Taxa auto: opriți odată circul!

Publicat: 28/12/2012, 21:01
Actualizat: 18/05/2015, 21:14

Guvernul Ponta vrea să ia „cea mai bună măsură posibilă”, pentru a satisface atât Uniunea Europeană, cât și importatorii și producătorii de mașini din România. Asta au declarat ei. Le adresez un îndemn, totuși: domnilor, la români vă gândiți?!

Se discută din nou despre taxa auto. Normal, avem un nou guvern, care vrea să o transforme în „taxă de mediu”. De parcă numele taxei o transformă brusc din ciumă în mumă. Interesantă este însă poziționarea agresivă a noilor guvernanți, care, bazați pe un succes electoral zdrobitor, nu se mai ascund în spatele cuvintelor și o zic pe aia bună – taxa se discută cu producătorii și importatorii de mașini, precum și cu Comisia Europeană. Cu românii, mai puțin.

Aș vrea să fiu clar încă de la început: avem nevoie de industrie auto în România, căci aceasta susține mii de locuri de muncă – mă refer aici atât la producătorii Dacia și Ford, cât și la zecile de furnizori pentru aceste două companii, dar și la toate rețelele de importatori și dealeri auto din România. Oricât de tare ne-ar enerva unele dintre serviciile lor, vă reamintesc că doar în urmă cu 10 ani mulți erau încă la nivel de firmă de apartament, iar serviciile se remarcau prin absență. Nu suntem încă unde ar trebui să fim, dar am parcurs totuși un drum lung.

Mai țineți minte când un Cielo era mașină de VIP? Se întâmpla acum 11 ani!

Revenind – industria auto din România a fost protejată timp de șase ani în primul rând prin această taxă auto. În absența ei, foarte probabil că investițiile de la Craiova și o parte din investițiile de la Pitești nu s-ar mai fi făcut. În plus, piața de mașini noi nu ar fi luat avântul din 2007-2008, iar căderea ar fi fost și mai dramatică decât este acum. Am fi fost o țară de mașini second-hand chiar mai mult decât suntem acum. În plus, faptul că guvernanții au cheltuit totuși o parte din taxă pe vouchere pentru mașini noi a permis multora să aibă șansa să cumpere o mașină nouă la preț mai accesibil, dar și să scăpăm de rable.

Acestea fiind spuse, trebuie să repet faptul că taxa auto, așa cum a fost lăsată de fostul guvern Boc și preluată de primul și acum de al doilea guvern Ponta, este în continuare ilegală. Sunt peste 80.000 de procese pe rol, iar tot atâtea se vor termina prin decizii împotriva statului. Miliardul ăla de euro strâns în șase ani de taxă se va înjumătăți în urma acestor procese, dar mai important e că și acum, chiar și azi, puteți da în judecată statul pentru taxa auto impusă, cu șanse mari de a câștiga. De ce? Pentru că în continuare se face distincție între o mașină rulată înmatriculată în România și una adusă din afară. Guvernul vrea să schimbe asta, însă ce va rezolva de fapt?

Se va extinde așadar taxa auto asupra tuturor mașinilor, indiferent de proveniență, la prima vânzare în România? Cu siguranță. Va fi cuantumul acesteia în continuare prohibitiv de mare? Fără indoială – căci vizate nu au fost niciodată rablele de 12-13 ani, ci mașinile second-hand vechi de doar 3-4 ani, adică cele care concurează cu succes la preț mașinile noi. Va fi legat cumva de poluarea efectivă? Asta rămâne de văzut – sper ca Guvernul să înceteze odată cu prostia taxării în funcție de cilindree, și să lege taxa strict de emisiile de CO2 și de noxe, fie conform fișei tehnice a mașinii, fie conform măsurătorilor omologate.

Însă cheia de boltă a politicii guvernamentale în această privință a fost, este și – după cât se pare – va continua să fie complet greșită.

Taxa de mediu nu a împiedicat defrișările masive, care duc la inundații. Guvernul ia banii, dar „uită” să acționeze!

O taxă care afectează vânzarea mașinii – fie ea nouă, fie ea veche – nu va face decât să perpetueze un protecționism păgubos – au trecut șase ani, domnilor, iar industria auto din România a avut suficient timp pentru a se maturiza. Aruncați odată această cârjă care îmbracă forma unei taxe de protecție, și apelați în sfârșit la soluția prezentă sub diverse forme în majoritatea statelor europene – aceea a unui impozit anual bazat strict pe emisiile de poluare.

Nu vorbim aici de sute de euro plătiți anual, ci de un impozit decent, care ar rezolva dintr-un foc mai multe probleme: înmatricularea în Bulgaria a mii de autoturisme aflate în stare jalnică; încălcarea normelor europene; pierderile financiare foarte mari ale celor care au mașini second-hand și care vor să le vândă; taxarea la vânzarea unei mașini noi, o aberație în sine.

Statul a strâns în mod abuziv 1 miliard de euro în șase ani. Va trebui să ramburseze jumătate din această sumă. Sunt 5.4 milioane de autovehicule în România. Dacă fiecare ar fi fost taxat, în medie, cu 30 de euro pe an (în medie, da?), s-ar fi strâns în tot acest timp 972.000.000 de euro, de la toți posesorii de mașini, adică mult mai mult decât îi vor rămâne statului în cele din urmă, și fără a avea un impozit ilegal, prohibitiv sau excesiv de punitiv.

Da, știu, am vrea să nu fim taxați defel. Celor care vor să trăiască cu picioarele pe pământ, le spun doar atât: nu se poate! Puteți aduce oricâte argumente, din păcate de banii ăștia e mare nevoie. Dar dacă tot nu se poate, hai să o facem cu cap!

România 2013: sărăcie și aglomerație pe șosele. Până când?

Un astfel de impozit anual ar rezolva foarte rapid atât problema rablelor înfipte în asfalt care ocupă încă abuziv 10% din locurile de parcare din orașe, cât și mania românilor care n-au ce pune pe masă dar se plimbă de colo-colo cu rable răpciugoase care ar fi interzise în orice țară civilizată. Îmi pare rău, îmi asum riscul de a fi înjurat de cei care cred că a avea mașină este un drept înnăscut, însă aceste adevărate bombe pe roți nu au ce căuta în trafic, iar protecția socială nu înseamnă să taxezi cu sute și mii de euro mașinile relativ noi, pentru a permite tuturor să se fâțâie pe domeniul public în fiare ruginite. Un impozit de 70-80 de euro pe an pentru astfel de rable ar mai rări din ele. N-ai bani, mergi cu transportul în comun sau cu un prieten în mașină, nu e nicio rușine!

Un astfel de impozit anual ar ușura în schimb povara celor care vor mașini relativ noi, puțin poluante, sigure, confortabile, chiar dacă nu își permit mașini noi. Și, în fine, chiar și povara celor care cumpără mașini noi, inclusiv cele autohtone. 20-30 de euro pe an pentru o mașină compactă de 3-4 ani, și zero taxe pentru una nouă, cum ar suna ? Vi se pare mult? Conform taxei actuale veți pierde cel puțin de patru ori la revânzare!

Este, din punctul meu de vedere, o greșeală majoră faptul de a continua să ne protejăm ilegal producția de mașini din România printr-o barieră nenaturală pusă importului de mașini rulate relativ noi (repet, ele sunt primele vizate), atât timp cât, cu un impozit inteligent gândit, statul ar putea sprijini în mod mult mai puternic producția autohtonă de mașini.

Ford are nevoie de autostradă spre Vest. Voucherele Rabla nu ajută!

Și nu, nu vă gândiți la Programul Rabla. Prin forma sa continuată an de an, a distorsionat piața de mașini noi și second-hand până la blocare. Normal, dacă clienții s-au obișnuit să cumpere mașini cu discounturi masive plătite de către stat, ce valoare de revânzare să mai aibă mașinile?! S-a ajuns în punctul în care industria auto din România este de fapt subvenționată de stat, până la ultimul dealer! Vi se pare normal?

Nu ar fi mai normal să ajute producătorii prin investițiile de care aceștia au nevoie în infrastructură? Cu 160.000.000 de euro pe an ai de unde să rezervi bani și pentru mediu (deși repet, acesta este ultimul vizat de taxa auto), cât și pentru infrastructura necesară producătorilor auto – și nu mă refer aici doar la autostrăzi, ci la absolut tot ce pun la dispoziție alții (ungurii, de exemplu) pentru a atrage investiții, iar noi nu – noduri de cale ferată, drumuri de acces, alimentare cu energie electrică, canalizare, terenuri comasate șamd.

Drum de acces Dacia la Mioveni. Șase ani pentru șase kilometri!

Acesta ar fi un ajutor acordat inteligent, care ar permite reducerea costurilor producătorilor și furnizorilor de piese, dar ar permite și pieței auto să-și revină la normal, să nu mai fie distorsionată în halul în care este acum. Eșecul politicilor guvernamentale, susținute și de comoditatea managerilor de la producătorii autohtoni – și care tot insistă pentru taxa în forma actuală – ar fi trebuit să dea de gândittaxa auto nu face bine. Dar nu și nu, circul trebuie să continue.

O spun aici – deși știu că vorbesc degeaba către guvernanți – nu de mediu vă pasă vouă, poate aveți intenții bune privitoare la economie, dar calea aleasă e complet greșită și insistați degeaba pe ea. Cât trebuie să se mai prăbușească vânzările de mașini noi până să înțelegeți că ceea ce faceți dăunează tuturor?

Lăsați piața să respire și să se regleze. Ajutați inteligent producătorii români. Investiți și în mediu. Trageți-vă și partea voastră, dacă e.

Dar opriți odată circul ăsta. Căci e plătit din greu pe banii noștri.

Iar noi ne-am săturat.

BOMBĂ! Reacţia lui Reghe după ce a auzit despre Anamaria şi Dan Alexa
BREAKING NEWS! „Rusia va ataca Ucraina!” Când începe războiul?
FOTO. Prezentatoarea de la Puterea Dragostei, în costum de baie! Cum arată trupul Cristinei Dorobanțu
„Bărbații se tem de mine pentru că sunt prea frumoasă”. Cum arată una dintre cele...
FOTO. Simona Gherghe, în costum de baie! Apariție rară a vedetei TV: cum arată
Cum va funcţiona limitarea la 9 luni a valabilităţii certificatelor verzi. Explicaţiile lui Rafila
Cea mai ieftină TESLA care poate fi cumpărată AZI, în România. Modelul american arată FABULOS
BANCUL ZILEI – Doi francezi fac dragoste în cabinetul medical. Doctorul privește acțiunea și dintr-o...
CDC: Imunitatea naturală, mai puternică împotriva COVID decât vaccinurile
BREAKING NEWS! „Rusia va ataca Ucraina!” Când începe războiul?
Vârsta la care FEMEILE sunt cele mai ATRACTIVE în pat pentru bărbaţi
ACCIDENT MORTAL la intrare în GALEȘU: 2 BĂRBAȚI au DECEDAT, după ce o MAȘINĂ s-a...
A primit mii de dolari pentru a ieși cu el. Când a aflat cine e,...
Răsturnare șocantă de situație: Cine i-a omorât, de fapt, pe cei doi studenți de la...
Tragedie cumplită în România! Rafila a avut prima reacţie: Suntem responsabili
Adio, restricții! Se întâmplă sâmbătă, 22 ianuarie. „Nu mai este justificat”
Este oficial: Un nou mare retailer cu preţuri foarte mici vine în România
Unde se află regiunea denumită "OAZA TINEREŢII", unde oamenii nu se îmbolnăvesc niciodată şi arată...