Harta carburanților în UE. Cât vor plăti în plus românii pe litrul de benzină dacă guvernul schimbă modul de calcul al accizei

Redactor:
Alexandra Pele
Guvernul negociază cu partenerii internaționali ai României noi soluții de majorare a veniturilor colectate la bugetul de stat, în contextul în care ținta privind încasările din cel de-al treilea trimestru a fost ratată cu 3,9 miliarde de lei (876,4 milioane de euro), "gaura" din primele nouă luni ale anului ridicându-se astfel la 10,7 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro), potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

Guvernul negociază cu partenerii internaționali ai României noi soluții de majorare a veniturilor colectate la bugetul de stat, în contextul în care ținta privind încasările din cel de-al treilea trimestru a fost ratată cu 3,9 miliarde de lei (876,4 milioane de euro), „gaura” din primele nouă luni ale anului ridicându-se astfel la 10,7 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro), potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

În acest context, o măsură analizată de executiv este schimbarea metodologiei de calcul a accizelor la carburanți. Cele două variante făcute publice până la ora actuală s-ar putea traduce prin noi scumpiri a benzinei și a motorinei.

Legislația europeană prevede ca accizele să fie stabilite în euro la nivelul tuturor statelor membre. În fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor în lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afișată de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului anterior.

Astfel,dacă acest mod de calcul se păstrează și în 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, în scădere cu 1,6% față de rata de schimb folosită în 2013, respectiv 4,5223 lei/euro.

Cursul de schimb ar putea duce la ieftinirea carburanților

Cursul la care sunt calculate accizele are un impact direct atât asupra încasărilor la buget ,cât și asupra prețului carburanților, în condițiile în care această taxă reprezintă 28% din prețul de la pompă al benzinei și 23% din prețul motorinei.

Spre exemplu, în situația de față, costurile companiilor petroliere cu accizele ar urma să fie mai scăzute anul viitor. Dacă această scădere ar fi transferată în prețul carburanților, șoferii ar urma să scoată din buzunar cu aproape trei bani mai puțin pe litru de benzină și cu 2 bani mai puțin pe litru de motorină, potrivit calculelor gândul care au luat în considerare un preț mediu de 5,85 de lei/litru de benzină, respectiv 5,95 lei/litru de motorină.

Guvernul este însă nemulțumit de această metodologie de calcul. Liviu Voinea, ministrul Bugetului, susține că raportarea la cursul de schimb nu se mai justifică deoarece acesta este foarte stabil în prezent.

„Vom vedea. Dumneavoastră găsiți o motivație logică pentru care avem determinarea la 1 octombrie? A existat o motivație câtă vreme era clar că se depreciază permanent cursul de schimb. Și atunci aveai cumva o certitudine că prin raportarea unui curs mai mare vei avea încasări. Dar cursul e foarte stabil, raportarea la cursul de schimb nu se justifică”, a spus Voinea la Gândul LIVE.

Cu cât s-ar putea scumpi litrul de benzină dacă accizele s-ar indexa cu inflația

O variantă luată în calcul este indexarea accizelor cu rata inflației. În acest caz, acestea ar urma să fie majorate cu 3,3%, respectiv rata medie a inflației din 2012, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

În această situație, pe lângă veniturile statutui ar putea crește și prețul carburanților. Dacă majorarea accizelor cu rata inflației va fi transferată în prețurile de la pompă, atunci șoferii ar putea plăti cu peste 5 bani în plus pentru un litru de benzină și cu 4 bani în plus pentru un litru de motorină, reiese din calculele gândul.

Cel mai „scump” scenariu pentru șoferi din România rămâne însă varianta propusă de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, de a mări prețul unui litru de carburant cu 50 de bani, echivalentul a 10 eurocenți, pentru a strânge 26 de miliarde de euro cât ar costa construirea a 4.000 de kilometri de autostradă.

Orice modificare a metodologiei de calcul a accizelor trebuie însă negociată cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional (FMI), aflați la București, la discuții cu autoritățile române.

Cât încasează statul din accize

În primele șase luni ale anului încasările din accize au fost cu 714 milioane de lei, echivalentul a 160,4 de milioane de euro (la un curs mediu de 4,45 lei/euro), mai scăzute decât veniturile din programul guvernului, reiese din datele privind execuția bugetară.

Astfel, în perioada ianuarie-iunie, la buget s-au colectat accize în valoare de 9,96 miliarde de lei (2,23 miliarde de euro), cu 6,6% mai mici decât ținta de 10,68 de miliarde de lei (2,4 miliarde de euro).

În trimestrul trei, respectiv iulie-septembrie, nivelul de colectare al accizelor s-a apropiat de ținta executivului, însumând 5,87 de miliarde de lei, cu 21 de milioane de lei mai puțin decât încasările estimate în momentul redactării bugetului pe anul în curs, potrivit celor mai recente date Finanțelor.

Cu toate că în România nivelul accizelor în prețul carburanților este al doilea cel mai scăzut din Uniunea Europeană (366 de euro/1.000 de litri), după cel din Bulgaria (363 de euro/litru), raportat la salariul mediu net anual, acesta este unul dintre cele mai ridicate din Uniune.

Astfel, un șofer care parcurge anual circa 130.000 de km, având un consum mediu de 10%, cheltuiește peste 13% din salariul mediu anual, respectiv 475 de euro, pe accizele care se regăsesc în prețul carburanților, accize care reprezintă venituri la buget, reiese din datele Comisiei Europene. În alte state precum Belgia sau Austria, procentul este de sub 3%, potrivit calculelor gândul.

Click pe imagine pentru a mări

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Inchide