CFR Călători și-ar putea scoate trenurile de pe mai multe trasee păguboase. PLUS: Cât se fură în timpul unui drum cu trenul de la București la Constanța

Publicat: 20/02/2013, 17:45
Actualizat: 20/03/2019, 16:13

CFR Călători, companie care ar urma să aibă până la sfârșitul lunii un manager din mediul privat, ar putea întrerupe circulația trenurilor pe anumite rute considerate neprofitabile, cele mai costisitoare linii pentru transportatorul feroviar de călători fiind Oravița – Anina, Grădiștea – Giurgiu, Roșiori – Alexandria, Zorleni – Fălciu, Medgidia – Negru Vodă.

„CFR Călători analizează raportul de venituri și cheltuieli pentru fiecare tren și rută de circulație, fiind o procedură uzuală în ultimii trei ani, și acționează în consecință în scopul creșterii veniturilor și scăderii cheltuielilor. Aceste analize reprezintă baza oricărei decizii manageriale, având ca scop reducerea costurilor operaționale ale companiei și în final echilibrarea financiară a companiei”, au precizat pentru gândul reprezentanții CFR Călători.

Costurile ridicate de operare ale celor cinci rute sunt generate în principal de garniturile învechite și de locomotivele cu un consum foarte mare de carburanți, „față de care CFR Călători dorește să urmeze tendința europeană de utilizare a materialului de tracțiune de tip DMU/EMU pentru traficul de scurt parurs”, au explicat reprezentanții companiei.

În timpul discuțiilor din Parlament privind bugetul Transporturilor, ministrul Relu Fenechiu a precizat că o parte din infrastructura feroviară, mai exact liniile nerentabile, va fi închiriată unor operatori privați. „Există unele linii unde, pentru fiecare 100 de lei cheltuiți, se încasează un leu”, a spus Fenechiu.

Ministrul a precizat că va pune la punct o strategie prin care cele mai neprofitabile zece linii de cale ferată ar urma să fie închiriate unor operatori privați, iar pentru următoarele cele mai nerentabile zece rute ar urma să fie achiziționate trenuri mai ușoare, cu un consum de combustibil mai redus.

De la efecte la cauză: radiografia furtului de pe căile ferate

În 2012, hoții de fier vechi au adus prejudicii de aproape 20 de euro pe minut companiei de infrastructură feroviară, în timp ce în prima lună a acestui an, pierderile înregistrate de CFR S.A. din pricina furturilor de componente feroviare s-au ridicat la circa 1,1 milioane de euro, echivalentul a 24 euro pe minut, reiese din datele comunicate de companie pentru gândul.

Practic, în timpul unei călătorii cu trenul de la București la Constanța, hoții de fier vechi aduc un prejudiciu de circa 1.500 de euro companiei de infrastructură feroviară. Dacă InterCity-ul are, spre exemplu, și o întârziere de o oră – furturile de la calea ferată reprezentând principalul motiv al acestor întârzieri, potrivit oficialilor CFR Călători- , valoarea prejudiciilor aduse de hoți numai pentru acest drum se ridică la peste 2.000 de euro, potrivit calculelor gândul.

Recent, Știrile ProTV au realizat un reportaj cu privire la decizia controversată luată de Ministerul Transporturilor privind oprirea circulației trenurilor InterCity pe ruta București-Constanța.

„Mizele acestei povești ar putea fi altele. Sindicaliștii sugerează că șefi importanți din CFR au tot interesul ca pe ruta București – Constanța călătorii să aleagă microbuzele pentru că respectivii ar avea acțiuni la aceste firme de transport”, notează sursa.

Anul trecut, valoarea prejudiciului înregistrat de CFR S.A. din cauza furturilor s-a ridicat la peste un 10,4 milioane de euro, în creștere cu 36,5% față de 2011, când era de peste 7,6 milioane de euro.

