Replica CURAJOASĂ a doi frați pentru străinii care au denigrat România: „Sunteți toți cum vă arată la televizor? Călăriți încă?”

Hoți, cerșetori, oameni ai străzii care dorm sub poduri, în canale sau te miri pe unde și care trăiesc din ajutoare sociale. Acesta este portretul pe care britanicii ni l-au creionat în documentarul "The Romanian are coming" (Vin românii).

Anda și Dragoș Țeglaș, doi frați din Miercurea Ciuc, în vârstă de 27, respectiv 25 de ani, stabiliți de mai bine de patru ani în Anglia, vor să arate nu doar britanicilor, ci lumii întregi că nu toți cerșetorii, hoții și asistații sociali de la ei din țară sunt români. Vor să schimbe ideile preconcepute pe care întreaga lume o are despre români.

Iar pentru asta lucrează la un documentar care să vină ca replică la toate vorbele urâte adresate de-a lungul vremii comunităților de români de peste granițe. „13 Shades of Romanian”(nr. „13 nuanțe de român”) va prezenta 13 povești de succes, 13 exemple că printre migranții români din Regat sunt oameni cu adevărat muncitori, talentați și de succes.

S-au pus pe treabă de îndată ce au văzut documentarul realizat de Channel 4 – „The Romanians are coming”, în urma căruia România pare o țară din lumea a III-a, o țară în care locuiesc oameni care își duc traiul de pe o zi pe alta, iar pentru un trai mai bun aleg să plece în străinătate unde cerșesc, fură sau trăiesc din ajutoare sociale.

„Am simțit și eu pe pielea mea efectul acestor campanii. Se întâmplă ca la intrarea unui club să ți se spună ‘Nu!” pentru că ai buletin românesc. Odată, eram într-un taxi și taximetristul m-a întrebat de unde sunt. I-am răspuns că din România, iar atunci el a avut o reacție ciudată: ”Sunteți toți românii cum vă arată la televizor? Aveți curent în România? Călăriți încă? Aveți trăsuri și cai?”. Ajunge la un moment dat să îți fie puțin teamă să spui că ești român. Să ai o reticență în a recunoaște că ești român, iar asta nu e deloc ok”, își amintește Anda.

„Ne-am săturat să fim arătați cu degetul ca fiind hoți, impostori, oameni care dorm sub poduri. Pe bune?”, spune indignat și Dragoș.

Au dat România pe Anglia pentru că simțeau că în Marea Britanie se puteau realiza profesional

Anda și Dragoș au plecat din România la sfârșitul anului 2010, pentru că își doreau o carieră în domeniul cinematografiei. Și-au încercat norocul și în țară, iar după ce nu au avut prea mult succes în acest domeniu au ales Anglia, pe care o consideră locul ideal pentru tinerii care vor să exceleze în acest domeniu. „Aici, ca imigrant, poți să ajungi să fii respectat. Oamenii de aici sunt obișnuiți cu multiculturalismul, cu oameni din toate colțurile lumii”, explică Dragoș motivul pentru care, împreună cu sora lui, a decis să se stabilească în Marea Britanie.

Înainte de a se stabili în Marea Britanie, Anda lucra în televiziune, în domeniul entertaiment-ului, iar Dragoș era editor video. În Marea Britanie au înființat „Thi is Insomnia”, casă de producție la care Anda este creative director, iar Dragoș senior editor.

Deși au reușit să își pună pe picioare afacerea și să se realizeze din punct de vedere profesional, recunosc că nicăieri nu e mai bine ca acasă, în România.  „Îmi e dor de familie. Îmi e dor de Crăciun, mai ales de Crăciun pentru că atunci chiar simți că e atmosfera de familie și nu e la fel ca acasă aici. Și îmi e dor de munți și de mare. În oricâte părți m-aș duce în lume, în oricare alt loc parcă nu se simte la fel nici marea, nici muntele”, mărturisește Anda.

„Mie îmi e dor de familie, mi-e dor de prieteni, mi-e dor să ies noaptea afară în tricou. Aici chiar și vara e frig. Mi-e dor să vorbesc cu oameni zicale românești, să stăm la povești. Aici oamenii sunt un pic mai reci, mai reținuți, mai atenți când deschid gura. Pe când în România totul e mult mai sincer, e mai ușor să vorbești cu oamenii. Îmi e dor de asta”, spune Dragoș, care, în paralel cu munca din Regatul Unit, a derulat mai multe contracte pentru diferite emisiuni televizate din România: X Factor și Masterchef.

