ZIUA SFÂNTULUI PATRICK, sărbătorită și în România. Cine a fost PATRICK, protectorul Irlandei

Publicat: 17/03/2014, 09:35
Actualizat: 08/01/2020, 21:58

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK, 17 martie, are o însemnătate particulară pentru irlandezi, scrie Historia. Este una din cele mai importante zi din an, căci atunci îl sărbătoresc pe Sf. Patrick. La origini o sărbătoare catolică, în zilele noastre această festivitate e mai degrabă dedicată întregii culturi irlandeze și este sărbătorită cu fast atât în Irlanda și Marea Britanie, cât și în Statele Unite.

Celebrat pe 17 martie, Sfântul Patrick este una dintre puținele sărbători care naște unui adevărat festival la nivel modial, celebrată cu mare fast în aproape toate colțurile lumii, scrie Unica.

Pe lângă apetitul pentru berea irlandeză, sărbătoarea creștină deschide cele mai spectaculoase parade și petreceri pe străzile Dublinului, în primul rând, precum și pe bulevardele din New York, Moscova, Munchen, Londra, Viena sau Sydney.

Timp de câteva zile, marile bulevarde roiesc de spiriduși îmbrăcați în costume verzi, cu pălării colorate înalte și purtând trifoiul ca simbol al patronului lor spiritual.

După obiceiul oricărei sărbători, în această zi se consumă multă bere, plăcintă cu stafide, se trimit mesaje și celor dragi, felicitări cu rugăciuni și urări irlandeze.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK 2014este omagiată de Google printr-un Doodle în culorile verde și alb, tradiționale sărbătorii de SFÂNTUL PATRICK.

Doodle-uleste vizibil în România, Australia, Bulgaria, Ungaria, Islanda, Irlanda, Kenya, Noua Zeelandă, Rusia, Singapore, Ucraina și Marea Britanie.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK, 17 martie, are o însemnătate particulară pentru irlandezi, scrie Historia. Este una din cele mai importante zi din an, căci atunci îl sărbătoresc pe Sf. Patrick. La origini o sărbătoare catolică, în zilele noastre această festivitate e mai degrabă dedicată întregii culturi irlandeze și este sărbătorită cu fast atât în Irlanda și Marea Britanie, cât și în Statele Unite.

Sfântul Patrick s-a născut în secolul al IV-lea în Britannia romană, dar este capturat de irlandezi și ținut captiv pe insulă timp de 6 ani. În acea perioadă se dedică religiei, iar tradiția spune că a avut o revelație divină prin care Dumnezeu îi cerea să-I creștineze pe irlandezi. După ce evadează din captivitate, se întoarce în Irlanda în anul 432 și începe procesul de creștinare a irlandezilor, până atunci adepți ai politeismului. Coform folclorului irlandez, el s-a folosit de frunza de trifoi pentru a explica doctrina creștină a Sfintei Treimi.

Deși Sfântul Patrick a fost urmat de mulți alți misionari, el a rămas principalul campion al creștinării irlandeze.

Inițial, culoarea asociată Sf. Patrick era albastru, dar ulterior a început să se foloseacă mai mult verdele, culoarea simbol a Irlandei. Obiceiul de a purta funde verzi și trifoi pentru sărbătorirea zilei de 17 martie (ziua morții lui) datează încă din secolul al XVII-lea.

Sărbătoarea Sfântului Patrick era celebrată de irlandezi ca un soi de zi națională încă din secolele IX-X, dar ziua oficială a fost inclusă în calendarul catolic abia la începutul secolului al XVII-lea. În 1903, Ziua Sfântului Patrick a devenit sărbătoare națională în Irlanda, iar în anii ”90 a apărut și Festivalul Sf. Patrick.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK. Cine a fost SFÂNTUL PATRICK

Sfântul Patrick, Iluminătorul Irlandei s-a născut în jurul anului 385, fiul lui Calpurnius, un colector de taxe roman. El a trăit în satul Bannavem Taberniae, undeva la gura râului Severn din Wales. Când Patrick avea 16 ani, ținutul a fost atacat de pirați și el a fost unul din captivi. El a fost dus în Irlanda unde a fost vândut ca sclav și pus să lucreze ca îngrijitor de porci pe un munte, numit Slemish în Antrim County. În perioada cât a fost sclav Patrick a învățat limba irlandeză care i-a fost de folos mai târziu în misiunea lui viitoare.

El a trăit în rugăciune și singurătate pe munte timp de 6 ani. Sf. Patrick a avut două viziuni: în prima i se arăta că se va întoarce acasă, iar în a doua vedenie i se spunea că vaporul lui este gata. Pornind pe jos, Patrick a parcurs două sute de mile de-a lungul coastei. Acolo a reușit să se îmbarce pe vapor și s-a întors în Marea Britanie la părinții săi.

Puțin mai târziu, s-a dus la Gaul și a studiat preoția în Auxerre, sub Sf. Germanus (prăznuit în 31 iulie). În cele din urmă, a fost sfințit episcop și i s-a încredințat misiunea în Irlanda, urmându-i Sfântului Paladie (prăznuit în 7 iulie). Sf. Paladie nu a avut prea mult succes în Irlanda. După un an, s-a dus în Scoția, unde a murit în anul 432.

Patrick a avut un vis în care un înger a venit la el ținând în mână mai multe scrisori. Alegând una pe care scria Vocea Irlandezilor, i-a auzit pe irlandezi cum îl chemau înapoi la ei.

Cu toate că Sf. Patrick a avut rezultate deosebite în propovăduirea Evangheliei, el nu a fost nici primul nici unicul misionar în Irlanda. El a ajuns acolo în jurul anului 432 (deși nu se știe sigur anul), cam la un an după ce Sf. Paladie și-a început misiunea în Irlanda. Pe coasta de sud-est mai erau și alți misionari activi, dar Sf. Patrick a avut cea mai mare influență în răspândirea cuvântului Evangheliei. De aceea, a rămas cunoscut drept „Iluminătorul Irlandei”.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK, sărbătorită în România

Mii de persoane au participat cu stegulețe și baloane, duminică, la parada Saint Patrick’s Day din București, care a pornit de pe Șoșeaua Kiseleff, din zona Muzeului Țăranului Român, pe Calea Victoriei și s-a oprit în Piața George Enescu, la eveniment participând oameni de toate vârstele.

Parada a pornit, în jurul orei 15.30, de pe Șoseaua Kiseleff, alaiul fiind condus de aproximativ 20 de cimpoieri care purtau kilturi. Participanții au primit baloane colorate și stegulețe, iar la începutul paradei, pe fundal se putea auzi muzică populară românească, în mulțime aflându-se și persoane în costume populare românești.

Foto Cristian Munteanu

Foto Cristian Munteanu

Foto Oana Pavelescu

Bucureștenii care au participat au putut admira mai multe care alegorice vesel decorate în culorile naționale ale României și Irlandei, acestea defilând pe străzile Bucureștiului însoțite de mai mulți dansatori și muzicieni irlandezi, români și bulgari.

Copiii care s-au alăturat paradei au primit baloane, stegulețe cu tricolorul României și drapelul Irlandei, iar un artist a avut grijă ca fiecare micuț să aibă pictat pe față un însemn în spiritul sărbătorii.

La parada Sfântului Patrick au fost prezenți mai mulți câini irlandezi, dresați să ajute oamenii cu probleme de vedere, animalele defilând îmbrăcați în pelerine verzi.

Între persoanele adunate la parada St. Patrick’s Day s-a strecurat și un grup de elevi de la Școala de Dans Irlandez, toți îmbrăcați în roșu, fiecare copil având pictat pe obraz câte un trifoi șu purtând ochelari de soare cu rama în formă de trifoi.

Și, pentru ca fiecare participant să plece acasă cu o amintire de la parada organizată în București în cinstea patronului spiritual al Irlandei – Sfântul Patrick -, mai mulți comercianți au vândut căciulițe verzi (20 de lei), ochelari de soare cu ramă în formă de trifoi (10 lei) și alte accesorii în spiritul sărbătorii.

Parada s-a încheiat, în jurul orei 16.30, cu un spectacol de dans tradițional irlandez în Piața George Enescu.

Ordinea și paza la eveniment au fost asigurate de jandarmi și polițiști locali.

Parada de Saint Patrick’s Day este o tradiție atât în Irlanda, cât și în străinătate. După marea foamete din secolul al XIX-lea, cauzată de lipsa cartofilor, un val de migranți a părăsit Irlanda, iar parada de Saint Patrick’s Day a devenit modalitatea acestora de a-și manifesta identitatea. Pornind de la tradiție, au început să se organizeze peste tot în lume parade, care au ajuns să îi includă pe toți cei care împărtășesc aceleași valori.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK. Tradiții

Toate obiceiurile legate de această sărbătoare se învârt în jurul culorii verzi. Toată lumea poartă haine verzi, trifoi și, pentru că este vorba de Irlanda, se bea bere. Cei de la Guiness au lansat chiar o ediție specială a berii lor, ediția Verde. Și diaspora irlandeză din toată lumea sărbătorește aceastăzi, cele mai imoprtante activități având loc în America. De 40 de ani, orașul Chicago – cu un important segment de populație de origine irlandeză – își manifestă spiritul de sărbătoare prin transformarea râului Chicago în verde (cu ajutorul unei vopsele vegetale).

În Irlanda, deși de regulă această sărbătoare pică în Postul Paștelui, Biserica Catolică acceptă consumul de carne în ziua de 17 martie deoarece, conform tradiției, de ziua Sf. Patrick irlandezii merg de dimineață la biserică, apoi organizează un mare ospăț în onoarea patronului lor spiritual.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK 2014. Asemănări între România și Irlanda

Irlanda ca si Romania, (este adevarat, la o distanta in timp de zece generatii), a suferit aceleasi efecte nefaste prin decapitarea tarii de o intreaga clasa conducatoare culturala si politica. La fel, intr-o tara ca si in alta, repercusiunile acestei ghilotinari au fost adanci, iar memoria, ca si efectele, au fost imposibil de sters. Prin aceasta traire comuna de experiente politice si sociale, Romanii inteleg perfect de bine gustul amar al istoriei traite de Irlandezi. La mijlocul secolului trecut, adanc afectate de suferinta poporului Irlandez decimat de acea Potato Famine (1846-50), Principatele Romane oferisera in ajutor Irlandei un transport de porumb. Din pacate, mamaliga nu intra in consumul obisnuit al Irlandezilor, dar avand in vedere gestul umanitar, in deceniul urmator, Vasile Alecsandri, intalnindu-l pe Gladstone la Londra, i-a amintit de oferta Romanilor. Aceasta aluzie nu era lipsita de interes pentru ca trimisul Moldovean incerca sa castige sprijinul politic al premierului Britanic fata de recunoasterea actului de Unire a Principatelor, din 1856, un demers diplomatic care a esuat: in mod evident Gladstone nu era poet!

Trecand la o alta paralela, din domeniul artei, suntem frapati de simplitatea dar mai ales asemanarea reprezentarilor antropomorfe, fitomorfe si zoomorfe ale crucilor Celtice Irlandeze comparate cu sculptura in lemn ale portilor Maramuresene – modul lor de inspiratie provenind din acelasi etos Celtic, ceea ce ne readuce la fenomenul istoric:
provenind din aceeasi fantana de gene, este evident ca in timp de asuprire, cand talpa tarii nu mai putea suferi oprimarea si injustitia, razmeritele, ori care ar fi fost ele, de la poalele Carpatilor sau din campiile verzi ale Irlandei, au trecut prin pedeapsa focului simbolurile clasei dominante: aici, poate mai ar fi o paralela intre rebeliunile Irlandeze, timp de trei secole, pana la razboiului civil din 1916 si revolutia lui Horia din 1784, a lui Tudor din 1828, sau razmerita taraneasca din 1907. Dar poate cea mai pregnanta comparatie trebuie sa ramana polarizarea celor doua sisteme opuse de gandire; in Romania jocul oligarhilor Tranzitiei, fata de dorinta legitima de emancipare a restului populatiei Romanesti, si in mod similar, in Irlanda, polarizarea si incrancenarea mostenita pana azi de clasele sociale Irlandeze reprezentate de unele factiuni catolice si protestante. Acest fenomen nu poate fi mai bine conturat decat in Prefata Anglo-Irlandezului William E.H.Lecky (1838-1903) la cele cinci volume de Istoria Irlandei in secolul XVIII:

Atat de profund afectat poate fi scriitorul de animozitatea sectara si partinica, incat ori si cat si-ar da osteneala de a se libera de ori si ce fel de prejudiciu, ca sa faca sa apropie intr-un spirit impartial edictele conflictuale partizane, inca va mai trebui, daca este un om destul de intelept, sa mai pastreze niste indoieli, ca sa reuseasca, cu adevarat, sa redea cu o fideliltate autentica, nuantele delicate ale provocarii, ale paleativului, sau ale vinovatiei. (Prefata la History of Ireland in the 18th century; citata in R. F. Foster, Paddy and Mr. Punch, 1993, p.9).

Observatiile de mai sus, gandite in Irlanda sfarsitului de secol al XIX-lea, capata o rezonanta deosebita, patru generatii mai tarziu, in Romania Tranzitiei de la sfarsitul secolului XX si inceputul secolului XXI.

Dar in ciuda acestor conflicte latente, care mocnesc inca sub aspectul normalitatii si prosperitatii (aduse de Uniunea Europeana, de pe urma careia Irlanda s-a propasit economic), putem afirma, cu buna stiinta, ca identatea Irlandeza se regaseste si de o parte si de alta a granitei cu Ulster si chiar mai mult, in Statele Unite si in tarile Commonwealth-ului prin sarbatorirea zilei Sfantului Patrick, atat de catre Anglicani cat si de Catolici.

De 17 Martie, conform traditiei incepute cu 150 de ani in urma de catre Victoria, stra-strabunica Reginei Elizabeth II, aceasta ofera in fiecare an simbolicul buchet de trifoi (shamrock) regimentului ei Irlandez (The Irish Guards). De ce tocmai trifoiul? Pentru ca el reprezinta Sfanta Treime crestina propovaduita de Sfantul Patrick.

17 Martie nu numai ca este ziua nationala a Irlandei, dar Sf. Patrick si trifoiul inmanucheaza chiar identitatea Irlandeza. Traditia este veche de cateva secole, daca ne gandim la cele spuse de Jonathan Swift, preot Anglo-Irlandez si autor al celebrelor Calatorii ale lui Gulliver, care consemneaza intr-o scrisoare din 17 Martie, de la Londra:

De Sf. Patrick, Parlamentul din Westminster este inchis, iar Mall-ul (n.t. bulevardul care duce la Buckingham Palace) este atat de somptuos pavaozat, incat am fi crezut ca intregul glob este populat de Irlandezi.

Dar cel dintai cortegiu de sarbatorire al Sf. Patrick, a fost la Boston, in 1737, desi cel mai mare ramane cel de la New York, initiat in 1756 la birtul Thistle Tavern, ca sa devina, 250 de ani mai tarziu, parada populara de cea mai mare amploare din lume, la care au participat, ultima data, peste 150.000 oameni.

De ziua Sf. Patrick multi straini vin la Dublin sa sarbatoreasca, in timp ce intregul guveren Irlanez, de la Presedinte pana la ultimul ministru, se disperseaza in cele patru colturi ale lumii ca sa reprezinte Irlanda la cel mai inalt nivel.

In felul acesta substratul religios, pastrat si amplificat de traditia laica a devenit un simbol universal, in adevaratul sens al vietii lui Patrick: nascut in Albion, luat ostatec la 16 ani de catre druizii Irlandezi si dus sa pasca oile in Hibernia, scapand ca sa isi regaseasca lilbertatea in Galia, unde a devenit calugar la Auxerre. Sf. Germain i-a recunoscut harul, recomandandu-l papei care l-a uns episcop. In anul 433 Patrick s-a reintors sa crestineze Irlanda.

Bisericile Irlandeze din primele secole ale crestinatatii pastreaza o simplitate de proportii, volum si mister al bisericilor noastre ortodoxe: catedralele lor gotice s-au ridicat mult mai tarziu, construite de Anglicani, caci inainte Irlandezii ca si Romanii nu au avut ragaz sa ridice biserici mari, din cauza vicisitudinilor istoriei si a dispersarii populatiei.

Intr-un fel, poate spiritul Sfantului Patrick nu poate fi mai bine surprins decat in versurile poetului Irlandez Hector McDonnell, nascut nu departe de pasunile unde a pastorit Patrick, pe culmile colinelor Slemish Hill.

Traducandu-l in limba Romana si evocand importanta Zilei Nationale a Sfantului Patrick – Romania intinde o mana Irlandei, asigurand-o de radacinile comune Celtice si Europene: de la Est la Vest Universul este transparent.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK 2014. Ziua națională a Irlandei

Patrick este cel mai obisnuit pronume al Irlandezilor cu echivalentul feminin de Patricia, amandoua folosind, acelasi diminutiv – Pat, oarecum confuz pentru identitatea genului. Cel mai vechi text din literatura Irlandeza este chiar documentul scris de catre episcopul Patricius, mai tarziu canonizat, scrie Observatorul.

Acest personaj din secolul V, a carui viata este inca invaluita in mister, care i-a crestinat pe druizii Irlandezi a inteles ca adoptia de catre credinta crestina ale unor simboluri pagane va fi facilitat convertirea: astfel – focul rugurilor a luminat sarbatorile Pastilor, iar soarele a devenit cercul in care este circumscris crucea crestina, cunoscuta sub apelativul de Irish Cross.

In mod curios si asa cum stim, crucea Irlandeza exista si in anume cimitire rurale Romanesti, nu cunoscuta ca atare, dar provenita, poate din aceasi dorinta de a ingloba un element solar in noua religie. Coincidenta nu este fortuita, Celtii reprezentand, o componenta etnica si culturala a spatiului Romanesc, asa cum se mai observa si astazi in arta decorativa Romaneasca, sau in unele obiecte arheologice; elemente astrale (soarele, luna, stelele) sunt nelipsite in arta noastra populara: pe cruci, pe smaltul strachinilor de lut din Oboga sau din Radauti, pe icoanele de sticla din Ardeal, pe scoartele Oltenesti, sau portile Maramuresene.

De fapt, am putea spune cu o convingere bine masurata ca peste tari si mari, intre Irlanda si Romania exista o anumita simetrie de trairi, de cautari, de mod de viata, de spirit al umorului si in mod surprinzator chiar de experiente politico sociale. Aceste paralele se pot afirma pe mai multe planuri – mai recent pentru ca ambele natiuni Irlandeze si Romane s-au emancipat, la polurile opuse ale Europei, fiind amandoua nascute din destramarea unor imperii, ca urmare a unor conflagratii militare: Romania castigandu-si independenta in 1877, in urma razboiului impotriva Imperiului Otoman, iar Irlanda o jumatate de secol mai tarziu, in 1922, in urma razboiului civil care i-a permis sa devina o republica desprinsa din sanul Imperiului Britanic.

