AYRTON SENNA la a 54-a aniversare. SENNA, omagiat de Google. „Nu am idoli. Ador munca și competența”

Publicat: 21/03/2014, 17:50
Actualizat: 01/02/2019, 02:43

AYRTON SENNA. „Am cursa, competiția în sânge”, declara Ayrton Senna. „Eram a doua lui pasiune. Prima lui pasiune erau cursele… Nu era nimic mai important în lume pentru el”, declara fosta lui soție, Lilian de Vasconcelos Souza. Pentru mulți dintre faniiFormulei 1, Ayrton Sennaa fost cel mai mare pilot care a concurat vreodată în campionatul mondial.Alain Prost spunea că brazilianul conducea întotdeauna peste limită. Decesul său a survenit în urma unui accident produs în timpul Marelui Premiu al Republicii San Marino când mașinaWilliams Renaultpe care o comducea devenise necontrolabilă în primul viraj al celui de-al șaptelea tur al cursei. Ayrton Senna a fost ultimul pilot care a decedat în timpul unei curse de Formula 1.

Ayrton Sennaa condus primul său go-kart la vârsta de patru ani, în 1964. Ulterior îi facea o enormă plăcere să se urce la volanul tractoarelor și mașinilor agricole de la fermele tatălui său, mimând că le conduce.

Ayrton Senna în copilărie

În 1973, când avea 13 ani,Ayrton Sennaa debutat oficial în întrecerile de karting, concurând pentru prima dată pe circuitul de la Interlagos, de lângă Sao Paolo, orașul său natal. Atunci a primit în dar de la tatăl său o cască de culoare galbenă cu două dungi orizontale, una albastră și una verde, reprezentând culorile Braziliei, cască pe care avea să o folosească toată viața. „Am competiția în sânge”, declara mai târziu campionul.

Cea mai mare performanță a sa din karting a fost titlul continental al Americii de Sud, câștigat în 1977. Senna a participat de mai multe ori și în Campionatul Mondial de karting dar nu a câștigat niciodată. Acesta avea să rămână peste ani marele său regret.

Motorul de căutare Google marchează, vineri, printr-un logo special, cea de-a 54-a aniversare a triplului campion mondial de Formula 1Ayrton Senna. Noul Google Doodle prezintă un steag de start în carouri, specific pentru cursele de Formula 1, alături de chipul pilotului și o mașină de curse – pe un fundal galben și verde -, culorile drapelului brazilian.

„Michael, l-ai egalat pe Senna. Înseamnă ceva pentru tine?”

După o cursă din 2000, Michael Schumacher l-a egalat pe Senna la numărul de victorii. La o conferința de presă, Schumacher a început să plângă în hohote atunci când a fost întrebat de un jurnalist dacă înseamnă ceva pentru el acest lucru.

Schumacher, care avea să devină de șapte ori campion mondial, nu a mai putut răspunde la nicio întrebare.

AYRTON SENNA în Formula 1

Debutul a avut loc în Marele Premiu al Braziliei, sub culorile constructorului Toleman, când s-a clasat al șaisprezecelea pe grila de start. A doua cursă – Marele Premiu al Africii de Sud – i-a adus și primul punct, terminând cursa al șaselea.

Un nou loc șase a precedat Marele Premiu al Republicii San Marino, singura cursă în careAyrton Sennanu a reușit să se califice, însă nu din vina sa pentru că în calificări turbocompresorul a cedat, iar echipa nu a avut unul de schimb.

Adevărata sa valoare a fost însă dovedită în Marele Premiu al Principatului Monaco, cursa din acel an având loc pe ploaie. Plecat al treisprezecelea,Ayrton Sennaa avut o evoluție de excepție, iar în turul 19 îl depășește peNiki Lauda, cel care avea să câștige campionatul în acel an, pentru locul secund. DoarAlain Prostîi mai stătea în calea sa spre prima victorie dinFormula 1cândJackie Ickx, directorul cursei de atunci, a decis să întrerupă cursa, motivând faptul că nu se mai putea concura în condiții de securitate. PracticAyrton Sennaa fost oprit din drum spre prima sa victorie, pentru că în turul 31 când cursa a fost întreruptă era cu câteva secunde pe tur mai rapid decâtProst. Toata viața saAyrton Sennal-a criticat pe Jackie Ickxpentru decizia sa.

