Cum le va schimba viața locuitorilor din Adunații Copăceni primul aeroport internațional privat. „Ne plimbăm și noi cu avionul. La mine trece prin grădină aeroportul”

Publicat: 15/06/2012, 17:12
Actualizat: 29/07/2014, 17:35

„Mie îmi place. Când o fi aeroport aici, mă urc și eu într-un avion, mă duc până la Kogălniceanu și mă întorc înapoi seara”, ne asigură zâmbind femeia din fața noastră, completată imediat de vecinul său de pe banca din fața casei: „Ne plimbăm și noi cu avionul. La mine trece prin grădină aeroportul, e la un kilometru”.

Locuitorii din comuna Adunații Copăceni (județul Giurgiu) nu își ascund bucuria. La mai puțin de 30 de km sud de București un investitor privat – Infra Group SRL, companie controlată indirect de omul de afaceri Nelu Iordache, prin Romstrade și Blue Air, vrea să înceapă, în acest an, construcția primului aeroport integral privat: International Airport „Bucharest South” Adunații Copăceni.

Aeroportul ar putea fi gata în 30 de luni de la obținerea autorizației de construcție, potrivit lui Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului de firme controlat de Nelu Iordache. Ceea ce ar însemna că în 2015 România ar putea avea un nou aeroport, la sud de Capitală.

Proiectul este descris ca una dintre cele mai mari investiții private non-industriale din România, cu o valoare de 200-220 de milioane de euro.

„Urmează să selectăm o companie care va realiza designul aeroportului, iar până la sfârșitul anului vor fi demarate lu­cră­rile de construcție”, au declarat pentru gândul reprezentanți ai Infra Group.

Iordache și vărul Tache

Imediat după ce coboară dintr-un Mercedes Benz ML AMG, primarul comunei Adunații Copăceni, Ion Tache, ne spune că 90-95% dintre localnici sunt tare fericiți că în comuna lor vor avea un aeroport.

În ceea ce privește zgomotul pe care îl vor face aeronavele, Tache – care este văr cu Nelu Iordache – spune că ar trebui să fie primul care să se plângă, având în vedere că locuința sa se află cel mai aproape de aeroport – la 600-700 de metri. Tache spune că pentru investiție, Iordache a cumpărat în ultimii ani, în total, de la 806 persoane, aproximativ 300 de hectare pentru noul aeroport. Prețurile au variat între 10 euro în 2007 și 2-3 euro în 2011.

Încă de la început, primarul Ion Tache a ținut să infirme „speculațiile” privind eventuale „aranjamente” în legătură cu achiziția terenurilor pentru aeroport.

Sursa: Infra Group SRL

„Meritul este al lui Dumnezeu, care a lăsat această bucată de teren binecuvântată”

„Întotdeauna se fac diverse legături. Dom’le, se face un aeroport la Adunații Copăceni, Nelu Iordache este din localitate, primarul este de aici, sunt și rude, nu cumva au făcut vreo șmecherie ca să crească prețul terenurilor? Nu. Nu este nici meritul lui Tache, nici al lui Iordache. Meritul este al lui Dumnezeu pentru că a lăsat această bucată de teren binecuvântată”, ține să ne precizeze primarul din Adunații Copăceni.

Localnicii: „Cum, noi, o comună așa frumoasă, să nu avem un aeroport?!”

Unii dintre locuitorii comunei Adunații Copăceni cu care gândul a stat de vorbă au spus că au auzit la televizor că la ei în comună va fi construit un aeroport, alții au spus că nu știu cine îl va construi, alții erau nemulțumiți că „primăria nu a spus exact locul”, dar cu toții se declară mândri că vor avea un aeroport în comuna lor.

  • „Eu cred că este bine, dar să vedem rezultatele. El îl face (Nelu Iordache -n.red.)? Să îl facă. Este băiat de treabă, casa părinților lui este aici aproape. E bun, dar știu eu mai târziu ce o face?”, ne spune Gheorghe, 70 de ani.
  • „E băiat foarte deștept. Avem o părere foarte bună despre el. Cum noi, o comună așa frumoasă, să nu avem și un aeroport? E nepotul meu, Iordache Nelu. Investește bani, a cumpărat teren. E gata să înceapă, dar trebuie să strângă, să aranjeze terenurile la un loc, pentru că mai erau unii oameni care vor să schimbe terenul”, ne povestește mătușa omului de afaceri.
  • „Nu știm zona exactă, că nu ne-au spus. Așa și așa”, răspunde un alt localnic atunci când este întrebat dacă este printre susținătorii proiectului. „Nu mă pronunț, că sunt cu ei sau invers. Terenurile s-au vândut pe niște prețuri pe care noi nu le știm, dacă eram anunțați, prin primărie, d-le se vinde acolo…făceam ceva, dar dacă nu ne spune nimeni nimic…”, spune alt localnic.