„Elementele sustrase reprezintă material mărunt de cale, șine, contrașine, eclise metalice de prindere a șinelor, platelaje metalice de pod, unități luminoase corespunzătoare semnalelor de circulație și manevră, echipament și aparataj SCB (bobine de joantă, rezistențe, picheți, relee, transformatoare, inductori, electromecanisme de macaz etc.), componente ale liniei de contact (cablu purtător, fir de contact, ancorări mediane), cabluri de alimentare și dependență a instalațiilor de semnalizare și dirijare a circulației feroviare, cabluri de telecomunicații etc.”, au povestit reprezentanții companiei.

„Capcanele criminalistice” ale CFR

Pentru prevenirea și combaterea furturilor de la calea ferată, CFR S.A. a aplicat o serie de măsuri, printre care înlocuirea traseelor aeriene de telecomunicații cu conductori de cupru cu trasee de telecomunicații cu fibră optică, strângerea materialelor din lungul căii și depozitarea acestora în locuri păzite, derularea de acțiuni de verificare a centrelor de colectare a materialelor reciclabile, asigurarea iluminatului în locurile predispuse sustragerii de componente feroviare, precum și „aplicarea unor capcane criminalistice la instalațiile de semnalizare și dirijare feroviară și la vagoanele încărcate cu mărfuri susceptibile sustragerii”.

Totodată, pentru a reduce prejudiciile aduse de hoții de fier vechi, Ministerul Transporturilor intenționează să introducă traseul de cale ferată București-Constanța, cel mai afectat de furturile de componente, pe lista obiectivelor strategice, astfel încât linia ferată să poată fi păzită de Jandarmerie.

„În prezent, se află în curs de finalizare un proiect în vederea promovării unui act normativ prin care obiective de natura infrastructurii feroviare să fie incluse în lista obiectivelor cu protecție asigurată de Jandarmerie”, au precizat reprezentanții companiei.

La ora actuală, Jandarmeria Română asigură paza și protecția la un număr de 15 obiective de interes strategic, au precizat reprezentanții Jandarmeriei pentru gândul.

Sursă date: Jandarmeria Română

De asemenea în categoria obiectivelor de interes strategic pentru activitatea statului la care Jandarmeria Română execută misiuni de pază și protecție cu efective de jandarmi sunt încadrate și conductele magistrale de transport produse petroliere, țiței, gazolină, etan condensat, gaze naturale, echipamentele și instalațiile aferente acestora, utilizate de operatorii licențiați SC CONPET SA.

CFR S.A. va închiria în februarie mai multe tronsoane de cale ferată

În luna februarie, CFR intenționează să organizeze la Bursa Română de Mărfuri (BRM) o licitație cu strigare pentru închirierea unor secții de drum aflate pe raza a șase județe.

Mai exact, este vorba despre tronsoanele de cale ferată dintre localitățile: Ploiești Vest – Târgoviște Nord – Fieni – Pietroșița; Dițești – Gura Palăngii; I.L. Caragiale – Dițești – Moreni; Ploiești Nord – Măneciu; Costești – Roșiori Nord; Caransebeș – Bouțari; Hațeg – Subcetate; Oravița – Anina; Câmpia Turzii – Turda; Baia Mare – Baia Mare Nord; Sebeș Alba – Petreștii de Pădure; Dornești – Gura Putnei – Putna; Gura Humorului – Dărmănești; Dornișoara – Floreni; Crasna – Huși.

Una dintre măsurile adoptate de guvernele României de-a lungul timpului pentru echilibrarea bugetului CFR S.A. care înregistrează pierderi încă din 2001, respectiv la doar trei ani de la înființare, a fost închirierea unor tronsoane de cale ferată unor operatori privați.

Sursă date: Ministerul Finanțelor Publice (MFP)

Infrastructura feroviară din România se împarte în două categorii, cea interoperabilă și cea neinteroperabilă, respectiv cea care se poate conecta la infrastructura feroviară transeuropeană și cea care nu poate fi conectată la traseele din afara țării.

Punctual, infrastructura interoperabilă este cea aferentă traficului național și internațional, în timp ce infrastructura neinteroperabilă este aferentă traficului local și este singura care poate fi închiriată de către CFR S.A. unor gestionari privați.