Senna în 1991 (Foto: Wikimedia)

Podiumul de la Monaco nu a fost singurul al anului, acestuia alăturândui-se cele de laSilverstoneșiEstoril, astfel căSENNA termină sezonul cu un total de 13 puncte, clasându-se al nouălea în campionat. La finalul sezonului trece laLotus.

AYRTON SENNA la Lotus

Primul an laLotusavea să îi aducă și prima victorie, propulsându-l între piloții de top ai campionatului. Astfel, după un loc patru înBrazilia, laCircuitul Interlagos, acolo unde cu doar câteva luni înainte reușise un podium,Ayrton Sennaa câștigat prima sa cursă, după ce a plecat din pole position, iar la final a stabilit cel mai bun tur de pistă. A fost o cursă pe ploaie, așa cum fusese laMonacocu un an înainte, astfel că Senna devenise deja un pilot experimentat în astfel de condiții meteo.

Pole position-ul de laEstorila fost primul dintr-o serie incredibilă de 65, recordul său fiind doborât abia în2006de către Michael Schumacherînsă acesta din urmă avea mult mai multe curse disputate. Alte două pole-uri consecutive au urmat la ImolașiMonaco, însă a trebuit să aștepte câteva luni bune până să câștige din nou, făcând-o înBelgia. Câteva podiumuri și clasări în puncte i-au adus lui Senna un binemeritat loc patru în campionatul mondial, chiar înaintea luiElio de Angelis, colegul său de echipă de laLotus.

Al doilea an alături de echipa britanică a fost la fel de productiv,Ayrton Sennareușind să se impună în cursele dinSpaniași Statele Unite ale Americiiși să obțină opt pole position-uri, cu unul mai mult decât în1985.

Înaintea sezonului1987Lotusa semnat un acord cuHondaprivind furnizarea de motoare. De faptHondaa mers laLotussă îi facă oferta și nu invers, japonezii dorind să îl aibă peAyrton Sennasub aripa lor protectoare, considerându-l drept cel mai de viitor pilot. Și nu s-au înșelat pentru că în1987Senna a terminat sezonul al treilea, după ce a câștigat două curse, laMonaco, prima din cele șase din principat, cinci fiind consecutive, și din nou înSUA. Senna devenise”Honda’s greatest son”, așa cum însușiSoichiro Hondaîl numea.

La finalul anului însăHondasemna un acord cuMcLaren, una dintre condiții fiind cooptarea lui Sennaca pilot de către echipa luiRon Dennis.

AYRTON SENNA la McLaren și rivalitatea cu Alain Prost

Cei șase ani petrecuți laMcLarenau fost cei mai productivi din întreaga sa carieră. A câștigat trei titluri mondiale, de alte două ori fiind vicecampion mondial. A câștigat 35 de curse și 49 de pole position-uri.

Dacă laLotusera liderul detașat al echipei, laMcLarensituația era alta, mai ales că noul său coleg de echipă eraAlain Prost, dublu campion mondial la acea dată. Cei doi au avut pe parcursul celor două sezoane când au evoluat împreună laMcLareno rivalitate care de cele mai multe ori a depășit limitele sportivității.

În1988, primul său an laMcLaren, a reușit primul său titlu mondial, după o luptă la cuțite cuAlain Prost. Cei doi au câștigat împreună 15 din cele 16 curse ale sezonului, Senna reușind opt. Deși pe parcursul celor 16 curseProsta adunat mai multe puncte, la final Senna a câștigat titlul prin prisma decizieiFIA, luată la începutul sezonului, care lua în calcul doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecărui pilot.

Rivalitatea dintreAyrton SennașiProsta atins cote maxime în1989laSuzukacând atât Senna cât șiProstaveau șanse la titlul mondial. Înainte de cursă cei doi piloți s-au înțeles, în prezența luiRon Dennisca acela care va fi primul la capătul primului tur al cursei să câștige.Prosta avut un start mai bun și s-a instalat la conducere, dar Senna era chiar în spatele lui, iar în ultima șicană a turului a intrat într-o depășire pe interior, fiind însă blocat deProstîntr-o manieră deloc sportivă. Cei doi au reintrat în cursă, dar Senna a fost ajutat de comisarii de traseu să revină pe pistă. Ceea ce a urmat a fost de domeniul fantasticului: de pe locul 25 la capătul primului tur, Senna a terminat cursa primul. Totuși el a fost descalificat pentru că a revenit pe traseu ajutat de comisarii de cursă, lucru interzis de regulament, iar titlul i-a revenit astfel luiAlain Prost, cel care după acea cursă părăsea McLarenpentru a trece laFerrari.

