HIBRID. Ce vor oamenii muncii de pe mapamond atunci când vine vorba de programul de lucru. Iată noul model descoperit de cercetători

Publicat: 01 07. 2020, 10:46
Sursă foto: Pixabay / caracter ilustrativ

Oamenii muncii sunt pregătiți pentru un nou model „hibrid” al programului de lucru, astfel că trei sferturi (74%) din lucrătorii chestionați în cadrul cercetării „Resetting Normal: Defining the New Era of Work” susțin că un amestec de lucru la birou și de la distanță este cea mai bună cale de urmat.

Cei 1.000 de respondenți (18-60 de ani) din Australia, Franța, Germania, Italia, Japonia, Spania, Marea Britanie și SUA, intervievați de Grupul Adecco, au mărturisit că idealul universal este de a petrece jumătate (51%) din timpul lor la birou și jumătate de lucru de la distanță (49%), valabil indiferent de continent, vârstă sau statut parental.

Și directorii de companii sunt de acord, cu aproape opt din zece (77%) lideri care spun că întreprinderile vor beneficia de o flexibilitate crescută.

Reprezentanții pentru România și Ungaria ai sursei citate confirmă că aceste concluzii ale cercetării globale sunt valabile și în piața muncii locală.

Cei mai mari angajatori din România sunt companii multinaționale conectate la practicile și culturile organizaționale globale.

România se aliniază deja la aceste tendințe, iar în curând succesul unui brand de angajator va depinde de capacitatea de adaptare a companiilor la așteptările candidaților și angajaților”, a precizat Florin Godean, Cluster Manager al grupului.

Oamenii muncii de pe mapamond susțin munca bazată pe rezultate

Realizatorii studiului au descoperit totodată primele semne care anunță sfârșitul contractului de muncă bazat de ore.

De altfel, mai mult de două treimi (69%) din lucrători sunt în favoarea „muncii bazate pe rezultate”, prin care contractele se bazează pe satisfacerea nevoilor de business, mai degrabă decât să lucreze un număr fix de ore.

La rândul lor, o mare parte din directori (74%) sunt de acord că durata săptămânii de lucru trebuie revizuită.

Totodată, pandemia de coronavirus a impus un nou set de competențe de conducere, iar așteptările sunt de accelerare a reinventării leadership-ului actual. Inteligența emoțională a apărut în mod clar drept trăsătura definitorie a managerului de succes de astăzi, dar diferența dintre abilitățile soft este evidentă.

Mai bine de un sfert (28%) dintre cei chestionați au spus că bunăstarea lor mentală s-a înrăutățit din cauza pandemiei, doar 1 din 10 angajați își consider managerii ca fiind capabili să îi susțină emoțional.

Similar cu nevoia de flexibilitate, rezultatele demonstrează un apetit universal pentru învățare continuă și dezvoltare de competențe noi. Concret, șase din 10 respondenți afirmă că abilitățile lor digitale s-au îmbunătățit în timpul statului acasă, în timp ce alte două treimi (69%) sunt în căutarea unor noi perfecționări digitale în era post-pandemică.

O gamă largă de competențe a fost identificată ca fiind importantă de forța de muncă, inclusiv gestionarea personalului de la distanță (65%), abilități soft (63%) și gândire creativă (55%).

Muncitorii au totuși încredere în angajatorii lor

Același studiu realizat în 2020 evidențiază un alt aspect, și anume acela al importanței menținerii încrederii în noua lume a muncii. Concluziile cercetării relevă faptul că angajatorii s-au ridicat la nivelul așteptărilor de a-și sprijini oamenii în timpul crizei și, în consecință, încrederea în companii a crescut.

De fapt, 88% din respondenți afirmă că angajatorul lor s-a ridicat la nivelul așteptărilor sau le-a depășit așteptările în adaptarea la provocările pandemiei.

Cu această încredere sporită și așteptările viitoare sunt crescute. În timp ce viitorul muncii este o responsabilitate colectivă, 80% dintre angajați consideră că angajatorul lor este responsabil pentru asigurarea unei norme de muncă mai bune post-COVID-19 și a normelor de resetare, comparativ cu 73% care spun că guvernul este responsabil, 72% care sunt de acord că este o responsabilitate individuală și 63% care cred că este în mâinile sindicatelor.

„Lumea muncii nu se va întoarce niciodată la «normalul» pe care îl știam înainte de pandemie. Schimbarea bruscă și dramatică a peisajului locului de muncă a accelerat tendințele emergente, cum ar fi munca flexibilă, EQ-leadership înalt și calificarea, până în punctul în care acestea sunt acum fundamentale pentru succesul organizațional.

„Întrucât multe țări ies din faza crizei acute a pandemiei, angajatorii au posibilitatea de a «reseta» practicile tradiționale la locul de muncă – multe dintre acestea fiind rămase în mare parte neschimbate de la revoluția industrială.

„Această cercetare evidențiază faptul că atitudinile angajaților s-au schimbat și au existat diferențe între așteptările forței de muncă și procesele înrădăcinate ale pieței muncii. Pe măsură ce intrăm în noua eră a muncii, acum este momentul să stabilim norme mai bune care să permită o forță de muncă holistică sănătoasă, productivă și incluzivă în viitor”, a conchis Alain Dehaze, Chief Executive Officer Adecco Group.