Potrivit Anexei 3 din Hotărârea de Guvern 643/2011, lungimea totală a secțiilor de circulație care alcătuiesc infrastructura feroviară neinteroperabilă este de circa 3.850 de km.

„Contractele de închiriere se pot încheia pe o perioadă de 4 -10 ani, în funcție de perioada necesară amortizării sumelor pe care operatorul se angajează să le aloce în activități de reparații capitale și/sau investiții pentru fiecare secție și/sau material rulant necesar operării trenurilor pe secțiile respective”, au precizat reprezentanții companiei de stat.

În vara anului 2011, guvernul a decis, în urma negocierilor cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional (FMI), închirierea a circa 1.000 de kilometri de linii de cale ferată și închiderea altor 1.000 de kilometri de tronsoane, economisind astfel 25,7 milioane de euro, potrivit estimărilor de la acea vreme, nota Mediafax. Guvernul s-a angajat totdată să reducă întreaga infrastructură feroviară aflată în administrarea CFR SA la 15.500 de km până în toamna anului trecut.

La nivelul anului 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (rețea desfășurată), din care 17.691 km infrastructură feroviară publică și 2.519 km infrastructură feroviară privată.

Primele tronsoane de cale ferată au fost închiriate începând cu anul 2004, lungimea însumată a acestora fiind de circa 2.000 de kilometri.

Transporturile vor creșterea pedepsei minime pentru furturile din rețeaua CFR

Ministerul Transporturilor propune creșterea pedepselor minime pentru distrugerea rețelei de cale ferată de la 2 la 4 ani, respectiv de la trei la cinci ani în cazul sustragerii de componente sau bunuri din vagoane, precizând că anul trecut pagubele generate de furturi s-au ridicat la 46,49 milioane lei, scrie Mediafax.

„În perioada 2005 – 2012, au fost înregistrate un număr mare de sustrageri de elemente ale infrastructurii feroviare publice și private, rămase în majoritatea cazurilor neidentificate. Acest fenomen a devenit acut în perioada ultimilor ani și a afectat direct infrastructuri feroviare recent modernizate pentru care au fost cheltuite importante sume atât din fonduri externe, cât și de la bugetul de stat”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență, care vizează modificarea Legii nr. 289/2005 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea fenomenului infracțional în domeniul transportului pe calea ferată.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie de 60 de ani, cu un aspect uluitor de tânăr, a câștigat un...
Gestul făcut de Alexandru Ciucu față de Alina Sorescu, după ce și-a ascuns relația paralelă...
FOTO. Face o avere din imaginile cu ea: apariție controversată a jucătoarei de fotbal!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Replica ironică a unui general finlandez, după ce Rusia a amenințat că va trimite rachete...
Umilită din cauza listei de cumpărături! Ce a pățit Lili din Iași, după ce a...
Alimentul pe care Nadia Comăneci îl mănâncă zilnic, imediat cum se trezește. Dieta de nota...
Mister în Slănic Prahova, după ce o stradă s-a surpat din senin. Craterul se măreşte...
Știrea momentului despre Iliescu! Breaking news!
Inter Milano a sărbătorit titlul “Made in Romania”. Imaginile cu fotbaliștii care dansează pe piesa...
Wow sau Bau? Cât de mult le-a schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
USR a depus plângere pentru grup infracţional organizat împotriva „caracatiţei lui Piedone”
Semnal CIUDAT de la o galaxie DIN APROPIERE! Cercetătorii din toată lumea l-au primit
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Getuța Sterp, mesaj pentru urmăritorii care spun că prețurile produselor de la stână sunt scumpe....
Cansu Dere, motivul pentru care a luat o pauză de la aparițiile pe micile ecrane
BANCUL ZILEI. Polițistul la stomatolog: - Măseaua este moartă! Îi punem coroană?
Oamenii de știință din domeniul energiei dezleagă misterul strălucirii aurului