Prima pagină » Economic » Care este stadiul conductei „Țărmul Mării Negre – Podișor”, proiect strategic pentru tranzitul gazelor din Neptun Deep. Declarațiile șefului TRANSGAZ

Care este stadiul conductei „Țărmul Mării Negre – Podișor”, proiect strategic pentru tranzitul gazelor din Neptun Deep. Declarațiile șefului TRANSGAZ

Care este stadiul conductei „Țărmul Mării Negre - Podișor”, proiect strategic pentru tranzitul gazelor din Neptun Deep. Declarațiile șefului TRANSGAZ

Proiectul strategic „Țărmul Mării Negre – Podișor”, o investiție majoră a statului pentru exploatarea și valorificarea gazelor din Marea Neagră, se află într-un stadiu foarte avansat de realizare, a afirmat Ion Sterian, directorul general al Societății Naționale de Transport al Gazelor Naturale Transgaz SA, într-o declarație pentru Gândul. Construcția gazoductului respectă calendarul asumat și, potrivit șefului Transgaz, are șanse să fie predat înainte de termenul-limită stabilit în contractul de execuție.

Gazele naturale ce vor fi extrase din perimetrul de mare adâncime Neptun Deep – operat de OMV Petrom, partener egal în proiect alături de Romgaz – vor intra în sistemul național de transport din țară, prin așa numitul gazoduct Tuzla – Podișor, construit de Transgaz.

Șeful Transgaz a detaliat, într-o declarație pentru Gândul, stadiul proiectului strategic denumit oficial Coridorul de transport pentru preluarea gazelor naturale de la Țărmul Mării Negre, pe traseul Tuzla (Constanța) – Podișor (Podișor).

  • Transgaz a semnat, la data de 5 februarie 2021, contractul de execuţie a lucrărilor pentru gazoductul Tuzla – Podişor, cu societatea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, din Turcia.
  • Pe 16 martie 2023, s-au semnat contractele de transport gaze naturale încheiate în urma procedurii privind rezervarea de capacitate incrementală în SNT cu Romgaz Black Sea Limited și cu OMV Petrom
  • Ordinul de începere a lucrărilor fost emis la data de 16 iunie 2023.

Ion Sterian: „Ne vom ocupa cu toată responsabilitatea ca acest termen de implementare să fie respectat”

Gazoductul a ajuns, la aproximativ 19 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, la un grad de realizare de 85%, conform declarațiilor șefului Transgaz.

Potrivit directorului general Transgaz, în perioada următoare va fi finalizată construcția gazoductului, urmează câteva luni de probe tehnologice și, conform contractului semnat, la 1 iulie 2025, gazoductul va fi operațional.

„Vă dau asigurări că eu și colegii mei ne vom ocupa cu toată responsabilitatea ca acest termen de implementare să fie respectat – poate chiar să fie predat înainte de termen, în funcție și de vreme – având în vedere că gazoductul Tuzla-Podișor este esențial pentru securitatea energetică și pentru economia României, cu atât mai mult în actualul context geostrategic. Este vital ca infrastructura gazieră să fie finalizată la momentul în care vor începe să fie exploatate gazele naturale din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră”, a declarat Ion Sterian, director general al Transgaz.

Șeful Transgaz sublinia, într-un interviu amplu pentru Gândul publicat la startul sezonului rece 2024 – 2025 că gazoductul „Țărmul Mării Negre-Podișor” va permite gazelor din Marea Neagră să intre în SNT și să ajungă, astfel, la operatorii economici și la gospodăriile din localitățile racordate la sistem, fiind un proiect strategic, vital pentru securitatea energetică, consolidarea acesteia și dezvoltarea sustenabilă a economiei naționale.

„Operaționalizarea conductei este importantă în contextul în care se estimează pentru anii următori o creștere a cererii pentru consumul de gaze naturale, având în vedere politicile de decarbonizare, respectiv de înlocuire a cărbunelui pentru alimentarea termocentralelor cu gazele naturale, finalizarea unor investiții în sectorul industrial și cel energetic, precum și dezvoltarea și extinderea SNT, în scopul racordării tuturor localităților la infrastructura gazieră”, a afirmat Ion Sterian.

