Jurnalist american, critic după o călătorie de 14 ore cu trenul, pe ruta București-Chișinău: ”Arată și se simte drept ceva care transporta disidenții în Siberia, pe vremea lui Iosif Stalin”

Publicat: 01 05. 2022, 11:37
Actualizat: 01 05. 2022, 13:32
Jurnalistul american Charles Davis / Foto - LinkedIn

Jurnalistul american Charles Davis a rămas neplăcut surprins de condițiile în care se călătorește cu trenul pe ruta care leagă Bucureștiul de Chișinău.

A mers timp de 14 ore cu trenul, concluzionând că s-a simțit ca într-un tren care, pe vremuri, îi ducea pe disidenții ruși în Siberia. Totuși, jurnalistul american recunoaște că a ales acest mijloc de transport datorită prețului scăzut al biletului, un bilet într-un vagon de dormit cu 4 paturi fiind… 5 ori mai ieftin decât un zbor cu avionul între cele două capitale.

În ultimă instanță, însă, călătoria s-a dovedit a fi și o experiență de viață, nu numai jurnalistică, în pofida faptului că jurnalistul a adus în discuție o comparație cu perioada lui Iosif Stalin.

”Asta au concluzionat toți cei cărora le-am povestit despre acest supliciu cauzat de faptul că am ales voluntar să petrec aproape 14 ore într-un tren care arată și se simte drept ceva care transporta dizidenții în Siberia pe vremea lui Iosif Stalin”, spune Davis, potrivit Hotnews, referindu-se la drumul pe care l-a parcurs, cu trenul, din București până la Chișinău.

”Trenul, la jumătate de secol distanță de a fi nou”

O primă nemulțumire a jurnalistului american a fost legata chiar de tren. Îl descrie drept ”primitiv”, ”a jumătate de secol distanță de a fi nou”, ceea ce elimină, din start, o călătorie ”lină”.

Cearșafurile miroseau puternic a detergent, ”un fel de-a spune că erau curate”, salteaua era plină de pete. Pe de altă parte, deși era vorba despre o călătorie de 14 ore, trenul nu avea vagon-restaurant.

”Trenul este, mai mult sau mai puțin, la jumătate de secol distanță de a fi nou. Este primitiv. Călătoria nu este la fel de lină cum te-ai gândi pentru un vehicul care glisează pe șine. Cumva se simte de parcă ar fi gropi. Mi s-a oferit o saltea despre care ale cărei pete cu câte se spun mai puține, cu atât mai bine; o pernă; și cearșafuri cu un miros puternic de detergent, un fel de a spune că erau curate. (…) Trenul nu avea vagon-restaurant. Aduceți-vă propria mâncare și apă sau veți face foamea și setea”, mai povestește jurnalistul american.

”Dacă, pentru a adormi, ai nevoie de liniște, pace și un pat care să nu se balanseze și zguduie violent de parcă trenul a decis să devină un Jeep off-road care traversează cel mai dificil teren din Estul Europei, nu vei avea parte de somn”

Jurnalistul american Charles Davis

Schimbarea ecartamentului, alte dureri de cap

Ecartamentul pe teritoriul Republicii Moldova este cel pe sistem rusesc. Căile ferate cu ecartament normal au 1.435 mm. Dar, în Rusia și în unele dintre fostele țări sovietice, ecartamentul are 1.524 mm.

În Republica Moldova, ecartamentul adoptat este cel de 1.520 mm, iar perioada în care este efectuată schimbarea necesită timp. Practic, odată ajunse la Ungheni, trenurile sunt ridicate cu ajutorul unor sisteme speciale, operaţiune după care urmează schimbarea boghiurilor nepotrivite cu unele în conformitate cu cerinţele tehnice din Moldova.

”Acum ai putea încerca să te culci la loc, dacă încă încerci să faci asta în acest tren. Glumesc doar. Acum schimbă roțile (…) Am aflat asta la puțin după ora 3 dimineața. Cum schimbă de fapt roțile? Cine știe. Era întuneric și nu sunt expert în trenuri”, relatează jurnalistul, care menționează și că a reușit să adoarmă abia pe la ora 4. ”Înainte să ajungem, un bărbat m-a zgâlțâit puțin, zicându-mi să mă trezesc. Nu știu dacă era un angajat sau un alt pasager, dar m-am simțit ca un adolescent trezit pentru școală. Mai erau 40 de minute până la sosire. Ce naiba?”, mai scrie Davis.


Citește și: