Ce CAUCIUCURI DE IARNĂ să îți cumperi și care este probabilitatea ca POLIȚIA să te prindă fără anvelope speciale

Ce spun oficialii statului întrebați dacă anvelopele ALL SEASON te scapă de amendă. TOT CE TREBUIE să cunoști legat de CAUCIUCURILE DE IARNĂ...

Potrivit calculelor gândul, probabilitatea ca un șofer să fie amendat de poliție, începând cu 1 noiembrie, dacă nu are anvelope de iarnă prevăzute cu simbolurile M și S este foarte mică, dat fiind faptul că organele statului nu dețin suficient de multe echipe de verificare. Registrul Auto Român (RAR) deține, la nivel național, doar 44 de autovehicule-laborator cu care echipe mixte, formate din reprezentanți ai Poliției Rutiere și ai RAR, vor verifica dacă anvelopele corespund cu noua legislație, valabilă de luna viitoare.

Aceste laboratoare mobile controlează și în prezent starea tehnică a mașinilor în trafic, iar de la 1 noiembrie vor verifica și anvelopele, pe drumurile cu zăpadă, polei sau gheață. Pentru a verifica anvelopele, echipajele mixte Poliție-RAR vor folosi câte un șubler și un cric special.

„În orașele-reședință de județ, RAR are câte un autovehicul pentru verificarea funcționării tehnice a autovehiculelor din trafic. Sunt 44 de astfel de laboratoare. De la 1 noiembrie, aceste laboratoare vor putea verifica inclusiv anvelopele. În cadrul laboratorului există, pe lângă un PC portabil conectat la internet pentru a verifica identitatea vehiculului, și un șubler și un cric special, pentru a verifica înălțimea profilului anvelopei. Cu acestea se poate măsura înălțimea profilului anvelopei în trei puncte situate la distanțe egale de pe circumferința anvelopei„, a explicat pentru gândul Stancu Sotir, președintele-director general al Registrului Auto Român (RAR).

Presupunând, prin absurd, că echipajele mixte vor lucra non-stop, inclusiv sâmbăta și duminica, timp de circa 120 de zile, în perioada noiembrie-februarie, acestea nu vor putea verifica mai mult de 253.440 de autovehicule, conform calculelor gândul. Asta înseamnă mai puțin de 14% din parcul auto care se presupune că nu ar avea cauciucuri de iarnă. Calculul a fost făcut ținând cont că există doar 44 de laboratoare mobile ale RAR, care pot verifica (inclusiv) anvelopele, iar durata medie a unei verificări este de circa 30 de minute. Calculul a ținut cont și de faptul că o treime din parcul auto (1,8 milioane autovehicule) se presupune că este deja dotat cu anvelope de iarnă, după cum estimează specialiștii citați marți de gândul, și că o altă treime va fi inactiv pe timp de iarnă.

„Împreună cu cei de la Registrul Auto Român (RAR) vom face echipe mixte pentru verificarea anvelopelor. Dacă cei de la RAR vor spune că nu este anvelopă de iarnă, noi vom da amenzi. Echipele vor acționa la începutul tronsoanelor cu gheață, zăpadă sau polei. Vom face filtre în aceste zone și îi vom atenționa pe conducătorii auto că urmează o porțiune cu gheață, zăpadă sau polei”, a declarat pentru gândul Lucian Diniță, șeful Direcției Rutiere din Poliția Română.

„Nu ne propunem să amendăm toate mașinile. Importantă e siguranța în trafic”

Întrebat dacă cele 44 de laboratoare mobile sunt suficiente pentru a controla întregul parc auto de 5,4 milioane autovehicule, din care 5,2 milioane autovehicule au, fiecare, „masa totală maximă autorizată” sub 3,5 tone, reprezentantul RAR a spus că „un control nu trebuie să cuprindă toate vehiculele, ci doar pe cele care se deplasează”, adăugând că foarte multe nu circulă pe timpul iernii. „Cetățenii își vor echipa mașinile nu pentru că îi obligă legea, ci pentru siguranța lor. Poliția nu își propune să amendeze pe toată lumea”, a mai adăugat șeful RAR.

Citește și 10 întrebări despre cauciucurile de iarnă la care trebuie să știi răspunsul

Întrebat dacă șublerul și cricul pot fi folosite de polițisti și separat de cele 44 de laboratoare, Stancu Sotir spune că dispozitivele fac parte din laboratorul mobil și nu pot fi folosite și separat. „Verificările se vor face cu cele 44 de laboratoare”, a mai spus șeful RAR.

Cu mașinile-laborator din dotarea RAR se poate face astfel un control complet. În plus, mașinile oprite ar putea fi verificate și dacă au probleme cu instalația de semnalizare, de exemplu.

În medie, o verificare cu ajutorul laboratorului mobil al RAR durează aproximativ 30 de minute. „Durata verificării variază în funcție de problemele găsite la mașină. Verificarea și a anvelopei de iarnă nu va majora cu mult această durată medie de circa 30 de minute”, a declarat pentru gândul Stancu Sotir, președinte – director general al Registrului Auto Român (RAR).

