NORME. La muzee și galerii de artă sunt restricționate tururile ghidate, iar la biblioteci, documentele returnate intră în carantină. În ce condiții vor funcționa librăriile

Redactor:
Madalina Prundea
NORME. La muzee și galerii de artă sunt restricționate tururile ghidate, iar la biblioteci, documentele returnate intră în carantină. În ce condiții vor funcționa librăriile
Accesul în muzee, galerii, biblioteci și librării este supus unor reguli stricte de distanțare fizică și se igienă / Foto: shutterstock

Accesul vizitatorilor la muzee sau galerii de artă va fi limitat, pentru a fi asigurată o distanță de minimum doi metri între oricare două persoane, dar fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului. Li se va lua temperatura, noncontact, iar persoanele care refuză nu vor putea intra în muzeu sau în galeria de artă. Pe toată durata vizitei, publicul, la fel și angajații, trebuie să poarte masca de protecție.

Măsurile care trebuie luate pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activităților desfășurate în muzee și galerii de artă, biblioteci, librării, în domeniul producției de film și audiovizual, spectacole în aer liber și drive in sunt incluse în ordinul comun semnat de Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu și Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, publicat, vineri, în Monitorul Oficial.

Potrivit Ministerului Culturii, măsurile se aplică în perioada stării de alertă, în condițiile ridicării graduale a restricțiilor, coroborat cu necesitatea asigurării desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activității instituțiilor de cultură și operatorilor economici cu obiect de activitate în domeniul cultural.

Această etapă de relaxare a măsurilor restrictive pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, de la 1 iunie, a fost anunțată, joi, de președintele Klaus Iohannis.

Conform ordinului comun, în muzee și galerii se artă este interzisă utilizarea aparatelor de audio-guide și reutilizarea broșurilor de prezentare și este restricționarea grupurilor de vizitatori, tururilor ghidate, evenimentelor publice și/sau private.

Bibliotecarii trebuie să aducă documentele de la raft

În cazul bibliotecilor, pe lângă măsurile de distanțare și protecție, au fost impuse măsuri pentru manipularea în siguranță a echipamentelor electronice și a documentelor.

Astfel, în vederea limitării numărului de persoane care ating un obiect, personalul bibliotecii va merge la rafturi pentru a procura documentul cerut de utilizator. Accesul în sălile de lectură va fi redus, cu respectarea prevederilor referitoare la distanțarea socială, astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 m între oricare 2 persoane sau 4 metri pătrați pentru fiecare vizitator.

Accesul la calculatoare în bibliotecă va fi limitat, cu respectarea normelor de distanțare socială, iar în lipsa unui protocol de dezinfectare se recomandă anularea acestui serviciu.

Mai mult, se recomandă o perioadă de carantină a documentelor returnate, în cazul în care dezinfecția acestora nu este posibilă. În cazul documentelor – cărți, reviste – pe hârtie fără elemente din plastic este necesară o perioadă de minimum 3 zile de carantină, pentru cele cu coperte laminate, 10 zile de carantină; sau dezinfectarea copertelor cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, înainte de a intra din nou în circulație, pentru a se asigura că virusul nu mai este viabil pe suprafața de hârtie. Procedura este valabilă și pentru documente din plastic – CD, DVD.

În ceea ce privește libăriile, este impusă igienizarea mâinilor la intrare. De altfel, librăriile pot funcționa pot deschide activitatea cu publicul doar dacă își desfășoară activitatea în centrele comerciale mici, de sub 15.000 mp, și are o suprafață sub 500 mp și are accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului.

CAPITOLUL I. Măsuri și reguli pentru activitatea muzeelor și galeriilor de artă

Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:

a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;

b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;

c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;

e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.

Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul vizitator

a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;

b) deschiderea graduală, fazată, în concordanță cu situația epidemiologică locală, din județul/regiunea în care se află muzeul sau galeriile de artă;

c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces în muzeu;

d) accesul în muzeu sau în galeria de artă se face cu respectarea de către participanți a distanțării de minimum 2 m, se vor monta marcaje;

e) limitarea accesului publicului vizitator astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între oricare două persoane, dar fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului;

f) stabilirea unor fluxuri de vizitare unidirecționale pentru facilitarea menținerii distanței fizice;

g) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/non-medicală) pe toată durata vizitei în muzeu. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;

h) limitarea vizitei la un interval de timp de 2 ore în muzeu sau galerie de artă;

i) vizitatorii își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrarea în muzeu sau în galeria de artă;

j) vizitatorii vor utiliza covoarele cu dezinfectant pentru încălțăminte aflate la intrarea în muzeu sau în galeria de artă;

k) la intrarea în muzeu sau în galeria de artă se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);

l) termometrizarea noncontact a vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în muzeu sau în galeria de artă;

m) plasarea de paravane despărțitoare la ghișeele muzeului;

n) încurajarea utilizării plății cu cardul;

o) interzicerea reutilizării pliantelor, broșurilor și a altor materiale informative în format fizic;

p) dezinfecția zilnică și ori de câte ori este nevoie a suprafețelor cu produse dezinfectante avizate;

q) interzicerea utilizării aparatelor de audio-guide;

r) aerisirea zilnică și ori de câte ori este nevoie a încăperilor;

s) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;

t) restricționarea accesului în sălile de expoziție cu suprafețe mici;

u) interzicerea accesului la cafeneaua/bistroul muzeului sau a galeriei de artă, acolo unde acestea există;

v) restricționarea grupurilor de vizitatori, tururilor ghidate, evenimentelor publice și/sau private;

w) restricționarea accesului la zone de picnic și spații de joacă organizate în spațiile în aer liber, acolo unde acestea există.

Măsuri care privesc angajatorii

a) triajul observațional al angajaților nu permite prezența la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

b) termometrizarea noncontact zilnică, la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;

c) angajații muzeului vor purta mască (medicală/nonmedicală);

d) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;

e) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 m;

f) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.

Măsuri pentru personalul care lucrează în birouri

a) asigurarea distanței de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;

b) pentru birourile deschise orientate față-față, asigurarea separării acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu produse dezinfectante avizate;

c) dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;

d) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 1,5 m;

e) aerisirea periodică a încăperilor;

f) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.

CAPITOLUL II. Măsuri și reguli pentru activitatea bibliotecilor

Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:

a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;

b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;

c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă au simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;

e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.

Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul vizitator

a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;

b) deschiderea graduală, fazată, în concordanță cu situația epidemiologică locală din județul/regiunea în care se află biblioteca;

c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;

d) limitarea accesului astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între persoane, se vor monta marcaje;

e) au obligația de a termometriza noncontact vizitatorii. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în incinta clădirii;

f) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/nonmedicală) pe toată durata vizitei. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;

g) vizitatorii își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrare;

h) vizitatorii vor utiliza covoarele cu dezinfectant pentru încălțăminte aflate la intrare;

i) se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);

j) plasarea de paravane despărțitoare la ghișee/casierii;

k) încurajarea utilizării plății cu cardul;

l) dezinfecția regulată a suprafețelor;

m) aerisirea periodică a încăperilor;

n) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;

o) restricționarea accesului în sălile de lectură cu suprafețe mici;

p) interzicerea accesului la cafenea/bistro, acolo unde acestea există;

q) sunt interzise evenimentele publice și/sau private;

r) restricționarea activităților culturale și de educare în biblioteci;

s) asigurarea amenajării biroului de la recepție astfel încât să existe mai multe stații de lucru separate, aflate la cel puțin 1,5 metri una de alta, și fiecare angajat să aibă locul său;

t) recepția și birourile de împrumut vor trebui să aibă instalate ecrane de protecție;

u) se vor monta marcaje în apropierea biroului pentru a impune respectarea unei distanțe de cel puțin 1 metru între utilizatori;

v) se va stabili și implementa un plan de trafic pentru a limita aglomerările și pentru respectarea distanțării impuse;

w) organizarea rezervărilor documentelor se va putea face prin telefon, e-mail, site etc., cu stabilirea unor intervale orare de ridicare a cărților, pentru a elimina formarea de aglomerări de cititori;

x) în vederea limitării numărului de persoane care ating un obiect, personalul bibliotecii va merge la rafturi pentru a procura documentul cerut de utilizator;

y) accesul în sălile de lectură va fi redus, cu respectarea prevederilor referitoare la distanțarea socială, astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 m între oricare 2 persoane sau 4 m2 pentru fiecare vizitator;

z) accesul la calculatoare în bibliotecă va fi limitat, cu respectarea normelor de distanțare socială, iar în lipsa unui protocol de dezinfectare se recomandă anularea acestui serviciu;

aa) se recomandă o perioadă de carantină a documentelor, în cazul în care dezinfecția acestora nu este posibilă;

bb) restituirea documentelor împrumutate și împrumutul de documente se vor face cu respectarea următoarelor reguli:

