Prima pagină » Economic » Finanțe » Declarația unică 2025 – formular 212 – a fost publicată în Monitorul oficial. Termenul de depunere, până în 25 mai

Declarația unică 2025 – formular 212 – a fost publicată în Monitorul oficial. Termenul de depunere, până în 25 mai

Rene Pârșan
Declarația unică 2025 - formular 212 - a fost publicată în Monitorul oficial. Termenul de depunere, până în 25 mai

Declarația unică 2025 (formular 212) a fost publicată în Monitorul oficial, ceea ce înseamnă că în perioada următoare va fi și pe site-ul ANAF pentru completare. Aceasta trebuie depusă de persoanele care au în 2024 venituri din activități independente, investiții (dividende, criptomonede, dobânzi bancare etc.). Termenul de depunere este până în 25 mai, publlică hotnews.ro.

Dacă ai venituri din activități independente-PFA, unele lucruri sunt diferite în 2025, atât în privința declarării, cât și plății. Unele lucruri au fost adoptate încă de anul trecut, iar altele pe parcursul anului 2024. Pentru mai multe detalii vezi: Ai PFA? Informațiile fiscale pe care trebuie să le cunoști în 2025: de la plafoane și salariul minim, la depunerea Declarației unice și plată

Care sunt principalele noutăți din Declarația unică 2025

În cazul veniturilor din chirii, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final.

ANAF reamintește că au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere, sunt calificate ca venituri din activități independente.

De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

  • Este eliminată deductibilitatea costului de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul anual datorat
  • Este eliminată și posibilitatea direcționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat

În plus, au fost modificate prevederile privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse (venituri care se determină în sistem real, venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, după caz).

În cazul veniturilor din activități independente, contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuţia.

Venituri din contracte de activitate sportivă

Persoanele fizice care au realizat în cursul anului de impunere venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venituri şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară, au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul I) până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit.

  • Se elimină obligația de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate şi a contribuţiilor sociale datorate în cursul anului fiscal.

Astfel, începând cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligația depunerii declarației unice pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale, precum și declarării contribuţiei de asigurări sociale şi contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cursul anului fiscal.

“Stabilirea și declararea veniturilor efectiv realizate și obligațiilor datorate pentru anul 2025 se va realiza de toate categoriile de contribuabili în anul următor celui de impunere, până la data de 25 mai 2026, inclusiv. Eliminarea obligației depunerii în anul curent a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, a fost reglementată și pentru contribuabilii care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi”, spune ANAF.

În plus, a fost reglementată posibilitatea anumitor categorii de contribuabili prevăzute de lege, de a opta în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. În acest caz, baza de calcul al contribuției este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care se exercită opțiunea.

Citiți și:
Comentarii 0

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Recomandarea video

Mediafax
EXECUȚIA unui fost maior în armată divizează America. Declarația HALUCINANTĂ a lui Vance
Digi24
VIDEO. Scandal în direct între George Simion și Anca Alexandrescu. „Ce ai de faci așa?”/ „Nu vă e rușine?”
Cancan.ro
EA este soția chirurgului potent, înșelată în repetate rânduri cu vedeta Antena 1. Ce a făcut la scurt timp după ce au reluat amantlâcul
Prosport.ro
Transformarea lui Adrian Mutu. A slăbit 13 kilograme cu dieta lui strictă: ce mănâncă și ce bea
Adevarul
De ce se oferă PSD să voteze un guvern PNL-UDMR din care nu face parte. Strategia lui Grindeanu, explicată de un analist
Mediafax
Și-a UCIS soția și acum este CONDAMNAT la închisoare PE VIAȚĂ
Click
Ce se întâmplă cu banii din pensia privată dacă titularul moare. Cine îi moștenește și ce acte sunt necesare
Digi24
Româncă ucisă în Marea Britanie de un student la criminalistică pasionat de „Dexter”. Cum a aranjat Benjamin Day locul crimei
Cancan.ro
Am făcut calculul. Câți bani a primit Cheloo, în total, pentru cele 5 săptămâni petrecute la Asia Express
Ce se întâmplă doctore
Carmen Șerban, confesiuni dureroase despre lupta cu cancerul: „Se mărea de la o zi la alta, era galopant”
Ciao.ro
Cum au arătat Andreea Esca, Delia sau Andra când s-au căsătorit. Andreea Bănică a strălucit într-o rochie minusculă
Promotor.ro
Supraveghezi mașina parcată în fața curții / garajului? Dedeman are o cameră Wi-Fi redusă la 120 de lei
Descopera.ro
Cercetătorii au descoperit o nouă cauză a hipertensiunii arteriale și o cale de a o trata
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. - Treci pe la mine? Sunt goală și singură!
Descopera.ro
Un oraș foarte bogat este și cel mai poluat de pe planetă
Mediafax Italia
Părinții DIVORȚAȚI pot primi 500 de euro pentru chirie! Până când SE DEPUN CERERILE
Mediafax Spania
Te poți angaja și tu aici! Cazare gratis, mese incluse și 4 ORE DE MUNCĂ