CNE: Unii elevi navetiști vor primi doar o treime din costul abonamentului

CNE: Unii elevi navetiști vor primi doar o treime din costul abonamentului
Publicat: 23/08/2013, 14:16
Actualizat: 29/07/2014, 20:53

Consiliul Național al Elevilor consideră că măsura propusă de Ministerul Finanțelor privind abonamentele de transport este dezavantajoasă pentru o parte dintre elevii navetiști, cărora li se va deconta doar o treime din costul total al abonamentului.

În opinia reprezentanților Consiliului Național al Elevilor (CNE), măsura care prevede decontarea abonamentelor de transport – începând cu suma de 26 de lei pentru un abonament pe lună pentru distanța de trei kilometri, iar pentru distanțele până la limita de 50 de kilometri, suplimentarea sumei cu doi lei pentru fiecare kilometru – va dezavantaja o parte dintre elevii navetiști și va duce cel mai probabil la creșterea ratei abandonului școlar.

„Propunerea Ministerului de Finanțe nu este o măsura potrivită, având în vedere că o parte dintre elevi vor beneficia doar de decontul a o treime din costul total al abanamentului, ceea ce încurajează creșterea ratei abandonului școlar. Educația este considerată ca fiind o prioritate națională, însă nu a fost tratată corespunzător. Creșterea finanțării pentru educație reprezintă o măsură adecvată condițiilor socio-economice actuale, spre deosebire de eventuala limitare a sumei de decont al transportului elevilor spre școală”, a declarat vineri președintele Consiliului Național al Elevilor, Iulia-Flavia Miron, citată într-un comunicat de presă.

Consiliul Național al Elevilor consideră că problema deconturilor este cauzată de subfinanțarea sistemului educațional, și nu de alte cauze externe, de aceea solicită Guvernului să respecte legea și să aloce 6% din PIB pentru educație.

Potrivit CNE, sistemul educațional preuniversitar necesită o creștere a finanțării pentru a fi posibilă revizuirea programei școlare, dotarea tehnică a unităților de învățământ, integrarea și formarea tinerilor pentru piața muncii, dar și asigurarea unor condiții și servicii sociale favorabile, precum burse, alocații școlare și programe de consiliere și orientare în carieră.

„Printre prioritățile de finanțare și evaluare ale sistemului se află și școlile tehnologice, care nu pregătesc elevii pentru piața muncii și nu sunt promovate ca o alegere viabilă în defavoarea învățământului teoretic. Totodată, sistemul este foarte afectat de lipsa pregătirii resursei umane. Din cauza salariilor profesorilor, meseria aceasta nu reprezintă cu adevărat o oportunitate în cariera unei persoane, ci din contră, o alternativă a lipsei altor oportunități în piața muncii”, se mai arată în comunicatul CNE.

Minsiterul Educației arăta, joi, că măsurile de reglementare a sistemului de decontare a navetei elevilor în limita a cel mult 26 de lei pe lună pentru distanța de trei kilometri sunt echitabile și binevenite.

„Având în vedere diferențele mari și nejustificate ale tarifelor practicate de transportatorii care au asigurat până acum transportul elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, propunerea Ministerului Finanțelor Publice privind decontarea abonamentelor de transport în limita a maximum 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km este binevenită. Ea este de natură să asigure o mai corectă cheltuire a banului public, susținând în același timp preocuparea Ministerului Educației Naționale de a asigura accesul la educație pentru categoriile vulnerabile”, preciza MEN, într-un comunicat de presă.

În anul școlar 2012-2013, Ministerul Educației a decontat, la nivel național, peste 150.000 de abonamente de transport, iar până acum nu s-a ținut niciodată cont de diferențele foarte mari dintre tarifele solicitate de transportatori în diferite locuri din țară.

„Astfel, anul trecut, pentru distanța de 10 kilometri, prețul unui abonament a variat între 25 de lei și 326 de lei, pentru distanța de 15 kilometri, prețul unui abonament a pornit de la 32 de lei și a ajuns la 406 lei, iar pe distanța de 20 kilometri, între 36 de lei și 400 de lei. Mai mult, există firme în țară care au practicat un tarif de 491 de lei pe lună pentru 50 de kilometri, în timp ce alte companii au perceput doar 42 de lei pentru același număr de kilometri”, a mai arătat MEN.

