Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a transmis vineri seara o nouă avertizare adresată românilor cu drept de vot, privind campania de influențare a alegerilor care se derulează în prezent în spațiul virtual, reiterând recomandarea fermă să consulte numai surse oficiale și verificate
În continuarea avertizărilor anterioare privind campania de influențare a procesului electoral prin intermediul rețelei de pagini de tip Doppleganger care impersonează paginile oficiale de internet ale unor instituții publice, televiziuni și agenții de presă, prin preluarea întocmai a elementelor de identitate vizuală, oficialii MAI precizează că aceasta a fost reluată.
Este vorba de o campanie care a fost detectată inițial la primul tur de scrutin, conform avertizării Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) din 2 mai.
„Reclamele malițioase se prezintă sub forma unor titluri false de știri, spațiile publicitare în care acestea sunt postate fiind contractate de companiile de publicitate care utilizează tehnologia “native ads” – Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă. Spre exemplu, compania Adnow este subiectul unor investigații extinse în alte state membre, dar și în România pentru implicarea în operațiuni informaționale în favoarea serviciilor de informații ale Federației Ruse”, transmitea ANCOM acum două săptămâni.
Potrivit MAI, de data aceasta acțiunile de dezinformare fiind realizate într-o manieră nedisimulată, ieșind practic de sub pragul de detecție sub care s-au situat anterior.
„Mesajele sunt construite astfel încât să genereze reacții emoționale rapide, fiind prezentate sub forma unor dezvăluiri explosive și însoțite de imagini sugestive, unele generate cu ajutorul inteligenței artificiale. Totodată, rețeaua semnalată manifestă o capacitate de adaptare crescută, inclusiv prin sincronizarea mesajelor cu evenimentele interne și externe majore, precum și prin utilizarea de tehnici de microtargetare politică în campaniile sponsorizate”, au transmis oficialii MAI.
„Reamintim că direcționarea utilizatorilor către paginile false se realizează prin intermediul reclamelor malițioase de pe o serie de site-uri de tip clickbait, ale căror link-uri sunt postate în secțiunea de comentarii de către administratorii celor peste 2.000 de pagini de Facebook. Până la finalizarea investigațiilor și indisponibilizarea acestei rețele digitale, Ministerului Afacerilor Interne reiterează solicitarea adresată cetățenilor să consulte exclusiv surse oficiale, să raporteze conținutul suspect și să nu redistribuie materiale a căror veridicitate nu a fost confirmată”, au subliniat reprezentanții instituției.
Sursa foto: Envato Elements – caracter ilustrativ
CITEȘTE ȘI: