Codul Rutier din tărâmul basmelor

Codul Rutier din tărâmul basmelor
Publicat: 05/10/2013, 11:57
Actualizat: 08/07/2016, 07:23

Românii sunt un popor de oameni civilizați și educați, care înțeleg de vorbă bună și sunt bine crescuți. E de ajuns să te convingi de asta atunci când faci slalom printre flegme de om și rahat de câine de rasă pe străzile din București sau la iarbă verde, după grătarul de duminică, atunci când pare că un tsunami a lăsat în urma lui gunoiul unui oraș întreg. E inutil să înăsprești pedepsele în cazul unor oameni atât de educați cum sunt românii și, mai ales, în cazul șoferilor, cei mai civilizați și respectuoși oameni din România.

Șoferii din această țară sunt o feerie pe gheață, niște cavaleri ai șoselelor. Ei respectă din proprie inițiativă regulile de circulație, nu doar atunci când văd o mașină de Poliție la marginea drumului, pentru că știu, oameni educați fiind, că în joc e viața lor și de multe ori și a altora din jur.

Un român la volan e mai amabil și mai relaxat decât un olandez vesel, ieșit din fumurile unei cafenele din Amsterdam, sau decât o bătrână franțuzoaică pe străduțele de pe Coasta de Azur. Nu se grăbește ca un disperat, cedează prioritatea, nu blochează intersecțiile, nu taie calea altor șoferi, nu pedepsește pietonii care îndrăznesc să traverseze pe la zebră, nu se urcă băut sau drogat la volan și, în general, are un mare respect pentru oamenii din jur și pentru viețile lor. Ar fi în stare, la o adică, să te lase chiar să intri în coloană, la semafor, de pe o străduță laterală. Mai mult, ați auzit de vreun român care să claxoneze isteric sau care să dea „flash-uri” în oraș, inconștienților care rulează oricum peste limita de viteză legală, în fața sa? V-a deranjat cineva cu un claxon în plin ambuteiaj?

Inconștient cum îl știm, liberalul Radu Stroe a dat ascultare polițiștilor și specialiștilor din ministerul de Interne pe care îl conduce și a promovat un Cod Rutier modificat exact acolo unde doare: amenzi drastice, perioade de suspendare a permisului care ustură și mai ales pedeapsa cu suspendarea permisului pentru cei care nu își plătesc amenzile.

Ca să ofenseze și mai mult acest popor care clocotește de spirit și responsabilitate civică, proiectul a țintit fix în scenariile cele mai dese ale accidentelor rutiere din alte țări, nu din România: șoferi băuți la volan, șoferi care trec pe roșu, șoferi care depășesc cu mult (peste 30 de kilometri la oră) viteza legală, șoferi care nu poartă centura de siguranță. Gândire simplistă, de milițian neracordat la poporul pe care îl slujește.

Crescuți probabil în altă țară din Occident, nu în România, Stroe și polițiștii săi au vrut să rezolve și problema care face Codul Rutier de acum doar o păpușică voodoo, nu vreun Chucky veritabil. S-au gândit că, la un grad de colectare a amenzilor rutiere de vreo 25%, ar însemna că românii nu prea își plătesc amenzile. Normal, doar toate sunt date pe nedrept, ca să își facă milițienii planul lunar, iar asta v-o poate spune orice șofer amendat din România.

Practic, Stroe și polițiștii s-au gândit că ar fi cazul ca o lege, ca să fie respectată, trebuie să fie dublată de niște sancțiuni dure și aplicabile, pe care vinovații să le și suporte, nu să le fenteze cum vor. Bine, veți spune, dar ce sens are acest extremism spartan într-o țară ca România, descrisă mai sus?

Până la urmă, i se poate întâmpla oricui să mai greșească. Bei o vadră cu vin sau cinci beri și te urci la volan. Nu îți pui centura, treci pe roșu, nu oprești la trecerea de cale ferată. Greșeala e umană, nu e ca și cum ai uita să dai semnal dreapta sau ai uita să îți înlocuiești trusa medicală expirată din portbagaj, atrocități pe care, iată, acești milițieni le-au lăsat pedepsite la fel de lejer ca și până acum.

Pe același principiu, de ce să avem pedepse atât de aspre pentru viol sau pentru omor? Oameni suntem, mai greșim. Cum să reziști 25 de ani în închisorile aglomerate și infecte din România? E prea mult, să fim rezonabili.

Noi, românii, avem nevoie de pedepse blânde și amenzi raportate la buzunarul nostru sărăcuț, de 1.400 de lei media pe lună, în special când vine vorba despre infracțiunile grave și abaterile rutiere care provoacă cei mai mulți morți pe șosele. De ce? Ca să ni le permitem.

Ca și o rochiță fină sau un pantof mai de Doamne-ajută, orice om civilizat și educat, așa cum sunt și românii, ar trebui să își permită, măcar o dată pe an să treacă și el pe roșu sau să se urce băut la volan. Oameni suntem.

Probabil că premierul Victor Ponta, experimentat în a sta în dreapta unui șofer, nu este un oponent al acestui proiect, el însuși spunând că vrea pedepse dure pentru abaterile grave de la regulile de circulație. Baletul său guvernamental cu Codul Rutier are însă legătură cu altceva.

Visându-se probabil un mic Obama, Ponta încearcă acum un show legislativ ca la americani: Obamacare contra buget. Cum liberalii s-au declarat contra reformei administrative a lui Liviu Dragnea, despre care spun că nici măcar nu i-a întrebat cineva, ce-ar fi ca și PSD să dea peste bot liberalilor cu proiectul de Cod Rutier? Oameni suntem.

PENTRU COMENTARII, VĂ AȘTEPT ȘI PE PAGINA DE FACEBOOK ANDREI LUCA POPESCU