HARTA autostrăzilor din România. Câți kilometri vor fi inaugurați în 2014 și care sunt lucrările ce ar urma să înceapă în acest an

În 2014 sunt programați să fie deschiși circulației doar 60 de km de autostrăzi, după ce în 2013 au fost inaugurați circa 100 de km de autostrăzi.

Nici 2014 nu va fi anul în care șoferii vor merge pe mai mulți kilometri de autostradă. Potrivit autorităților, în 2014 ar urma să fie deschiși circulației doar 60 de kilometri de autostradă, aproape jumătate față de 2013 când au fost inaugurați puțin peste 100 de kilometri. Astfel, anul acesta au termen de finalizare doar lucrările la lotul 3 din Orăștie-Sibiu și cele două loturi ale autostrăzii Nădlac-Arad.

În 2013, CNADNR a dat în folosință 115  kilometri de autostrăzi, majoritatea în ultimele zile ale anului. O porțiune de autostradă a fost gata pentru ceremonia de inaugurare cu două zile înainte de Crăciun, dar se termină în câmp. Și chiar și așa, ținta anunțată de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Șova, pentru 2013, 142 de noi kilometri de autostradă, nu a fost atinsă. Așa că rețeaua de autostrăzi din România abia a depășit pragul de 600 kilometri.

Pentru finanțarea construcției de autostrăzi, „fondurile de la buget asigură circa 750 milioane de euro anual”, potrivit strategiei de autostrăzi România 100, prezentată de premierul Victor Ponta. Între sursele de finanțare pentru autostrăzi se numără și fonduri europene de 3 miliarde de euro, pentru perioada 2014-2020, din Fonduri de Coeziune.

Autostrada care se termină în câmp

În prima parte a anului trecut au fost dați în folosință 18 kilometri între Simeria și Orăștie, iar loturile 1,2 și 4 din Orăștie-Sibiu (în total 60 de kilometri) au fost deschiși circulației în decembrie.

Cu două zile înainte de Crăciun, au fost inaugurați și 27 de kilometri din primul lot al autostrăzii Lugoj- Deva, deși se poate circula efectiv doar pe 17 kilometri din ei, pentru că autostrada se termină în câmp. Pe 10 kilometri din autostradă nu se poate circula pentru că nu a fost construit un nod rutier. Cei 27 de kilometri trebuiau să fie gata din aprilie, termenul de deschidere fiind decalat.

Autostrada Lugoj-Deva, capătul care se termină în câmp:

foto autostrada Lugoj-Deva, capătul de la Stanovita, care se termină în câmp//sursa foto Skyscrapercity.com/Dorum

De altfel, primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva nu se va lega de nicio altă porțiune de autostradă, cel puțin nu mai devreme de un an și jumătate sau chiar doi, în contextul în care lucrările la tronsoanele care continuă această autostradă, și la est, către Deva-Orăștie, și la vest, către Timișoara, nu au demarat încă, potrivit Ziarului Financiar.

Tot înainte de Crăciun a fost inaugurată și o porțiune de 10,5 kilometri, la standard de autostradă, ce va face legătura între autostrada Lugoj-Deva și centura Lugojului.

Noile porțiuni de autostradă ce vor fi deschise în 2014

Lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu

Autoritățile au anunțat că în acest an vor fi gata doar câteva porțiuni de autostradă, care însumează 60 de kilometri. Lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu, unde lucrează italianii de la Impreglio, urmează să fie deschis circulației în octombrie 2014, întârzierile fiind cauzate de alunecările de teren.

Segmentul cuprinde cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de un kilometri și o înălțime de 74 metri, în apropierea localității Aciliu din județul Sibiu.

Loturile 1,2 și 4, din aceeași autostradă, cu o lungime totală de 60 de kilometri, au fost inaugurate la sfârșitul anului 2013.

Lotul 1 Orăștie-Sibiu are 24 de kilometri, iar valoarea contractului este de 551 milioane de lei, fără TVA. În cazul lotului 2 Orăștie-Sibiu (19,74 kilometri), contractul are o valoare de 377,7 milioane lei fără TVA. Lotul 4 Orăștie-Sibiu are o lungime totală de 16,61 kilometri, iar valoarea contractului este de 530,7 milioane lei fără TVA. Pe lotul 4 se găsește și primul tunel de autostradă din România, în dreptul localității Săcel (Sibiu) unde 400 de muncitori au sărbătorit recent, cu grătare, finalizarea lucrărilor.

Reprezentanții constructorului au afirmat că petrecerea a fost organizată „în semn de aprecierere a muncii angajaților”. Gândul a scris recent că, după ce constructorii au încins grătarele în tunel, primarii localităților pe unde va trece autostrada Sibiu-Orăștie (care are în total 82 kilometri) au anunțat focuri de artificii de o oră, concerte și alte „manifestări frumoase” în cinstea marelui eveniment.

Întregul proiect este finanțat de Uniunea Europeană prin Fondul de Coeziune în procent de 85% și de Guvernul României, în proporție de 15%.

sursa Strategia de autostrăzi pentru 2018

Nădlac-Arad, loturile 1 și 2 (39 kilometri)

Tot în 2014 ar urma să fie gata și lucrările la autostrada Nădlac-Arad, loturile 1 și 2, cu o lungime totală de 39 de kilometri, după cum a anunțat la începutul lunii noiembrie Dan Șova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național și Investiții Străine.

Lucrările au fost începute în 2011, cu fonduri europene – Fondul de Coeziune al Uniunii Europene și cofinanțare de la bugetul de stat.

Primul lot a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade – Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct. Pentru lotul 2 construcția a fost adjudecată de Alpine Bau.

După ce patronul firmei Romstrade a fost acuzat de fraudarea fondurilor, fiind arestat, lucrările la lotul 1 au fost sistate în noiembrie 2012.
Ulterior, după ce firma germană Alpine Bau a dat faliment, și lucrările la lotul 2 au fost oprite. Termenul de finalizare pentru lotul 2 era august 2013.

În prezent, lotul 1 a fost reatribuit și are termen de finalizare 2014. La lotul 2 procedurile de reatribuire sunt în curs de derulare.

București-Ploiești (o parte din ciotul de 6,5 kilometri)

După ce 56 de kilometri din autostrada București-Ploiești au fost inaugurați cu mare fast în iulie 2012, cei 6,5 kilometri ai tronsonului București-Moara Vlăsiei, care fac legătura între Capitală și centură, ar urma să fie gata, parțial, în 2014, iar restul în aprilie 2015, potrivit datelor remise gândul de CNADNR.

Întârzierea cu doi ani și jumătate față de termenul prevăzut inițial pentru finalizarea tronsonului a fost cauzată de sistarea finanțării pentru acest segment în octombrie 2012 și apoi din nou la rectificarea bugetară din august 2013, după ce segmentul primise finanțare prin legea bugetului, potrivit datelor CNADNR. Compania ar mai avea nevoie de aproape 80 de milioane de euro, în care intră cheltuielile pentru cei 6,5 kilometri, precum și pentru bretele de ieșire de la Moara Vlăsiei și Gruiu.

Pe de altă parte, constructorii au descoperit în zonă un număr mare de proiectile neexplodate, din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, iar Compania de Națională de Autostrăzi a încheiat un contract cu o firmă specializată pentru a „curăța” de bombe o suprafață de 400.000 mp, potrivit unor informații obținute de gândul. La sfârșitul lunii octombrie 2013, firma a încheiat lucrările de asanare a terenurilor de pe autostrada Bucuresti-Ploiești.

Autostrăzi ce vor fi începute în 2014

În 2014 ar putea începe lucrările la peste 300 de kilometri, potrivit anunțurilor făcute de autorități.

Comarnic-Brașov (58 kilometri)

În 19 decembrie anul trecut autoritățile au anunțat că autostrada Comarnic-Brașov (58 kilometri), care va fi prima autostradă cu plată din România, va fi construită de Consorțiul Vinci-Strabag-Aktor.

Asocierea a fost desemnată câștigătoare a licitației pentru contractul de concesiune a autostrăzii cunoscute sub numele de Autostrada Zăpezii. Comarnic-Brașov este estimată să fie gata la începutul anului 2017, potrivit datelor CNADNR remise gândul.

Premierul Victor Ponta promitea, la începutul anului 2013, că data-limită pentru finalizarea autostrăzii Comarnic-Brașov este anul 2016, în cazul nerespectării acestui termen susținând că nu va mai candida la alegerile parlamentare. „Dacă nu e gata până în 2016 nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brașov și cu Pitești-Craiova”, spunea premierul la începutul acestui an.

Consorțiul Vinci-Aktor a mai avut două tentative de a construi Comarnic-Brașov, una în 2004 și una în anul 2010, dar ambele au eșuat.