Ayrton Sennaa reușit în1990și1991două titluri mondiale consecutive, însă cel din1990are și el povestea sa. Deși părăsiseMcLaren, laFerrariProstgăsise o echipă capabilă să îl ajute să se bată pentru titlu, astfel că, înainte de aceeași cursă de laSuzuka, Senna șiProstse duelau pentru titlu. Pentru a-l câștigaAyrton Sennaavea nevoie de abandonul francezului.Prosta reușit un start mai bun și s-a instalat la conducere, însă Senna l-a lovit din spate în momentul în care cele două mașini intrau în primul viraj, provocând un dublu abandon. A fost polița pe care Senna i-a plătit-o fostului său coleg pentru ce pățise cu un an înainte.FIAa luat imediat poziție mai ales că datele telemetrice au arătat că Senna nu a avut nici cea mai mică intenție de a frâna. După lungi discuții, în care Senna a fost amenințat chiar cu ridicarea superlicenței și excluderea din campionat,FIAa decis totuși să-l încoroneze pe brazilian campion mondial.

În1992Williamsa fost pesteMcLaren, Senna neputând să facă mare lucru. A câștigat trei curse în acel an, prima laMonaco după un final electrizant de cursă, o bătălie de zile mari cuNigel Mansell. În prima parte a cursei Senna rula al treilea, la mare distanță de cele douăWilliams-uri ale luiNigel MansellșiRiccardo Patrese, însă a urcat al doilea cândPatresea abandonat. Apoi, spre finalul cursei,Nigel Mansell, care conducea confortabil, are o pană de cauciuc, trebuind să oprească la standuri pentru a schimba pneul, dar a ieșit de la boxe chiar în spatele lui Senna. Timp de trei tururi cei doi s-au duelat în fiecare viraj, în cele din urmă Senna câștigând. Au urmat alte două victorii, înUngariașiItalia, dar finalul sezonului l-a găsit pe Senna pe locul al patrulea în campionatul mondial.

Dezamăgit de faptul căMcLarennu a putut face față în acel an rivalilor de laWilliams,Ayrton Sennași-a anunțat retragerea dinFormula 1și a plecat înSUA, acolo unde a testat o mașină Indy Car. Ulterior a revenit însă asupra deciziei de retragere și a semnat un nou acord, valabil pentru un singur an, cuMcLaren, care avea acum motoareFord.

Cursa de la Donington Park din1993avea să fie una dintre cele mai bune victorii ale sale înFormula 1. Plecat al patrulea, a pierdut un loc la start, dar la finalul primul tur era deja la conducere, după ce a făcut patru depășiri senzaționale. La finalul acelui an Senna, care terminase campionatul pe locul secund, pleca laWilliamsîn căutarea celui de-al patrulea său titlu mondial.

AYRTON SENNA și cursa fatală

Pilotuls-a despărțit de McLaren după ce câștigase cursele dinJaponiașiAustralia, ultimele sale două victorii înFormula 1, înainte de a trece laWilliamsacolo unde îl înlocuia pe Alain Prostși era privit drept principalul candidat la titlul suprem al anului.A ocupat pole position-ul înBraziliaîn prima cursă a anului, dar a abandonat din motive tehnice. De un scenariu similar a avut parte și în a doua cursă când a fost din nou în pole position și din nou a abandonat, de această dată fiind scos de pe pistă deNicola Lariniîn primul viraj al cursei.

Apoi a venit cursa de laImola, cea mai neagră din întreaga istorie a Campionatului Mondial deFormula 1. În timpul calificărilor de vineriRubens Barrichelloare parte de un accident foarte serios, dar brazilianul scapă cu viață. Apoi, după numai o zi,Roland Ratzenbergersuferă un accident fatal. Vizibil marcat de aceste două evenimente, peRubens Barrichello îl considera urmașul său,Ayrton Sennastătea în expectativă, neștiind dacă să concureze sau nu. Îi telefonează luiAlain Prost, cei doi se împăcaseră între timp, și îi spune că îi este frică să concureze, dar francezul îl convinge să o facă.

