Consiliul Concurenței: Promovarea produselor românești poate constitui o discrimimare

Consiliul Concurenței: Promovarea produselor românești poate constitui o discrimimare
Publicat: 01/11/2012, 13:15
Actualizat: 27/03/2019, 06:03

Promovarea produselor românești poate constitui o discriminare față de bunurile provenite din alte state ale UE, iar restricțiile cantitative ale importurilor sau orice măsuri care ar putea avea efecte echivalente sunt interzise între statele membre, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, informează Mediafax.

Sfarșitul anului 2011 a adus o nouă propunere legislativă în sectorul de retail, și anume condiționarea impusă supermarketurilor și hipermarketurilor de a comercializa produse de origine autohtonă în proporție de cel puțin 80% din suprafața magazinului și relocarea magazinelor cu suprafață medie sau mare în afara orașelor.

Inițiativa legislativă a fost respinsă de Senat, fiind înregistrată la Camera Deputaților pentru dezbatere și transmisă pentru raport la comisiile parlamentare.

„În ceea ce privește obligativitatea supermarketurilor și a hipermarketurilor de a vinde produse românești în proporție de cel puțin 80%, această prevedere poate constitui o discriminare față de celelalte structuri de comercializare de produse preponderent alimentare, cum ar fi magazinele mici de cartier, chioșcurile, formatele cash&carry sau magazinele de tip discounter. De asemenea, promovarea produselor românești poate constitui o discriminare față de bunurile provenite din alte state ale Uniunii. În mod similar, restricțiile cantitative ale importurilor sau orice măsuri care ar putea avea efecte echivalente sunt interzise între statele membre”, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței.

În ceea ce privește produsele alimentare de bază, în perioada 2005-2011 majoritatea au fost cumpărate de către marii retaileri de la furnizori români. Singura categorie care prezintă o modificare semnificativă față de anul 2009 este uleiul, unde se înregistreaza o scădere a achizițiilor de produse de la furnizorii români de peste 10% în favoarea produselor din import.

Cauzele acestei scăderi se află relocarea producției Bunge de la Buzău în Ungaria.

Potrivit raportului, fructele și legumele sunt achiziționate, în general, de la furnizori externi.

„Este un fenomen cel puțin interesant, ținând cont de faptul că, spre deosebire de alimente precum lapte, carne, ulei sau pâine, fructele și legumele din import sunt relativ mai scumpe decât cele din țară, sau au cel mult prețuri similare cu cele ale producătorilor români. Există însă societăți comerciale care încearcă să achiziționeze produsele preponderent de la furnizorii români”, potrivit sursei citate.

Achiziția preponderent din import de legume și fructe este cauzată de anumite deficiențe pe care marii retaileri din România le reproșează producătorilor români. Aceștia susțin că producătorii interni nu respectă standardele minime necesare pentru comercializarea de legume și fructe prin rețelele de retail. În general, aceștia nu dispun de utilaje pentru sortarea și calibrarea produselor, nu dețin capacități de stocare și nu au ambalaje corespunzătoare.

În plus, producția de legume și fructe românești este comasată doar pe perioada de vară, iar oferta pentru restul sezoanelor este nesemnificativă, ceea ce conduce automat la realizarea de importuri.

Dacă la produsele alimentare de bază majoritatea importurilor proveneau din UE, legumele și fructele sunt importate din afara Uniunii Europene, în special roșiile, morcovii sau fasolea.

În luna septembrie, prețurile au crescut cu 2,7%, peste media Uniunii Europene (0,3%) și peste țările din regiune. Media a fost crescută de fructe (5%) și legume (10,2%). Conform comercianților, cauza principală care a determinat aceste scumpiri a fost seceta din vara anului 2012.

Anul trecut au fost deschise 93 de noi magazine de tip hipermarket, supermarket sau discounter. Jucătorii de pe piața de retail au vizat extinderea în orașele de mai mici dimensiuni, după ce și-au asigurat prezența în orașele cu densitate mai mare a consumatorilor. Anul 2012 pare sa înregistreze același trend.

„În timp ce comerțul tradițional scade, pe segmentul de retail modern pătrund jucători noi, importanți, element ce contribuie la dinamizarea concurențială a acestui segment comercial, cu efecte benefice asupra consumatorilor finali. Testele economice, care există în special în sectorul comerțului (de exemplu, pentru deschiderea de supermarket-uri, mall-uri etc.), impun deseori prestatorilor de servicii să desfășoare studii economice costisitoare și îndelungate. Acestea tergiversează în mod considerabil stabilirea prestatorilor de servicii în statul membru respectiv, în cazul în care nu împiedică chiar complet stabilirea noilor veniți”, se mai arată în raport.

Poziționarea magazinelor medii sau mari în afara orașelor – un alt proiect legislativ – ar avea ca rezultat, potrivit Consiliului Concurenței, pierderea atractivității pentru anumite categorii de clienți (peste 48%), cum ar fi cei din centrul orașului, care s-ar găsi la o distanță foarte mare de magazine sau cei care nu dispun de un mijloc de transport propriu.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
VIDEO Momentul atacului din Crângași. O cameră de bord i-a înregistrat pe cei doi tineri...
Prințul Harry și Meghan Markle, probleme grave cu legea! Ducii de Sussex nu și-au plătit...
Fostul milionar din fotbalul românesc a ajuns sărac lipit pământului la 72 de ani! A...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
La 12 zile după nuntă, un tânăr din Indonezia a aflat că soția lui era...
Afacerea cu care s-au îmbogățit doi români întorși după 7 ani din Italia. Sebastian și...
Dieta CIUDATĂ a lui Michelle Obama, la 60 de ani! Alimentul la care a renunțat...
Crima din Crângaşi, produsă din cauza unui Like dat pe Facebook. Victima încercase să îşi...
Cine e, de fapt, bărbatul omorât în bătaie în Crângași! Breaking news
Un bărbat a atacat cu un cuțit mai mulți oameni, în plină stradă! Unde s-a...
Top cele mai bombate posterioare! Vedetele își etalează trupurile în țările calde
Volkswagen dă startul precomenzilor lui Golf GTI. Cât costă acesta?
Iată cine este bărbatul ce l-a împuşcat pe premierul slovac. Este membru al Societăţii Scriitorilor...
Nouă ERUPȚIE COLOSALĂ pe Soare! S-a VĂZUT tocmai din...
Rămâi pe loc fără PERMIS. Legea nouă care intră în vigoare în România
Simona Halep a vorbit despre relația cu Patrick Mouratoglou: Am avut încredere
Cine a câștigat marele trofeu Chefi la cuțite! La cine a mers trofeul și cine...
Val polar în România! Anunțul îngrijorător al meteorologilor
Julia este hotărâtă să nu îi mai ierte greșelile lui Robi: „Vreau să îți spun...
Lavinia Pîrva, despre momentele dificile din mariajul cu Ștefan Bănică Jr.: ”A fost o perioadă...
BANCUL ZILEI. Bulă: - Moșule, când e mai bine să mă însor, mai devreme sau...
O planetă „super pufoasă” este atât de ușoară încât ar pluti pe apă, susțin astronomii
×