COVID-19. Măsurarea temperaturii și purtarea măștilor de protecție, măsuri obligatorii! Ce presupune triajul epidemiologic- DOCUMENT

Redactor:
Gandul
COVID-19. Măsurarea temperaturii și purtarea măștilor de protecție, măsuri obligatorii! Ce presupune triajul epidemiologic- DOCUMENT
COVID-19. Luarea temperaturii și purtarea măștilor de protecție, măsuri obligatorii! Legea a fost publicată în Monitorul Oficial! / https://images.pexels.comSursa FOTO:

Vineri seară, 22 mai, s-a publicat în Monitorul Oficial ordinul emis în baza Legii 55/2020 şi a HG 394/2020 prin care devin obligatorii două măsuri de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2.

Astfel, ordinul comun al MS și MAI prevede obligativitatea măsurării temperaturii la intrarea în unităţile/ spațiile comerciale, precum și obligativitatea purtării măştilor de protecţie în spaţiile publice închise.

În felul acesta, prin publicarea ordinului în Monitorul Oficial, cele două măsuri de prevenție devin obligatorii și oricine le încalcă se supune rigorilor legii.

Totodată, împreună cu acest ordin s-au publicat în Monitorul Oficial și instrucţiunile generale privind aplicarea normelor şi măsurile de igienă pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus.

Cele două măsuri au fost adoptate abia acum deoarece inițial prevederea aceasta era trecută în Hotărârea de Guvern (394/2020) de luni, dar care făcea trimitere la un ordin comun al miniştrilor de Interne, respectiv Sănătate care nu exista.

În felul acesta se explică de ce, între semnarea ordinului de către Ministerul Sănătăţii (miercuri, 20 mai) și publicarea sa în Monitorul Oficial (vineri, 22 mai), au trecut mai bine de 48 de ore.

Instaurarea stării de alertă a adus încă o noutate pentru români, în sensul că toate persoanele care intră în magazine sunt scanate cu un termometru digital. Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a venit cu explicații în legătură cu acest subiect care deja a început să împartă societatea civilă.

Instrucțiuni generale privind măsurile de igienă

I. Portul măștii

(1) Obligații la nivelul angajatorului/conducătorului instituției:

a) angajatorul va lua măsuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluării de risc pentru fiecare angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei;

b) medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor stabili condițiile purtării măștii pentru angajați;

c) responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă va face instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă (SSM).

(2) Măsuri generale:

Masca trebuie purtată în orice spațiu public închis, spații comerciale, mijloace de transport în comun și la locul de muncă, pe toată durata prezenței în aceste spații.

Excepții de la purtarea măștii

În functie de evaluarea riscului, efectuată de medicul de medicina muncii al unității, pot exista unele excepții, astfel:

a) angajatul este singur în birou;

b) persoana suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;

c) persoana desfășoară activitați fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante temperaturi ridicate, umiditate crescută, etc.);

d) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de 3 metri între persoane;

e) vorbitorii în public, în spații interioare, cu condiția respectării distanței de 3 metri între aceștia și alte persoane, doar în cazul în care nu se află mai mult de 16 persoane în incintă;

f) copiii cu vârsta mai mică de 5 ani.

(3) Utilizarea corectă a măștilor

a) Măștile sunt eficiente dacă sunt folosite în combinație cu curățarea frecventă a mâinilor cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun.

b) Înainte de a pune masca, mâinile trebuie igienizate (cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun). Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;

c) Masca trebuie schimbată o dată la 4 ore și ori de câte ori masca s-a umezit sau s-a deteriorat.

d) Masca nu se atinge în timpul purtării; în cazul atingerii măștii, mâinile trebuie igienizate (cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun).

e) După folosire, masca se aruncă imediat, într-un coș de gunoi, preferabil cu capac, urmată de igienizarea mâinilor.

f) Nu se recomandă reutilizarea măștilor medicale.

g) În cazul apariției febrei, tusei și strănutului, purtarea măștii este recomandată în orice circumstanță (ex: în spațiile deschise, la domiciliu).

II. Triajul la intrarea într-o incintă a instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor

Pentru personalul angajat:

(1) La intrarea într-un sediu, este obligatoriu triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.

(2) Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:

a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3 grade C), la care se poate adăuga marja de eroare prevăzută în prospectul dispozitivului;

b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată).

c) în cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;

d) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoana este trimisă pentru consult la medicul de familie; dacă persoana:

1. se încadrează în definiția de caz suspect COVID 19, medicul de familie îi va recomanda testarea;

2. nu se încadrează în definiția de caz suspect COVID 19, medicul de familie va orienta diagnosticul către altă afecțiune.

(3) Persoanele cu funcție de conducere din fiecare unitate (șefii de structură) au responsabilitatea de a dispune triajul observațional al angajaților din subordinea directă.

Medicul de medicina muncii:

a) are obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților;

b) va face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM (Securitatea și Sănătatea în
Muncă);

c) va realiza o evaluare a riscului pentru a decide dacă sunt și alte zone unde nu este
obligatorie masca.

Pentru alte persoane decât personalul angajat:

a) Intrarea într-o incintă este permisă doar pentru persoanele care, în mod rezonabil, au motive justificate de a se afla în acea incintă.

b) În cazul în care este necesară doar predarea unor documente, colete, etc, aceasta se va realiza în afara incintei, direct persoanei căreia îi sunt destinate, cu respectarea măsurilor de precauție.

c) Dacă este necesară intrarea în incintă, este obligatoriu triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.

Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:

a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să
depășeasca 37,3 grade C);

b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent,
stare generală modificată).

În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus.

Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incintă.

Dacă temperatura înregistrată nu depășește 37,3 grade C, iar persoana nu prezintă alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar însoțită de către o persoană din sediu și după înregistrarea biroului/camerei/ departamentului unde va merge.

Ordinul MS – MAI Referitor … by Gandul.info on Scribd

Inchide