Până la urmă decide să concureze, la urma urmei avea neapărată nevoie de victorie pentru căMichael Schumacheravea deja 20 puncte, iar el nici unul, iar în cazul în care va câștiga avea deja pregătit steagulAustrieipe care dorea să îl fluture în vânt în memoria luiRoland Ratzenberger.

Ayrton Sennaplecat în cursă ca din pușcă, instalându-se la conducerea cursei, neștiind că seria evenimentelor negre va continua. Pe grilăBenetton-ul luiJJ Lethorefuză să pornească, iar finlandezul este lovit puternic din spate dePedro Lamy, astfel că era necesară neutralizarea cursei. După cinci tururi în spateleSafety car-ului, cursa se reia, însă în turul șapte mașina lui Senna refuză să mai poată fi controlată în virajul Tamburello, ieșind în decor, izbindu-se de zidul de beton la o viteză de 218km/h. Cu doar două secunde înainte de impact viteza era de 312 km/h.

În urma impactuluiAyrton Sennaa suferit severe răni ale creierului. Senna este transportat cu elicopterul la spitalul dinBolognaunde medicii au constatat decesul în jurul orei 18:40, ora locală.

Decesul său a fost cauzat de o bucată de suspensie care s-a desprins în momentul impactului și l-a lovit chiar deasupra ochiului drept, casca sa nerezistând.

Campionulavea 34 de ani. Este înmormântat la cimitirul Morumbi dinSao Paolo.

AYRTON SENNA. Viața personală

Senna era un catolic devotat credinței. La un moment a declarat: „ Doar pentru că cred în Dumnezeu, că am credință în Dumnezeu, nu înseamnă că sunt imun. Nu înseamnă că sunt nemuritor”. Deseori a fost văzut citind din Biblie în lungile zboruri de la Sao Paolo în Europa.

Ayrton Sennas-a folosit de celebritatea sa pentru a atrage atenția asupra sărăciei din Brazilia. După moartea sa, s-a aflat că donase sute de milioane de dolari (se estimează că ar fi vorba de 400 milioane) pentru ajutorarea copiilor săraci.

Pilotul a fost căsătorit o singură dată, în perioada 1981 – 1982, cu Lilian de Vasconcelos Souza, pe care o cunoștea din copilărie. S-au despărțit deoarece ea s-a simțit tot timpul pe plan secund în viața luiAyrton Senna, după curse. „Eram a doua lui pasiune. Prima lui pasiune erau cursele… Nu era nimic mai important în lume pentru el”, declara Lilian.

Senna împreună cu soția

AYRTON SENNA. Citate ale marelui campion

„Nu am idoli. Admir munca, dedicația și competența”.

„Oamenii bogați nu pot locui pe o insulă înconjurată de sărăcie. Toți respirăm același aer. Trebuie să oferim o șansă tuturor”.

„Frica este palpitantă pentru mine. Provocarea este să găsesc noi pericole”.

„Cea mai mare greșeală a mea? Ceva ce urmează să se întâmple”.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Nu e bine deloc”. Starea de sănătate a Regelui Charles s-ar fi înrăutățit. Palatul Buckingham...
Ce a pățit o româncă, după ce a cumpărat o caserolă cu aripioare de pui...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Doi angajați de la o bancă din București au văzut că un client avea o...
Ireal ce a putut păți o tânără de 21 de ani, după ce a băut...
Regele Charles este într-o stare REA! S-au activat planurile de înmormântare!
Craterul din Slănic se măreşte, iar crăpăturile au ajuns la blocurile şi la casele din...
Cine este Ramona, tânăra de 28 de ani care ar fi căzut în gol de...
Ion Iliescu și Petre Roman, acuzați de infracțiuni împotriva umanității în dosarul Mineriadei. Ce riscă...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
„Este foarte bolnav”. Îngrijorările cu privire la Regele Charles sunt din ce în ce mai...
Un veteran NASA a descoperit o nouă FORȚĂ a naturii, neștiută până acum
Vestea serii despre Ion Iliescu. Avocatul său a făcut anunțul
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Regele Charles în stare gravă! Se pregătește înmormântarea!
Leo de la Roșiori a făcut mărturisiri emoționante despre momentele de marginalizare pe care le-a...
Ce au de împărțit la partaj Oana Radu și Cătălin Dobrescu: "El mă amenință că...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”