Un dezastru aviatic a șocat lumea, pe 25 mai 2002. În dimineața acelei zile, un Boeing 747-209B, al companiei China Airlines, s-a dezintegrat în aer la scurt timp după decolare, iar fragmente din aparatul de zbor s-au împrăștiat pe o suprafață de peste 20 de kilometri pătrați, potrivit EVZ.ro.
Aeronava, la bordul căreia se aflau aflau 206 pasageri și 19 membri ai echipajului, majoritatea fiind cetățeni taiwanez, efectua un zbor obișnuit de la Taipei la Hong Kong.
Zborul China Airlines 611 nu a prezentat probleme vizibile înainte de plecarea de pe Aeroportul Internațional Taoyuan din Taipei, piloții nu au raportat nicio defecțiune, iar condițiile meteorologice erau favorabile.
După decolare, echipajul a stabilit contactul cu controlul traficului aerian și a început urcarea spre altitudinea de croazieră de peste 10.000 de metri.
Totul părea normal, dar apoi, brusc, fără avertismente sau apeluri de urgență, aeronava s-a dezintegrat brusc în aer, iar rămășițele au căzut în Marea Chinei de Est. Cei 225 de pasageri nu au avut nicio șansă de supraviețuire.
Controlorii de trafic aerian au pierdut contactul cu avionul la ora 15:33 și, inițial, s-a crezut că este o problemă de comunicație, dar foarte curând au apărut rapoarte despre fragmente căzute din cer.
Căutările au confirmat cel mai negru coșmar. Un nou dezastru aviatic afectase aviația comercială, punând sub semnul întrebării siguranța operațiunilor de întreținere.
Ancheta oficială, începută imediat după prăbușire, a scos la iveală probleme grave, potrivit sursei citate. Acest accident aviatic nu a fost cauzat de condițiile meteorologice sau de o eroare umană în timpul zborului, ci de o greșeală de întreținere din trecut.
Experții au analizat rămășițele și au descoperit o problemă structurală gravă. Se pare că fuselajul avionului cedase din cauza unei reparații defectuoase efectuate cu peste douăzeci de ani înainte.
În 1980, același avion fusese implicat într-un incident pe Aeroportul Internațional Kai Tak din Hong Kong. La aterizare, coada aeronavei lovise pista, provocând daune semnificative.
Dar, în loc să fie înlocuită întreaga secțiune afectată, tehnicienii au ales să facă o reparație locală, care nu respecta pe deplin standardele impuse de producător.
Fisura formată în urma impactului din 1980 a rămas ascunsă timp de decenii. Și, zbor după zbor, presurizarea și depresurizarea avionului au făcut ca fisura să se extindă treptat.
În cele din urmă, structura fuselajului nu a mai putut rezista și la peste 10.000 de metri altitudine. avionul s-a rupt în mai multe bucăți, confirmând că tragedia fusese doar o chestiune de timp.
Echipele de investigație au recuperat rămășițele avionului și au analizat în detaliu fiecare componentă, iar datele din cutia neagră nu au oferit indicii despre o eroare a echipajului.
Nu existau semne de explozie sau atac terorist, iar experții au concluzionat rapid că acest dezastru aviatic fusese provocat de o defecțiune structurală.
Examinarea fragmentelor a arătat că fisura fuselajului fusese acoperită cu un panou suplimentar în timpul reparației din 1980. Tocmai acest lucru a făcut ca fisura să nu fie vizibilă la inspecțiile obișnuite.
În loc să fie identificată și reparată corespunzător, problema a fost ascunsă sub un strat de metal. După 22 de ani, slăbiciunea fuselajului a dus la un accident aviatic fără precedent pentru China Airlines.
Sursa foto: Bureau of Aircraft Accidents Archives