Cei doi frați revin în țară ori de câte ori au ocazia, de regulă de două ori pe an, pentru a-și vizita familia pe care au lăsat-o aici și prietenii. Anul acesta vor reveni pe la sfârșitul lunii iunie pentru a lansa în țara natală documentarul care poate schimba părerea celor de peste graniță despre români.

„E de menționat că această premieră va fi cu ușile închise, mai mult pentru distribuitori și pentru televiziuni, care vor avea șansa să vadă filmul și să decidă dacă vor sau nu să îl distribuie”, spune Anda.

Din culisele documentarului „13 nuanțe de român”

„13 nuanțe de român” este un documentar care s-a născut din dorința acestor doi frați din Miercurea Ciuc care vor să arate lumii întregi o altă față a românilor decât cea promovată în presa internațională.  Anda și Dragoș vor să fie portavocea tuturor acelor români care au fost denigrați, care au fost umiliți.

Ei au rugat românii din Regatul Unit să le trimită poveștile lor pentru a le face cunoscute. Au primit sute de povești, dintre care au ales 13. „Decizia cine intră în film a fost luată de întreaga echipă și am luat în considerare foarte mult. A durat o săptămână. Am avut o masă plină de sute de povești printate”, spune Dragoș.

Printre poveștile care vor fi prezentate în documentarul realizat de cei doi frați Țeglaș se numără și cea a lui DJ Nico de Transilvania, care locuiește în Brighton, Marea Britanie, un DJ care este foarte apreciat de britanici. „Vom vedea povestea lui Dj Nico de Transilvania și a familiei sale care este una minunată și care participă la foarte multe proiecte care promovează România. Avem un student. Avem o poveste de dragoste între un român și o englezoaică care este foarte frumoasă și naturală. Avem un inginer, avem un scientist (nr. cercetător). Avem povești foarte variate din cât mai multe arii pe care le-am putut cuprinde”, dezvăluie Anda din culisele documentarului.

Pentru ca acest film să existe, Anda și Dragoș au avut nevoie de susținere financiară, astfel că au făcut apel la românii care voiau să îi susțină în acest demers. „Bugetul total al filmului va depăși într-un final 40.000 de lire. E un buget destul de ambițios pentru tipul de documentar pe care vrem să îl facem. E mai mult decât un documentar, e un film artistic, bazat pe povești reale, și suntem aproape de a strânge fondurile necesare. În orice caz, This is Insomnia va pune la bătaie tot ce poate ca să îl finalizeze, iar asta se va întâmpla curând”, spune Anda. 

Aceasta spune că titlul documentarului nu a fost ales întâmplător și a avut scopul de a atrage atenția. „E puțin ironic, e puțin neobișnuit. 13 pentru că, în majoritatea locurilor din lume, în majoritatea culturilor, e privit ca fiind ceva negativ, bazat pe asocieri nu tocmai fondate. Ne-am dorit să asociem o cifră care în mod normal are o conotație negativă cu ceva care merge marketing-wise și să construim un titlu memorabil – ceea ce s-a și întâmplat”.

Filmările pentru documentarul „13 nuanțe de român” s-au încheiat. Frații Teglaș, împreună cu echipa lor de 8 oameni, mai au de montat filmul. Pe la începutul lunii iunie și-au propus să îl lanseze, mai întâi în Londra și apoi în București. 
„”13 nuanțe de români” are puterea de a schimba nu doar părerea Marii Britanii despre comunitatea românească de aici, ci părerea întregii Europe despre români. Credem că, arătând adevăratele valori ale noastre și o diversitate foarte mare de oameni, din toate păturile sociale, din toate meseriile posibile, va aduce un plus felului în care noi suntem priviți și tratați în Europa”, spune Anda.

„La Microsoft este a doua limbă vorbită, limba română. Sunt extraordinar de multe motive să te mândrești cu faptul că ești român și să nu îți fie rușine, în primul rând. Nu merităm să fim arătați cu degetul. Cred că majoritatea trăiesc frumos și muncesc din greu și nu încurcă pe nimeni aici și cred că asta trebuie arătat în filmul ăsta”, completează la final Dragoș.

Montaj – Karin Frone

Producător – Septimiu Sărățeanu

 

Inchide