CNADNR nu a anunțat însă prețul pentru contract, însă valoarea estimată pentru acest tronson este de aproape 1,2 miliarde de euro.
Pentru demararea lucrărilor, guvernul a convenit cu reprezentanții FMI o finanțare de 600 de milioane de lei , echivalentul a 134 de milioane de euro, prevăzută în proiectul Bugetului de stat pe 2014.

Cât privește taxa pe care șoferii o vor plăti la trecerea pe Comarnic-Brașov aceasta ar putea fi de 3 euro pe 100 de kilometri, după cum a declarat ministrul Dan Șova la emisiunea „După 20 de ani” de la Pro TV .

„S-a făcut la acest moment o simulare cu trei euro pe sută de kilometri, ceea ce înseamnă un euro și ceva (1,74 euro), având în vedere că autostrada Comarnic-Brașov va avea 58 de kilometri”, a declarat Dan Șova, la „După 20 de ani”, vorbind despre taxa pe care vor trebui să o plătească șoferii.

sursa Strategia de autostrăzi pentru 2018

Sebeș-Turda (70 kilometri) – constructori selectați în timp record

Pentru Sebeș-Turda  (70 kilometri) au fost selectați în timp record constructorii care vor realiza autostrada ce va face legătura între Autostrada Transilvania și coridorul IV.

Prețul va fi de 6 milioane de euro per kilometru construit, după cum a anunțat CNADNR. Pentru lotul 1, cu o lungime de 17 kilometri, a fost selectată asocierea italiană Impregilo – Salini.

Lotul al doilea, de 24,2 kilometri, va fi proiectat și construit de asocierea de firme italiene și românești RCM Construzioni/ Imob Lux Construct /Consinit /Societatea de Construcții Napoca/ Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara/ T Dancor RomConstruct / Shelter Construct/ Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna/ Schiavo & C/Eurocerad International.

Lotul al treilea, de 12,4 kilometri, a fost adjudecat de asocierea italiană Tirrena Scavi – Societa Italiana per Condotte d”Acqua, iar ultimul tronson, de 16,3 kilometri, a fost atribuit PORR Construct – PORR Bau (Austria).

„Menționăm că derularea licitației aferentă celor patru tronsoane de autostradă a fost realizată în timp record, unic în istoria CNADNR, respectiv 50 de zile calendaristice. De asemenea, precizăm că în urma derulării procedurii de licitație în vederea atribuirii contractului «Proiectare și execuție autostrada Sebeș-Turda, Loturile 1, 2, 3, 4», valoarea unui kilometru de autostradă este de 6 milioane euro”, se arată într-un comunicat al CNADNR.
Lucrările sunt finanțate cu bani europeni, din Fondul de Coeziune (85%), și de la bugetul de stat, iar termenul pentru finalizarea acestora este de 70 de luni de la data atribuirii. 

Craiova-Pitești (121 kilometri)

Tot în 2014 sunt programate să înceapă lucrările la autostrada Craiova-Pitești. În luna mai anul trecut CNADNR a selectat companiile care s-au înscris în dialogul competitiv pentru atribuirea prin concesiune a contractului de execuție a autostrăzii.

În urma preselecției au rămas cinci asocieri, din care va fi selectat câștigătorul contractului.

Consorțiile interesate de realizarea acestei autistrăzi, o investiție estimată la 1,5 miliarde euro, sunt formate din companiile Obrascon Huarte Lain SA – OHL ZS SA, China Communications Construction Company – Dogus Insaat VE Ticaret AS – Egis Projects, Spedition UMB – Tehnostrade – Vectra Service, Strabag AG – Strabag SE – Vinci Construction Grands Projects – Vinci Construction Terassament – Aktor SA – Aktor Concessions SA (denumita Via Subcarpatica) si Impregilo SpA – Salini SpA.
CNADNR a anunțat că va purta discutii cu fiecare dintre competitori in parte, iar in urma acestora va fi selectionat castigatorul lucrarii care va fi demarata in cursul lui 2014, dupa încheierea procedurilor de expropriere.

Încep lucrările la 8,7 kilometri din Autostrada Transilvania

Tot în 2014 CNADNR a anunțat că vor începe și lucrările pentru construcția unui tronson de 8,7 kilometri al autostrăzii Transilvania, 3A1 Gilău – Nădășelu (județul Cluj). Acesta este singurul pentru care mai sunt contractate lucrări. Contractul de proiectare și execuție a fost semnat în aprilie anul trecut, dar lucrările au fost amânate din cauza lipsei banilor. CNADNR a semnat în luna aprilie 2013 un contract de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fără TVA cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, firme deținute de Dorinel Umbrărescu, pentru construirea acestui tronson.