2.000 de noi locuri de muncă. „O mană cerească!”

Reprezentanții investitorilor apreciază că proiectul va crea până la 2.000 de noi locuri de muncă.

„Pentru județul Giurgiu, aeroportul este o binefacere, o mană cerească, 2.000 de locuri de muncă nu le poate acoperi Adunații Copăceni, vor fi angajați oameni din tot județul”, spun reprezentanții autorității locale.

Sursa: Infra Group

Aeroport low cost, cu o singură pistă

În drum spre câmpul unde se va construi aeroportul, pe DN5, edilul ne arată fosta „Benzinărie Tache și Iordache”, care a fost „prima benzinărie privată din România”, dar pe care a închis-o.

Aeroportul Internațional Adunații Copăceni va fi situat la 40 km de Giurgiu și la 50 km de Ruse. Distanța până la centura București este de 14 km. Până la DN5 sunt 400 de metri. În prezent, pe câmp este cultivat grâu.

Aeroportul va avea o singură pistă, cu o lungime de 3.200 de metri într-o primă fază, la fel ca și cea a aeroportului din Băneasa, cu perspectiva ca într-o fază următoare să se prelungească la 4.200 de metri.

Planuri: Circa 2 milioane de pasageri anual

Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului de firme controlat de Nelu Iordache, a anunțat la jumătatea lunii aprilie, într-o conferință de presă, că proiectul privind construcția aeroportului a intrat în linie dreaptă.

Proiectul include și o aerogară pe circa 40.000-45.000 de metri pătrați, proiectată cu o capacitate pentru 2 milioane de pasageri anual.

„Principalele aeronave care vor utiliza aeroportul vor fi de tip C, dar dotările din zona pistei trebuie să fie concepute în scopul de a permite ca toate tipurile de aeronave comerciale să poată utiliza acest aeroport după îmbunătățiri ulterioare”, se menționează într-un document al Infra Group.

Aeroportul va fi proiectat pentru a găzdui, în general, aeronavele de tip C, destinate zborurilor pe distanțe scurte și medii. Acestea sunt, în general, Airbus A320 și Boeing B737, aeronave cu o capacitate între 120 și 180 de pasageri.

Aeroportul va fi complet echipat cu dotări pentru transportul de pasageri și bagaje și pentru serviciile de întreținere a aeronavelor. Deocamdată, dezvoltatorii acestui proiect nu au identificat o sursă concretă de finanțare, dar spun că după finalizarea studiului de fezabilitate sunt deschiși pentru orice ofertă: „Pot fi de la fonduri europene, până la investiții ale persoanelor fizice”.

Planul urbanistic zonal pentru acest proiect a fost aprobat

Locul unde va fi amplasat viitorul aeroport este situat la aproximativ 400 m de drumul național DN5. „Există studii privind oportunitatea construirii unei legături subterane interurbane pentru transportul public între București și aeroport. Această investiție este exclusiv de interes public și este doar în faza de proiectare, fiind strâns legată de proiectul de lege privind zona metropolitană București”, se arată în documentul Infra Group.

Cât privește utilitățile, este nevoie de investiții, după cum rezultă din analiza menționată.

„Rețeaua de alimentare cu energie este situată în apropiere (la 500 m de locație), dar aceasta nu oferă capacitatea necesară pentru exploatarea aeroportului. De asemenea, rețeaua de alimentare cu gaz este în faza de proiectare și, prin urmare, aeroportul va trebui să funcționeze independent, într-o primă etapă”, se mai menționează în documentul Infra Group.

Ceaușescu a vrut aeroport la Copăceni

În anii ’80 Nicolae Ceaușescu intenționa să facă un aeroport în apropierea Capitalei. Proiectanții de la IPTANA i-au prezentat ca locație comuna Adunații Copăceni.

„Aici există un platou de 3.600 de hectare, cu o diferență de nivel de 60-70 de cm, iar viteza vântului nu depășește 5-7 metri pe secundă, ceea ce există pe foarte puține aeroporturi din lume”, a spus Tache. În plus, râurile Argeș și Neajlov fac ca ceața să nu persiste ore întregi, cum se întâmplă în alte zone, acesta fiind un alt atuu al locației alese, spune primarul, care citează din studiile de specialitate făcute.

