Prima pagină » Economic » Numărul și valoarea reclamațiilor soluționate de Centrul European al Consumatorilor din România au crescut de în 2023. Transporturile ocupă primul loc

Numărul și valoarea reclamațiilor soluționate de Centrul European al Consumatorilor din România au crescut de în 2023. Transporturile ocupă primul loc

Numărul și valoarea reclamațiilor soluționate de Centrul European al Consumatorilor din România au crescut de în 2023. Transporturile ocupă primul loc

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România), direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere, a recuperat pentru consumatori peste 350.000 euro, în 2023, cu 32% mai mult față de anul precedent, a transmis această entitate printr-un comunicat de presă.

ECC România a instrumentat anul trecut aproximativ 6.100 de solicitări sosite de la consumatori români și 230 de solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda și Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reședință ale consumatorilor. Aceste cifre reprezintă o creștere cu circa 7,5 % față de numărul solicitărilor primite în 2022.

Structura reclamațiilor

În ceea ce privința structura reclamațiilor, acestea sunt împărțite pe cinci domenii principale:

  • 41% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto)
  • 18% îmbrăcăminte și încălțăminte
  • 11% diverse produse și servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)
  • 9% mobilier, echipament pentru gospodărie și întreținere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă)
  • 8% recreație și cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.)

Ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian, anulări sau întârzieri ale zborurilor, a înregistrat în continuare creștere față de 2022, acestea menținându-se în vârful topului domeniilor care generează reclamații ale consumatorilor. Cauza principală o reprezintă valul de plângeri înregistrate în perioada sezonului estival, într-o piață a transportului aerian încă nereglat, după cei doi ani de pandemie.

Conform cifrelor obținute de Gândul vara trecută, un aproximativ un an și jumătate anterior, românii au făcut cel puțin trei reclamații zilnic împotriva unuia dintre cei doi operatori aerieni care nu au sediul în România, plângeri adresate ECC România. Cel de-al doilea operator care nu are un sediu în România, prin urmare nu poate fi amendat în cazul în care încalcă drepturile consumatorilor români, este la mare distanță, cu un număr de reclamații de peste șapte ori mai mic. Astfel, între 1 ianuarie 2022 și 18 iulie 2023, Centrul European al Consumatorilor din România (ECC) a primit aproape 2.000 de reclamații de la pasagerii români care au avut bilete la zboruri operate de Wizz Air și Ryanair, conform datelor oficiale obținute de Gândul.

În aceeași perioadă, numărul solicitărilor care vizează achizițiile online, fie că discutăm de îmbrăcăminte și încălțăminte, diverse servicii, obiecte de uz personal sau electrocasnice, s-a menținut la un nivel comparabil cu cel al anului precedent, cele mai frecvente reclamații vizând: întârzieri în livrare, nelivrare, nerespectarea dreptului de retragere din contractele online, probleme legate de garanții.

ECC România face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda și Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei. Pe lângă ECC pasagerii nemulțumiți pot să apela, contra cost, la serviciile numeroaselor companii din domeniu de pe piața din România.

ANPC sfătuiește clienții companiilor de zbor să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să reclame autorităților responsabile.

În conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.

Sursa foto: ECC Romania

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Europa 2026: previziuni salariale, țările cu cele mai mari creșteri. România și Ucraina, singurele pe minus
Digi24
Cea mai scăzută temperatură de pe Pământ în acest moment. Zilele următoare sunt prognozate și -60 de grade Celsius
Cancan.ro
ULTIMUL mesaj al lui Ion Drăgan. Ce a postat artistul, cu câteva ore înainte să moară
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Indignarea unui muncitor român stabilit în Spania, după ce i s-a oferit un salariu de 1.800 euro: „Nu acceptați aceste mizerii”
Mediafax
Cod portocaliu de viscol în zona de munte din județele Hunedoara și Caraș-Severin
Click
Trei zodii își rescriu destinul de la început de an. Ianuarie le schimbă viața în bine, renasc din propria cenușă
Digi24
A murit Pat Finn. Actorul din serialele „Seinfeld” și „Friends” avea 60 de ani
Cancan.ro
Ce mâncau Nicolae și Elena Ceaușescu în prima zi de Crăciun. Meniul strict era făcut cu o zi înainte
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Dacia deschide comenzile noului Spring pe piețele vest-europene. România încă vinde vechea generație
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Statele Unite interzic dronele fabricate în afara țării, în special cele din China