Aproape jumătate de milion de consumatori casnici și 8.000 de instituții publice vor putea fi alimentate cu gaze naturale

După gazoductele BRUA și Ungheni-Chișinău, gazoductul Tuzla-Podișor – în lungime de 308 kilometri și cu o valoare de aproximativ 500 de milioane de euro – este cel mai important proiect de infrastructură gazieră pe care-l construiește Transgaz, fiind un proiect strategic, vital, pentru securitatea energetică, consolidarea acesteia și dezvoltarea sustenabilă a economiei naționale.

După ce țevile s-au produs în Turcia și au ajuns pe vapoare în România, prima sudură a gazoductului care va preia integral producția din Neptun Deep a fost făcută pe 14 noiembrie 2023, potrivit informațiilor furnizate de directorul general al Transgaz pentru Gândul.

Gazoductul Tuzla (Constanța) – Podișor (Giurgiu) asigură posibilitatea de racordare la gaze naturale pentru aproape 185.000 de locuitori și 523 de instituții publice (școli, primării, dispensare, cămine culturale, cabinete medicale, etc).

Directorul general Transgaz a sublinicat că, pe lângă faptul că este un proiect strategic pentru România, investiția este și un prilej pentru reconfirmarea obiectivelor noastre strategice și coagularea eforturilor comune pentru atingerea obiectivelor la nivel regional – securitatea energetică, diversificarea surselor de energie și diminuarea efectelor crizei energetice, sustenabilitate.

Gazoductul va face legătura cu sursele noi de gaze naturale din Coridorul Transbalcanic și Coridorul Vertical din care face parte și conducta BRUA.

Acest proiect major, inclus în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale pentru perioada 2022 – 2031, este necesar este ca să poată transporta și cele 15 miliarde de metri cubi de gaze care ar urma să vină în România și din zona Mării Caspice, din terminalele de LNG din Turcia și din Grecia.

Conform șefului Transgaz, prima moleculă de gaz natural va fi extrasă din Neptun Deep și transportată din gazoductul Tuzla Podișor începând din toamna anului 2027.

Operatorul proiectului Neptun Deep, OMV Petrom, și producătorul român care a preluat participația americanilor de la ExxonMobil, respectiv 50%, Romgaz, au constituit o garanție de câte 44 de milioane de euro, deci în total 88 de milioane de euro.

Conform graficului privind capacitățile rezervate pe conductă, volumele de gaze naturale estimate sunt de 9.800 MWh transportați orar, ceea ce anual înseamnă 8,16 miliarde de metri cubi de gaze naturale ce vor intra din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră în rețeaua națională de transport gaze naturale.

Per total, România are o rețea de conducte de transport gaze naturale de peste 14.000 km, din care 481 km reprezintă gazoductul BRUA Faza 1 (funcțională începând cu data de 01.12.2020).

Transgaz este o companie deținută majoritar de statul român, prin Secretariatul General al Guvernului, în proporție de 58,5%, și avea, vineri, o capitalizare de 4,53 de miliarde de lei. Operatorul se află în Top 3 în ceea ce privește creșterea valorii de piață în ultimul an calendaristic.

Citiți și:

Cât de pregătită este România cu gaze pentru iarnă. Șeful TRANSGAZ: ”Nu vor fi probleme”. Ce spune despre recuperarea datoriei de la Gazprom

Cum au performat cele mai mari companii din energie din România. Topul creșterilor CAPITALIZĂRII bursiere din ultimul an

Ion Sterian, Transgaz: Construcția conductei Tuzla–Podișor, care preia gazele din Marea Neagră, e în „grafic accelerat”. Când se va face prima sudură

A notificat sau nu OMV Petrom statul ca să-și exercite dreptul de PREEMPȚIUNE pentru gazele din Neptun Deep antamate în Germania? Ce spune S. Burduja

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și