„În contextul actualei crize economice, fondurile alocate de la bugetul de stat pentru obiectivul de investiții Autostrada Brașov-Cluj-Borș nu au putut asigura începerea lucrărilor pentru secțiunea 3A1 Gilău – Nădășelu km 0+000 – km 8+700, astfel a fost amânată începerea lucrărilor de execuție până la identificarea și asigurarea fondurilor necesare”, a comunicat la acea vreme CNADNR.

Reprezentanții Companiei de Drumuri au precizat că în cadrul acestui contract perioada de proiectare este de șase luni, iar execuția lucrărilor va începe în 2014.

În prezent, la autostrada Transilvania, stadiul lucrărilor pe secțiunile 2B Câmpia Turzii – Gilău (52 km) și 3C Suplacu de Barcău – Borș (64,5 km) este de 97,1%, respectiv de 50,1%.

Centura de sud a Bucureștiului (48 kilometri), în coadă de pește

Centura de sud a Bucureștiului (48 de kilometri) este un alt proiect  care ar urma să fie realizat prin concesiune și despre care ministrul delegat Dan Șova declara, în luna mai anul trecut, că va avea un câștigător anunțat în luna noiembrie 2013. Însă până la finele anului trecut CNADNR nu a mai făcut acest anunț.

Tot în primăvară, Șova „paria” că centura de sud, la nivel de autostradă, ar urma să fie gata până în 2016, adăugând: „sper să nu mă hazardez”. Întrebat de ce cei 48 de kilometri ai centurii costă 2 miliarde de euro, ministrul delegat a explicat că valoarea este suma pentru 26 de ani, cât va dura concesiunea.
„Costă foarte mult pentru că sunt câteva zeci de poduri, vreo 40 și ceva de poduri care trec peste centura de sud”, a adăugat el.

Proiecte până în 2018

Proiectele de autostrăzi considerate prioritare până în 2018 și prezentate de premierul Victor Ponta în urmă cu câteva luni cuprind finalizarea până în 2018 autostrăzii între Nădlac și Constanța, dar care nu va ajunge și pe ruta Sibiu – Pitești, așa cum era stabilit inițial, ci pe ruta Sibiu – Brașov – Ploiești.

Pe lista proiectelor de autostrăzi care ar urma să fie gata până în 2018 se află mai multe alte autostrăzi, printre care Calafat – Craiova – Pitești, Pitești – Râmnicu Vâlcea, Alexandria – București, Ploiești – Galați, Brașov – Iași – Ungheni, Piatra-Neamț – Roman, Borș – Oradea – Cluj-Napoca – Sebeș, Turda – Târgu-Mureș.

Patru transferuri stelare la Universitatea Craiova. Mihai Rotaru i-a dat lovitura de graţie lui Gigi...
Doliu uriaș la Pro TV. Andreea Esca, răpusă de durere
FOTO. Andreea Marin, imagini de când era `vânată` de Playboy! Așa nu și-o mai aduce...
FOTO. Ea este considerată una dintre cele mai frumoase fiice de fotbaliști din lume! Cum...
Anunț important pentru românii cu mașină pe benzină și motorină. Ce se întâmplă la pompă...
Vacanţă în pandemie, cu preţul sănătăţii publice. Avertismentul experţilor: Efectele distracţiei se măsoară în numărul...
O familie din Iași s-a mutat în Zanzibar din cauza pandemiei: „Preţurile sunt chiar foarte...
Doliu uriaș la Pro TV. Andreea Esca, răpusă de durere
Ce a făcut Gigi Becali când a aflat că Anamaria Prodan e în stare gravă....
REGINA care nu se putea abţine să FACĂ sex. După ce PRINDEA un bărbat...
GE-NI-AL! Așa poți să primești o pensie de 3.000 de lei lunar. Trebuie să urmezi...
Zeci de copii cu păr pe tot corpul. Ce gafă halucinantă au făcut medicii: se...
Horoscop chinezesc complet pentru 2021: Pe ce dată începe Anul Boului de Metal?
Actrița din Juno și Inception a devenit el. Cum arată după ce a dezvăluit că...
Industria care explodează în pandemie. Posibilităţile de creştere sunt uriaşe
Care este cea mai căutată resursă din lume, care în ţara noastră există din belşug,...
Carmen de la Sălciua, prima imagine alături de noul iubit! Iubirea pluește în aer /...
Inchide