Orașul din România care instituie taxă pentru cei care au mașini, dar nu au loc de parcare propriu sau închiriat.
Și la Giurgiu se pune taxă celor care au mașini, dar nu au loc de parcare, urmând modelul lui Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 din București.
Proprietarii de autovehicule care nu dețin locuri de parcare proprii sau închiriate pe raza municipiului Giurgiu vor plăti, începând de luna aceasta, o taxă pentru fiecare autovehicul deținut, transmite stiripesurse.ro.
Instituirea „taxei de dezvoltare urbană”, numită de localnici „taxa auto”, a generat nemulțumire în Giurgiu.
Unul dintre giurgiuveni, profesionist în domeniul juridic, a demarat deja procedurile pentru un proces colectiv în instanță, pentru a abroga „taxa auto”.
Potrivit datelor Primăriei, cuantumul taxei auto va fi plătit de către deținătorii de autovehicule în funcție de tipul autovehiculului.
În 2025, taxa pentru autoturisme va fi de 125 de lei anual, mai mică față de cuantumul de 200 de lei pentru perioada martie-decembrie propus inițial.
Deținătorii de microbuze vor plăti 250 de lei pentru fiecare autovehicul, cei de autobuze 500 de lei, iar cei cu autoutilitare 250 de lei pentru anul în curs.
Taxa se achită până la 30 iunie, dată după care se percep penalități. Cuantumul taxei pe un an calendaristic întreg este mai mare, pentru autovehicule fiind de 150 de lei.
Inițial, se propuseseră valori mai mari ale taxei, dar acestea au fost scăzute în urma valului de nemulțumiri.
„Instituirea taxei va descuraja utilizarea spaţiului public şi va promova o gestionare mai eficientă a parcărilor, asigurând accesul tuturor cetăţenilor la un domeniu public organizat şi bine întreţinut. (…) Implementarea taxei speciale pentru dezvoltare urbană va avea multiple beneficii pentru comunitatea locală precum: asigurarea numărului necesar de locuri de parcare în municipiul Giurgiu – proiectele de suplimentare a locurilor de parcare se vor desfăşura mai rapid; îmbunătăţirea mobilităţii urbane – pe termen lung se va descuraja staţionarea autovehiculelor necontrolată; sustenabilitatea financiară a serviciilor publice – veniturile generate vor asigura resursele necesare pentru întreţinerea şi funcţionarea serviciului public de amenajare, exploatare şi gestionare a parcărilor, fără a suprasolicita bugetul instituţiei care are aceste atribuţii”, se arată în referatul de iniţiere a hotărârii aprobate de consilierii municipiului Giurgiu.
„Această taxă instituită prin acest HCL avem posibilitatea de a o anula în instanţă. La nivel de municipiu avem un număr de autoturisme, din datele DITL (Direcţia de Impozite şi Taxe Locale – n.r.) Giurgiu, de 25.837 de bucăţi, înmatriculate pe persoană fizică. Dacă punem în medie 2 bucăţi la un proprietar avem un număr estimativ de 12.919 de proprietari persoane fizice. Pentru a avea cât de cât sorţi de izbândă în faţa unui judecător, pe lângă motivele legale pe care le voi invoca în cererea de chemare în judecată a Primăriei Giurgiu, trebuie să am şi un număr minim de 4.306 participanţi”, a scris consilierul juridic Doru Piroi pe blogul său.
:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.gandul.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2Finterior-taxa-auto-giurgiu.jpg)
Sursa foto: Flickr / BSM