„Ar fi păcat să nu controlăm și sistemul de semnalizare”

Oficialii RAR au declarat că la filtrele ce vor fi create autovehiculele oprite nu vor fi verificate doar din punct de vedere al anvelopelor. „Ar fi păcat, dacă tot l-am oprit, să nu ne uităm și la instalația de semnalizare. Polițistul poate cere această verificare”, a mai arătat șeful RAR. El a ținut să adauge că Poliția va aplica amenzile, RAR oferind doar asistență tehnică poliției.

„Aș dori să se înțeleagă clar: noi, RAR, nu suntem puși să amendăm. Ne dorim doar ca toți conducătorii auto să fie cât mai responsabili, până la urmă, cu propria lor viață și siguranță în trafic”, a adăugat Stancu Sotir.

Șeful Poliției Rutiere, despre gluma cu polițiștii care verifică anvelopa „cu lupa”: „Nu este o glumă, ci este un afront!”

Diniță spune că deși la nivel național există 3.200 de polițiști rutieri, „aceasta nu înseamnă că de la 1 noiembrie vor ieși pe străzi 3.200 de polițiști și 3.200 de inspectori de la Registrul Auto Român”. Șeful Poliției Rutiere s-a arătat deranjat de cei care glumesc pe seama poliției care va verifica anvelopele de iarnă „cu lupa”.

„Aceasta nu este o glumă, ci este un afront! Iar cel care a vorbit este un prost”, a comentat Lucian Diniță, după ce gândul i-a comunicat că un șef de servicea făcut o glumă spunând că polițiștii vor fi nevoiți să verifice „cu lupa” anvelopele. „În primul rând nu este vorba de lipsă de pregătire a polițiștilor, ci de faptul că Poliția nu are dotarea tehnică necesară. Doar cei de la RAR au aparatura de expertizare necesară și pot verifica înălțimea profilului cauciucului”, a adăugat Lucian Diniță.

„Amenzile vor fi aplicate de Poliție dacă cel de la RAR spune că anvelopa nu este de iarnă”, a subliniat șeful Poliției Rutiere, care a adăugat că reprezentanții RAR mai au, în afară de cele 44 de laboratoare mobile, și „alte dispozitive” pentru verificarea anvelopelor. „Și acestea nu sunt doar 44, sunt mai multe”, a mai ținut să adauge șeful Poliției Rutiere, lucru neconfirmat de reprezentanții RAR.

Ce cauciucuri sunt acceptate: „Să aibă însemnele M și S. Nu trebuie neapărat să aibă fulg de zăpadă”

„Legislația prevede că anvelopele de iarnă trebuie să aibă simbolurile M și S (noroi și zăpadă). Nu este nevoie să aibă și însemnul cu fulg de zăpadă. Doar M și S. Cele de tip „all season” sunt acceptate, doar dacă au simbolurile M și S”, a spus Stancu Sotir.

gândul a scris marți, citând reprezentanți ai ARR, că pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, anvelopele care pe lângă expresia M plus S (Mud plus Snow) (noroi plus zăpadă) trebuie să aibă și anumite semne, respectiv, un fulg de nea și o creastă alpină.

Oficialul RAR a ținut să arate că, din punct de vedere legal, și anvelopele vechi de iarnă, marcate cu simbolurile M și S, sunt acceptate de legislație drept cauciucuri de iarnă, dar cauciucurile vechi pot fi îmbătrânite și își pot pierde din calitatea cea mai importantă – aceea de a fi moale. „Sunt însă și persoane care au anvelope de iarnă de acum 3-4 ani, pe care le-au ținut la umbră, cu puțină umezeală, și care sunt corespunzătoare. Desigur, cu simbolul M și S”, a spus oficialul RAR.

Controversa anvelopelor „all season”

Un comunicat al RAR, publicat miercuri, spre prânz, pe site-ul oficial, arăta că „anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă”. Acesta specifica faptul că, „întrucât nici în documentația de specialitate și nici în legislația aplicabilă nu exista vreo referire la anvelopele denumite comercial , apreciem că utilizarea unor anvelope fără marcajul care atesta utilizarea lor corespunzatoare în condiții de iarnă este contrară prevederilor legale și se face exclusiv pe răspunderea conducătorului auto”.

Ulterior, la circa o oră, comunicatul a fost scos de pe site-ul RAR, care a trimis presei „o completare”, care spunea că de fapt și anvelopele all season ar fi acceptate, dacă au inscripția M și S. „Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu definește cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanței OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată și legală este inscripția literelor M și S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanței de Guvern nr. 5/2011. Menționăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în țări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor țări cu o climă mai temperată”, se arată în „completarea” primită de presă, de la Centrul de Relații cu Publicul și Informare Presă al RAR.

„Textul Ordonantei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifica Ordonanta Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, utilizeaza termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M si S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S. Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă și sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz”, se arată în primul comunicat al RAR.

Anvelope de iarnă „pe toate roțile”

În schimb, pe site-ul Brigăzii Rutiere București, miercuri la prânz era postat un anunț care spunea fix același lucru, și anume că „anvelopele all-season (mixte) nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, termenul ,,all-season” fiind doar o denumire comercială”. Anunțul de pe site-ul Brigăzii Rutiere București aduce însă și o completare, precizând că „autoturismele trebuie dotate cu anvelope de iarnă pe toate roțile”.

Inchide