Cum se va vinde CFR Marfă. Garanția de participare este de 10 milioane de euro

Cum se va vinde CFR Marfă. Garanția de participare este de 10 milioane de euro
Publicat: 31/01/2013, 17:42
Actualizat: 02/08/2014, 13:04

Statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, etapă urmată de licitație cu ofertă în plic, unde garanția de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acțiunilor deținute de stat.

„Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv în privința pachetului de acțiuni care va fi deținut de stat în urma conversiei creanțelor statului față de CFR Marfă în acțiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe bază de oferte preliminare
și neangajante urmata de licitație cu ofertă în plic, conform legislației în vigoare. Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare și publicate în oferta de vânzare și vor consta în experiență relevantă în domeniul transportului de marfă și capabilității operaționale și capabilități financiare care să demonstreze posibilitatea preluării și dezvoltării unei noi afaceri”, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.

Singurul criteriu de adjudecare a licitației va fi prețul oferit.

În forma lansată în dezbatere din toamna anului trecut, strategia prevedea vânzarea integrală a acțiunilor deținute la CFR Marfă prin licitație cu strigare, precum și pachetul obținut de stat în urma conversiei datoriilor în acțiuni și cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA.

Totodată, documentul prevedea o garanție de participare la licitație de 20% din valoarea nominală a pachetului de acțiuni scos la vânzare.

Strategia prevede în forma actuală o garanție de participare la licitație de 10 milioane euro, echivalent în lei, „cu încadrarea în procentele prevăzute de norme”, reprezentând 17% din valoarea nominală a acțiunilor deținute de stat.

Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.

Comisia de privatizare va fi formată din șapte reprezentanți nominalizați din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apărării Nationale și un altul din partea Ministerului Finanțelor Publice.

Până la sfârșitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra acțiunilor CFR Marfă, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizație lunară brută asigurată din bugetul MT care nu poate depăși 3.000 de lei brut.

În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitație, instituția va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acțiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitație a următorilor investitori calificați.

„CFR Marfă deține un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) și peste 900 locomotive, o astfel de bază de active plasând compania într-o poziție avantajoasă comparativ cu alti operatori detinuți de stat în regiunea central sud estică europeană. Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziția CFR Marfă pe piața de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalți operatori privați care au apărut după anul 2001”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului precizează că procesul de privatizare se poate desfășura în paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeană, care trebuie să o aprobe înainte de implementarea efectivă a operațiunii.

Premierul Victor Ponta a declarat marți că Guvernul va include în strategia de privatizare a CFR Marfă o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experiența în domeniu și capacitatea financiară, documentul urmând să fie discutat, marți, 5 februarie, în CSAT și aprobat a doua zi de Executiv.

El a afirmat, la RTV, că a discutat pe această temă cu președintele Traian Băsescu și că acesta a fost de acord cu vânzarea companiei, dar cu condiția ca procedura de atribuire să fie diferită de cea aplicată în cazul încercării de privatizare a Oltchim, respectiv de licitație deschisă.

Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.

„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acțiuni către un investitor strategic. Vom organiza o licitație publică pentru selectarea căștigătorului și intenționăm să încheiem tranzacția cât mai curând posibil, imediat ce toate condiționalitățile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi îndeplinite”, în scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu FMI obținută de MEDIAFAX.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat însă că ar fi cel mai fericit dacă până în 20 iunie s-ar putea privatiza CFR Marfă, precizând că până la jumătatea lunii mai va avea lista cu cei care și-au exprimat intenția de a participa la privatizare, iar în iunie rămâne desemnarea câștigătorului.

La sfârșitul lunii noiembrie, președintele și premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un bărbat a fost găsit crucificat pe un gard, cu cuie bătute în mâini. Poliția...
Miliardarul Umar Kamani, nuntă de 25 de milioane de dolari pe Coasta de Azur. Mariah...
FOTO. Manechinul a simțit că trebuie să atragă atenția între burlacii milionari de la Miami...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
O gaură misterioasă, de mărimea Elveției, se formează în același loc în Antarctica. După 50...
Care este melodia cea mai periculoasă pentru șoferi, dacă o ascultă la volan. E una...
Minune de Paște! S-a vindecat de CANCER, după ce a trecut prin momente grele
"Suntem o comună binecuvântată de Dumnezeu!" Fructul cu care localnicii au dat lovitura. Cu cât...
Se spală rufe azi și în a treia zi de Paște? Ce spun preoţii
Cine este românul care și-a pierdut viața în noaptea de Înviere, în Italia. Mașina tânărului...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Dacă un șofer face o depășire neregulamentară, ești obligat să-l lași să intre în fața...
Omagiu adus lui Bernard Hill de membrii distribuţiei "Stăpânul Inelelor"
Substanță RADIOACTIVĂ, găsită în urina fumătorilor de țigări electronice!
AJUTOR OBLIGATORIU în România. Este vestea pe care o așteptau aproape un milion de români
O bancnotă de colecție îți aduce o avere. Mulți români o mai au prin casă
Zodiile care vor pierde o persoană dragă până la finalul primăverii. Ce anunță astrele pentru...
Georgiana Lobonț a izbucnit în plâns! "Bebelușii mei..."
Maria Cârneci, destăinuiri emoționante despre pierderea soțului ei. Artista încă nu și-a găsit liniștea fără...
Cât de bogată este, de fapt, Maria Cârneci: "Nu am mașină"
BANCUL ZILEI. Profesorul:- Bulă, poți sa-mi spui ce înseamnă abstract?
Kim Jong Un a primit „cadou” de ziua sa jurăminte de loialitate de la nord-coreeni