Dar mostenirea civilizatiei Britanice i-a lasat Irlandei, printre multe altele, si o religie alohtona, pe cea Anglicana, care s-a constituit in varful de lance al colonizarii Hiberniei de catre Anglo-Scotieni, de la Henric al VIII-lea si Elsabeta I, trecand prin carmuirea lui Cromwell si pana la William de Orange. Memoria acestei colonizari si urmele ei se mai gasesc si astazi in conflictele sociale si politice ale Irlandei de Nord, tulburari care au preocupat secole de-a randul parlamentarii din Londra, discutand la nesfarsit despre asa-zisa Irish Question… In aceslasi timp, la celalalt colt al Europei, Imperiul Otoman moribund, The sick man of Europe, dadea nastere unui alt subiect fierbinte, the Eastern Question – era vorba despre presiunea independentista a natiunilor crestine din Imperiul Otoman, incurajate de Rusia, nu fara un obiectiv expansionist si rezistata de imperiile occidentale (Franta, Marea Britanie), care doreau sa mentina nestirbit scutul Otoman impotriva Rusiei si in felul acesta sa isi pastreze drum liber spre coloniile lor din Asia: celebrul drum al Indiilor. De altfel, conflictul religios in jurul caruia s-au polarizat elementele politice, sociale si culturale din Irlanda au preocupat nu in mica masura intelighentia Irlandeza, inca din secolele trecute, asa cum si elita Romaneasca contemporana este preocupata, in perioada tranzitiei de aceleasi fenomene economice, culturale si politico-sociale: dilemele au fost si sunt asemanatoare in Irlanda ca si in Romania.

Ca si Romanii exilati, care si-au cautat mai intai libertatea si mai apoi implinirea si inspiratia in spatiul cultural si politic Francez, la fel si Irlandezii au poposit in acelasi Paris al exilului, fie in armata catolica a Regelui Soare, sau in randurile ordinelor monastice (sa nu uitam confesorul Irlandez al reginei Marie Antoinette, Scoala Irlandeza, cu celebra ei biblioteca de la Paris, dar mai ales podgoriile Irlandeze din Bordeaux, ca Chateau Kirwan, Chateau Barton, sau cognacul Delamain, distilat de o familie Hughenota Irlandeza). In timpuri mai recente au urmat pictorii, poetii si dramaturgii Yeats, James Joyce, sau J.M. Synge. Aici, poate prietenia lui Constantin Brancusi cu James Joyce capata o dimensiune aparte daca ne gandim la complicitatile nespuse dintre cei doi – este vorba nu numai de simtul innascut al umorului Romanesc, perfect complementar celui Irlandez, dar si de rezonante afective mai subtile.

Soarta elitelor Romanesti, care au luat drumul exilului dupa 1945, sau care au pierit in inchisori si lagare, isi are imaginea simetrica in istoria Irlandei secolului XVI. Memoria populara Irlandeza pomeneste atunci de acel Flight of the Earls, aidoma zborului pasarilor migratoare explicand chiar expresia The flight of the geese. Este vorba despre decizia disperata a sefilor de clan Irlandezi de a parasi, in 1607, tara covarsita de armatele engleze ale reginei Elisabeta I, pentru a putea supravietui pe pamant strain. Corabia fugara i-au adus pe tarmul catolic al Frantei.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK 2014.Legenda Sfântului Patrick

Deși Sfântul Patrick aparține culturii irlandeze, prima paradă în cinstea sa nu a avut loc în Irlanda, ci în S.U.A, în 1762, când soldații irlandezi din armata britanică au organizat prima petrecere închinată patronului lor spiritual.