Cele mai multe dintre abonamentele decontate anul trecut (11.636) au fost pe distanța de 10 kilometri.

Tot în 2012, 904 elevi au făcut naveta pe distanțe de trei kilometri, iar tarifele minime percepute de firmele de transport au fost de 15 lei pe lună, în timp ce tarifele maxime au ajuns și la 166 de lei lunar.

„Aceste realități, total defavorabile finanțelor publice și implicit interesului elevilor, sunt cele care au pus presiune pe bugetul Ministerului Educației Naționale și au generat situația regretabilă a întârzierii decontării navetei școlare. Pentru a evita pe viitor astfel de cazuri, Ministerul Educației Naționale și Guvernul doresc să vină în sprijinul elevilor și să reglementeze mai echitabil sistemul de decontare a navetei. Astfel, pe lângă măsura introducerii unui prag maximal de 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km și a unuia de 120 lei/abonament/lună pentru distanța de 50 kilometri, Guvernul a alocat 76 milioane de lei pentru achiziția de microbuze școlare destinate transportului elevilor din localitățile izolate, din mediul rural”, preciza Ministerul Educației.

La 20 iunie, ministrul Educației, Remus Pricopie, anunța că, din toamnă, se va modifica legea prin care se decontează naveta elevilor, măsura fiind luată după ce s-a constatat că pe același număr de kilometri unii transportatori au tarife de 12 ori mai mari decât alții, MEN plătind în total 180 milioane de lei pentru naveta elevilor.

Elevi din mai multe județe au făcut grevă japoneză, în luna mai, reclamând că nu le-au fost decontați banii de navetă.

În 30 mai, Ministerul Educației a anunțat că 50 milioane de lei au fost deblocați pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. O primă tranșă de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor fusese deblocată anterior.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O fetiță de 4 ani a murit după ce ar fi mâncat macrou congelat. Bunica...
Digi RCS-RDS, cadou de Paște pentru toți abonații din România: toate facturile la jumătate de...
FOTO. Cât de bine arată cea mai frumoasă hocheistă din lume!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Trupul unei tinere a fost turnat în beton în urmă cu peste 50 de ani....
Din ce sunt făcuți mititeii de la „Gusturi românești” din Mega Image. Ce conțin, de...
Dieta biochimică a lui Ion Iliescu | Ce mănâncă, de fapt, fostul președinte la 94...
ANIMAŢIE. Accidentul teribil din Mangalia. Şoferul a murit, iar pasagerul şi-a pierdut o mână: "Mamă,...
Florin Piersic, în stare gravă! Breaking news!
Trei femei s-au infectat cu HIV după ce au apelat la Terapia Vampir! Aceasta este...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
Cum poți stinge martorul pentru sonda Lambda? Ce alte probleme indică „check engine”?
Donald Trump afirmă că Netanyahu ,,a fost criticat pe bună dreptate" pentru atacul din 7...
Simbolul ASCUNS în logo-ul NASA! Spune TOTUL despre adevăratul scop al agenției
Se verifică banii românilor! Legea a fost adoptată marți, pe 30 Aprilie
Program magazine 1 mai 2024. Orarul Lidl, Kaufland, Auchan, Penny, Carrefour, Profi, Mega Image și...
Vlăduța Lupău, imagini ireale! Cum arăta cântăreața. Adevărul despre operațiile ei
Robi, hotărât să lupte pentru Roberta! Concurentul nu este impresionat de chimia dintre Roberta și...
"Zici că era la sala de fitness". Iulia Vântur, concert live! Blondina a fost criticată...
BANCUL ZILEI. Doctorul către Bulă: - Am o singură nelămurire… Dacă te-ai duce seara acasă,...
„Apocalipsa plantelor”: bacteriile decimează culturile și provoacă pagube de milioane de euro