  •  (i) documente (cărți, reviste etc.) pe hârtie fără elemente din plastic: minimum 3 zile de carantină;
  • (ii) documente pe hârtie (monografii sau periodice) cu coperte laminate: 10 zile de carantină; sau dezinfectarea copertelor cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, înainte de a intra din nou în circulație, pentru a se asigura că virusul nu mai este viabil pe suprafața de hârtie;
  • (iii) documente din plastic (CD, DVD etc.): 10 zile de carantină sau dezinfecție cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, dacă sunt documente din hârtie în acel CD sau DVD (broșuri, cutii din carton etc.), apoi pot fi puse la raft;

cc) documentele care au rămas în bibliotecă și care nu au fost manipulate în timpul izolării pot fi manipulate în continuare fără a mai fi dezinfectate în vederea reluării operațiunilor;

dd) în absența unei camere de carantină se va aranja un spațiu specific (o parte din depozit sau din sala de lectură care poate fi ușor adaptat și izolat), cu rafturi și/sau mese disponibile pe care să se stocheze documente, asigurându-se faptul că acel spațiu nu este accesibil pentru public;

ee) toate operațiunile de manipulare, carantină, dezinfecție și curățenie vor trebui să fie executate de personalul din bibliotecă echipat cu echipament de protecție.

Măsuri care privesc angajatorii:

a) vor efectua triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

b) termometrizarea zilnică, la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;

c) angajaților li se vor asigura măști (medicală/nonmedicală);

d) nu vor obliga angajații să se prezinte la muncă dacă aceștia prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

e) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;

f) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 m;

g) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrarea/ieșirea din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.

Măsuri pentru personalul care lucrează în birouri:

a) asigurarea distanței de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;

b) pentru birourile deschise orientate față-față asigurarea separării acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu soluții dezinfectante avizate pe bază de alcool;

c) dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;

d) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 1,5 m;

e) aerisirea periodică a încăperilor;

f) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.

CAPITOLUL III. Măsuri și reguli pentru activitatea librăriilor

Măsuri ce privesc personalul din librării; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:

a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;

b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;

c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;

e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.

Măsuri care privesc angajatorii

a) angajaților li se vor asigura măști (medicale/nonmedicale);

b) vor efectua triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

c) termometrizarea zilnică la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;

d) nu vor obliga angajații să se prezinte la muncă dacă aceștia prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

e) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;

f) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 metri;

g) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.

Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul

a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;

b) deschiderea activității cu publicul se va face doar dacă librăria:

  • (i) își desfășoară activitatea în centrele comerciale mici, de sub 15.000 mp, și are o suprafață sub 500 mp;
  • (ii) are accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului;
  • (iii) beneficiază de spațiu suficient pentru a asigura regulile de distanțare socială;
  • (iv) desfășoară activități exclusiv de comerț cu amănuntul, fără zonă de staționare.

c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;

d) pentru limitarea accesului se vor monta marcaje astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între persoane;

e) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/nonmedicală) pe toată durata vizitei. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;

f) igienizarea mâinilor cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrare;

g) se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);

h) plasarea de paravane despărțitoare la casierii;

i) încurajarea utilizării plății cu cardul;

j) dezinfecția zilnică și de câte ori este nevoie a suprafețelor;

k) aerisirea zilnică și de câte ori este nevoie a încăperilor;

l) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;

m) interzicerea accesului la cafenea/bistro acolo unde acestea există;

n) sunt interzise evenimentele publice și/sau private;

o) restricționarea accesului la zone de picnic și spații de joacă organizate în spațiile în aer liber, acolo unde acestea există.

Inchide