Legenda spune că Patrick avea doar patru ani când a fost capturatși dus în Irlanda, pe atunci, o țara păgână.

Aici a devenit sclav la o fermă, Patrick se dedică vieții religioase. Rămâne captiv în Irlanda până la vârstă de 20 de ani, când Patrick visează că Dumnezeu îi spune să plece din Irlanda pe mare. Acesta are însă o nouă revelație, în care i se arată poporul irlandez care sîl roagă să îl salveze de păgânii barbari.

Sfântul Patrick începe să propovăduiască Evanghelia, reușind, împreună cu discipolii, săi să convertească la creștinism mii de irlandezi. În următorii 40 de ani, acesta construiește biserici în toată țara care se va converti în totalitate la creștinism.

Un simbol tradițional al Sărbătorii Sfântului Patrick este trifoiul. Legendele spun că Patrick a ales această plantă pentru a explica noțiunea de Sfânta Trinitate păgânilor irlandezi.

ZIUA SFÂNTULUI PATRICK 2014. Versuri dedicate SFÂNTULUI PATRICK

Patrick (Hector McDonnell)
Patrick, cine esti Tu?
Te cautam prin versuri latinesti
Bezmetici prin noianul de nestiri

Cuvintele-ti ne scapa printre maini
Iar leaganul nu-ti este nicaieri
Erai in Mayo sau in Slemish Hill?
Si ce uriasi te-au strans la pieptul lor?

Aiurea,
L-ai strigat pe Dumnezeu
Ce-a coborat adanc in trupul tau
Sa-ti dea curaj sa-nvingi la drumuri noi

Care-a fost imparatul
Ce te-a-njosit? Unde-ai plecat?
Te cautam, dar inca nu te stim
Strajerii tai se uita-n varf de munti si-asteapta
Pasul tau.

Adrian Popa
Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O tânără din Marea Britanie a venit să petreacă pe litoral, la Constanța, și spune...
Pensia uriașă pe care o are Iohannis! A răbufnit și a aruncat pe „masă” o...
FOTO. Viciul lui sunt femeile! S-a logodit cu o actriță din filmele pentru adulți, iar...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Un fost ministru a fost filmat omorându-și în bătaie soția, într-un restaurant. Imaginile au stârnit...
Ce s-a putut observa de 1 mai în blestematul loc de la 2 Mai, unde...
Ai cumpărat mici de mangaliță din supermarketurile Lidl? Ce ingrediente conțin, de fapt
Un tânăr din Suceava a omorât un om cu maşina, apoi a fugit. Poliţia l-a...
Adevărul despre starea gravă a lui Florin Piersic! Breaking news!
Câți mici a cumpărat un român de 1 Mai! Oamenilor nu le-a venit să creadă:...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
La câți KM se schimbă ambreiajul mașinii? Primele semne al ambreiajului uzat
Rusia a recucerit oraşul Robotyne, principala aşezare eliberată de Ucraina în 2023
RISC MAJOR în spațiul cosmic! Un cercetător avertizează că „suntem LA LIMITĂ”
Noua lege obligatorie pentru ȘOFERI. E intrată deja în vigoare: Vă trimite la închisoare
Codul Rutier. Amintirea care vine cu amenzi. Mulți șoferi fac acest gest
Cum arăta Gabriela Lucuțar, Regina Întunericului de la Chefi la cuțite, înainte de intervențiile estetice....
Ce plantă poate preveni cancerul? Are proprietăți miraculoase: elimină pietrele de la rinichi și tratează...
Florin Piersic, ajuns de urgență pe masa de operație! Care este starea de sănătate a...
"A făcut o mare greșeală că a renunțat la profesia de actor". Carmen Tănase, declarații...
BANCUL ZILEI. Doctorul către Bulă: - Am o singură nelămurire… Dacă te-ai duce seara acasă,...
Ce mai înseamnă Paștele pentru români și cum vor petrece cei mai mulți sărbătorile pascale?