Protecția mediului și reducerea poluării reprezintă priorități majore pentru industria auto modernă. În acest context, soluțiile tehnologice care diminuează emisiile nocive au devenit esențiale. Una dintre aceste inovații, indispensabilă pentru vehiculele diesel actuale, este AdBlue. Dacă deții sau intenționezi să achiziționezi un vehicul diesel fabricat după 2015, trebuie să știi ce este și la ce folosește deoarece, fără AdBlue, majoritatea vehiculelor diesel noi nu pot circula legal pe drumurile europene.
Te întrebi ce este AdBlue? În esență, AdBlue este o soluție lichidă formată din 32,5% uree de înaltă puritate dizolvată în apă demineralizată. Nu este un aditiv pentru combustibil, cum poate ai fi tentat să crezi. AdBlue respectă standardul ISO 22241, care garantează calitatea și compoziția sa. Vei recunoaște ușor AdBlue după aspectul său: este un lichid incolor, transparent, cu un ușor miros de amoniac, similar cu cel al soluțiilor de curățat geamurile.
Deși AdBlue a fost inițial o marcă înregistrată a Asociației Industriei Auto Germane (VDA), astăzi termenul este folosit generic pentru toate soluțiile de uree conforme cu standardul ISO. AdBlue este disponibil în diverse ambalaje, de la recipiente mici de 1-5 litri pentru autoturisme, până la butoaie de 200 litri sau cisterne pentru flote comerciale.
În ciuda numelui, AdBlue nu este albastru – culoarea albastră apare doar pe logo-ul produsului și pe ambalaj, pentru a face identificarea mai ușoară.
AdBlue nu interacționează direct cu motorul tău, ci este parte integrantă a sistemului SCR (Selective Catalytic Reduction) montat în sistemul de evacuare. Când conduci, sistemul injectează automat o cantitate precisă de AdBlue în fluxul de gaze de evacuare fierbinți, înainte ca acestea să ajungă la catalizator.
La temperaturi ridicate, ureea din AdBlue se transformă în amoniac, care reacționează apoi cu oxizii de azot (NOx) din gazele de eșapament, transformându-i în azot inofensiv și vapori de apă. Acest proces chimic reduce emisiile de NOx cu până la 90%, fără a afecta performanțele motorului.
Pentru fiecare 100 de litri de motorină consumați, vehiculul tău va folosi în medie 3-5 litri de AdBlue, deși consumul exact variază în funcție de stilul de condus, de încărcătură și de tipul motorului. Sistemul de injecție este controlat electronic și ajustează cantitatea de AdBlue în funcție de condițiile de operare, pentru a optimiza reducerea emisiilor.
Sistemele SCR care folosesc AdBlue sunt instalate pe majoritatea vehiculelor diesel moderne:
camioane și vehicule comerciale grele (primele care au adoptat această tehnologie);
autobuze și vehicule de transport în comun;
autoutilitare medii și ușoare;
autoturisme diesel cu motoare de capacitate medie și mare.
Sistemul SCR cu AdBlue a devenit standard pentru toate vehiculele diesel noi odată cu introducerea normelor Euro 6 în 2015. Pentru vehiculele comerciale consumul de AdBlue este mai mare, comparativ cu autoturismele, datorită dimensiunilor motorului și sarcinilor mai grele.
Vei recunoaște ușor un vehicul care folosește AdBlue după gura de alimentare suplimentară, de obicei marcată cu un capac albastru sau cu inscripția AdBlue, situată lângă gura de alimentare cu combustibil sau în portbagaj.
Ca șofer al unui vehicul cu AdBlue, trebuie să știi câteva informații practice. Poți cumpăra AdBlue de la majoritatea stațiilor de carburant, magazinelor auto sau online. Un rezervor plin de AdBlue îți oferă o autonomie de aproximativ 6.000-10.000 km pentru un autoturism și 2.000-6.000 km pentru vehicule comerciale. Vehiculul te va avertiza când nivelul de AdBlue scade, de obicei cu 2.000 km înainte de golire.
Este important să știi că, dacă rezervorul de AdBlue se golește complet, vehiculul tău nu va mai porni după oprire sau va funcționa în mod limitat (putere redusă), conform reglementărilor europene. Această măsură este implementată pentru a preveni circulația vehiculelor cu emisii peste limita legală.
Când manipulezi AdBlue, ai grijă să nu-l contaminezi și să nu-l verși pe componentele vehiculului, deoarece poate fi coroziv pentru anumite metale. AdBlue nu este toxic, dar poate irita pielea și ochii, deci este recomandat să porți mănuși. De asemenea, AdBlue îngheață la -11°C, astfel în zonele cu climat rece, sistemul vehiculului include un încălzitor pentru rezervorul de AdBlue.
Această soluție eficientă pentru reducerea semnificativă a poluării cauzate de vehiculele diesel, deși reprezintă un cost suplimentar și necesită atenție la realimentare, aduce beneficii substanțiale pentru mediu. Prin utilizarea AdBlue, contribui direct la reducerea emisiilor nocive și la îmbunătățirea calității aerului.
Pe măsură ce standardele de emisii devin tot mai stricte, tehnologiile precum SCR cu AdBlue vor continua să evolueze, reprezentând un pas important în tranziția către un transport cât mai puțin poluant, până la adoptarea pe scară largă a soluțiilor cu zero emisii.