„Mecanica cuantică ne spune că Pokemonii chiar există în lumea reală”. Un INTERVIU ALTFEL cu fizicianul Cristian Presură

Mecanica cuantică ne spune că Pokemonii chiar există în lumea reală. Un INTERVIU ALTFEL cu fizicianul Cristian Presură
Publicat: 03/03/2019, 02:22

Reporter? La ce folos fizica?

Cristian Presură: Fizica ne ține în viață. Legile gazelor ne umplu plămânii cu oxigen, iar legile moleculare ajută oxigenul să extragă energia din nutrienți. Dacă însă noi ne îndopăm cu tot felul de chimicale și stăm toată ziua pe canapea sau scaun, să-mi fie cu iertare, nu e de vină fizica pentru că murim mai devreme.

Și un fizician?

Cât despre fizician, unul singur dă de lucru la o sută de ingineri și mecanici, care, la rândul lor, dau de lucru la mii de vânzători, economiști, funcționari, etc. Ia-l pe Andre Geim, un fizician rus, care s-a jucat cu mine de creion: le desfolia cu ajutorul unei bande de scotch. În felul acesta a descoperit grafenul. A dat de lucru la sute de ingineri chinezi care au anunțat, săptămâna trecută, prima baterie comercială pe bază de grafen. Bateria îți încarcă telefonul mobil de zece ori mai repede. Îți dai seama câți vânzători, economiști și bancheri au acum de lucru! Vezi tu, fizicianul e la vârful lanțului de creativitate, de asta și-a dat seama și chitaristul formației Metallica, James Hetfield. Acesta a anunțat zilele trecute că și-a dat doctoratul în astrofizică. Îi urez tot atât de mult succes în fizică, pe cât a avut în muzică!

Dumnezeu nu este mai de folos decât un fizician?

Ești provocator! Uite, am auzit de fizicieni care au cerut ajutorul lui Dumnezeu, dar, până acum, nu am auzit ca Dumnezeu să fi cerut ajutorul unui fizician. Te las pe tine să tragi concluzia, depinzând de ce parte a baricadei te afli.

Doi oameni stau în picioare și vorbesc. Care-s legile fizice care se aplică aici?

Legea inerției: „un corp își păstrează starea de repaus timp de ore întregi, atâta timp cât asupra lui nu acționează vreo nevoie urgentă””.

Mergi după Pokemoni. Un glonț te ucide. Care-s legile fizice care acționează aici?

O să râzi poate, dar mecanica cuantică ne spune că Pokemonii chiar există în lumea reală! Procesele în care ei apar se numesc tot „virtuale”, dar în sensul fizic al cuvântului: ele au un timp foarte scurt de viață, în așa fel încât să nu fie observate direct. De unde știu fizicienii că procesele „virtuale” chiar există? Din rezultatele măsurătorilor cuantice, ca cele de la acceleratorul de particule de la CERN. Rezultatele se confirmă doar dacă se iau în calcul procesele „virtuale”! De fapt, dacă măsurătorile de la CERN ar fi foarte precise, am putea confirma existența Pokemonilor în viața reală, din micile variații date de mecanica cuantică. Se pare că Nintendo a luat în considerare viața scurtă a acestor Pokemoni, pentru că nu îi lasă în aer prea mult (de unde alergăturile oamenilor). Dacă pe tine te ucide un glonț până să ajungi la un Pokemon, asta dovedește că viața ta a avut o doză prea mare de „virtualitate” în ea.

Care-i legea fizică ce acționează când vrei să faci un bine?

Când faci un bine, e legea lui Ohm: „ești om cu mine, sunt om cu tine” (așa îmi zicea tata, care fost electrician).

Dar un rău?

Rău nu poți face în fizică, pentru că durerea nu își face loc în legile fizicii. Oricât te-ai zvârcoli tu de frica durerii morții, pentru fizică nu va avea loc decât un transfer de atomi, știi tu către cine!

Cine este Cristian Presură

S-a născut în 1971 la Voineasa și a urmat studiile facultăților de electrotehnică și fizică. A lucrat la Institutul de Fizică Atomică, unde s-a ocupat de instalații electrice și a studiat proprietățile laserilor cu medii active solide. În 2002 a obținut doctoratul în fizică la Universitatea Groningen, Olanda, unde a caracterizat proprietățile optice ale sistemelor corelate de electroni. Rezultatele sale s-au concretizat în lucrări publicate în reviste de specialitate: Physical Review B, Physical Review Letters și Science. În prezent este cercetător la compania Philips, Olanda. S-a specializat în domeniul senzorilor medicali. Împreună cu echipa sa, a inventat și introdus pe piață primul ceas capabil să măsoare pulsul sportivilor numai pe baza senzorilor optici. A publicat mai multe zeci de lucrări și brevete de invenție. Cristian Presură are o activitate intensă de popularizare a științei în limba română, scriind articole pentru ziare și reviste. Este membru al asociației cercetătorilor români Ad Astra și fondator al asociației Știință pentru Toți, prezentă la adresa stiinta.club. Autor al cărții „Fizica povestită”, Editura Humanitas, 2014.

ŞOC! O mare sportivă a României, înfometată şi abuzată în secret: "Mi-a pus mâna pe...