În august 2008, guvernul Tăriceanu a aprobat o Hotărâre de Guvern care prevedea construirea unui aeroport – Aeroportul Internațional „București Sud” de la Adunații Copăceni. Ulterior din cauza crizei proiectul a fost abandonat.

„La un moment dat ministrul Transporturilor Radu Berceanu, întrebat dacă se va mai construi un aeroport la Adunații Copăceni, a răspuns negativ, având în vedere condițiile de la acea vreme.

Omul de afaceri Nelu Iordache s-a interesat dacă se poate construi un aeroport privat. După ce a făcut toate demersurile, a trecut la cumpărarea terenurilor. A cumpărat cu 6-9 euro și s-a ajuns în 2011 la prețuri de 2-3 euro”, spune reprezentantul autorității locale.

„Mă temeam că oamenii vor spune că avioanele le sperie vacile”

„Pista va fi la doi kilometri de sat. După cum am fost informați, avioanele vor veni pe deasupra câmpului, vor pleca pe deasupra câmpului, nu se va întampla să aterizeze pe deasupra satului. Sau să plece la o distanța mică. Am văzut aeroporturi mari, importante, precum cel de la Amsterdam, la Londra, unde sunt la distanțe foarte mici și nu am auzit de scandaluri. Sigur că vor fi și oameni nemulțumiți. La Băneasa au fost discuții, dar nu au fost scandaluri mari, darămite la noi”, mai spune primarul.

Tache susține că a fost surprins de modul cum au primit localnicii proiectul.

„Am rămas surprins, mă gândeam că oamenii de la țară sunt reticienți și că se duce vorba că sunt zgomote, că le mănâncă nu-știu-ce, că le sperie vacile. Nu, oamenii au fost și sunt incredibil de bucuroși că se realizează acest lucru”, mai povestește edilul.

Spital de cinci stele, cu 1.700 de paturi

În plus, Tache spune că deja se pare că investiția atrage atenția altor oameni de afaceri.

„Unul dintre descendenții familiei Minovici, un important om de afaceri din Statele Unite, cu câteva luni de zile în urmă, a venit și s-a interesat dacă există posibilitatea să cumpere terenuri în zonă, la vreo 5 km de aeroport. Pentru a construi un spital de cinci stele, cu 1.700 de paturi. Ne-a arătat și niște documente. Chiar acum câteva zile m-a contactat la telefon, m-a întrebat care este problema cu aeroportul. I-am spus că s-a intrat în linie dreaptă. Ne-a spus că va veni din nou pentru a se apuca de achiziționarea terenurilor. Cu siguranță aeroportul va genera multe alte afaceri”, conchide primarul.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un român căutat de poliție a stat ascuns în Italia până când soția l-a dat...
Fiartă pe 700.000 de euro! Ce a putut să facă Bianca Drăgușanu, de mână cu...
FOTO. Cât de frumoasă e noua iubită cu care s-a cuplat la câteva zile după...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
S-a aflat motivul pentru care a murit Gabriela, micuța de 4 ani cu chip de...
ȘOCANT: ce conținea peștele macrou care i-a adus moartea fetiței de 4 ani din Călărași
Mesaje de Paște 2024. Urări calde și felicitări pentru cei dragi
Ce conținea peștele mâncat de fetița de 4 ani și bunica ei, decedate după ziua...
La ce oră ajunge Lumina Sfântă în România! Va fi adusă de la Ierusalim în...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
La cât timp se face verificarea uleiului? Un detaliu foarte important
China a lansat o sondă pentru a colecta eşantioane de pe faţa ascunsă a Lunii
Descoperire ULUITOARE la polii Pământului! Se întâmplă chiar acum
Ungurii au fost umiliți. Românii au câștigat procesul
Eurovision 2024. Trei țări au șanse mari să câștige concursul muzical
Rezultatele tragerilor speciale Loto de Paști. Numerele câștigătoare de la 6/49, Joker, 5/40, Noroc, Super...
Se spală rufe azi, în Joia Mare? Ce spun preoții
Mioara Velicu rememorează copilăria autentică de la sat: „Am crescut într-o familie cu 8 copii....
Ce a declarat Florin Piersic de pe patul de spital: "Asta e cel mai important"
BANCUL ZILEI. Profesorul:- Bulă, poți sa-mi spui ce înseamnă abstract?
Henric al VIII-lea, regele care și-a ucis două neveste