a venit Clotilde Armand – tichetele anti-criză – este cu atât mai surprinzătoare cu cât, în toată perioada precedentă câștigării alegerilor, USR a fost extrem de vocal împotriva acestor practici care au fost promovate de 32 de ani în politică.

”Dar afirmațiile primarului sunt extrem de contradictorii și lipsite de sens, de cele mai multe ori, fără nicio legătură cu realitatea”, a completat Ramona Porumb. (mai multe detalii AICI)


Citește și:

EXCLUSIV | Clotilde Armand, nou „examen” în fața ANI. Trebuie să explice dispoziția privind mărirea propriului salariu cu 50% (DOCUMENTE)

EXCLUSIV | ISU, sesizat în legătură cu o „anomalie” PERICULOASĂ la primăria lui Nicușor Dan: „Conform legii, sediul PMB ar trebui închis!”

VIDEO | Scandalul bazinelor de înot din Sectorul 1. Clotilde Armand IROSEȘTE milioane de euro din banii statului: „Nu-mi dați mie lecții!”

EXCLUSIV | Dispari în 60 de secunde, varianta Nicușor Dan: „În ședință, a cerut scoaterea de pe ordinea de zi a proiectelor, minim 143.000 € DEGEABA!”

Urbanist, după ce Nicușor Dan s-a LĂUDAT că a mai modernizat 600 m rețea termoficare: „Inutil, nesustenabil, sistemul trebuie regândit în întregime”