THE ROMANIANS ARE COMING, o nouă „țigănie” a presei britanice sau un documentar „uman, care te mișcă, tragicomic”?

Redactor:
Adriana Stanca
Channel 4 a difuzat marți seara primul episod al documentarului "The Romanians Are Coming"/"Vin românii".

„Amuzant, echilibrat, presărat cu tragedie” sau, dimpotrivă, „neconvingător”. Așa au catalogat The Guardian, respectiv The Telegraph, primul episod al documentarului „The Romanians Are Coming”/„Vin românii”, difuzat marți seara de postul de televiziune britanic Channel 4.

Producția ce prezintă poveștile a trei români ajunși în Marea Britanie abordează problema imigrației dintr-un unghi diferit: „Asta pentru că The Romanians Are Coming este construit complet din perspectiva imigranților, iar abordarea neutră a acestei lungi dezbateri este mai degrabă revitalizantă”, a scris și The Independent.

Personajul narator al primului episod al documentarului este un rom român pe nume Alex Fechete Petru. El descrie situație celor aproximativ 20.000 de români care au ajuns în Marea Britanie anul trecut, dintre care majoritatea contribuie la prosperitatea economiei britanice, mai relatează sursa citată.

FOTO: The Guardian

„Dar nu vreau să vă mint, sunt unii români care vin fără locuri de muncă sau care nu au unde să locuiască. Și astfel de romi vă sperie pe voi”, afirmă Fechete în fața camerelor de luat vederi.

Spre exemplu, Alex (o persoană diferită față narator, n. red) este un român care s-a mutat din Canada în Marea Britanie. Vorbește perfect engleza, dar în Regatul Unit lucrează ca agent de salubritate. Noaptea doarme într-o parcare din apropierea stației Victoria.

Lucrurile stau și mai rău pentru Sandu, arată documentarul. Tată a nouă copii, bărbatul a venit din Baia Mare în căutarea unui loc de muncă, însoțit de fiul său cel mare. „Ei vorbesc atât de prost engleza, încât nu înțeleg nici dacă li se oferă de muncă”, remarcă naratorul.

Ștefan pare să semene cel mai mult cu „sperietoarea” din coșmarurile UKIP, relatează aceeași sursă. Imediat ce primește banii din beneficiile sociale, îi trimite familie sale rămase în România. De proveniența banilor respectivi nici el nu este sigur însă. „UE?”, se întreabă retoric. Pe măsură însă ce episodul dezvăluie mai multe detalii despre situația lui de acasă, despre operația eșuată care i-a lăsat fiica invalidă, „cu atât acesta pare un tată care face exact ce ar face orice alt tată în astfel de circumstanțe disperate”, mai scrie sursa citată.

The Guardian: „Documentarul The Romanians Are Coming te mișcă, este uman”

O remarcă făcută, de altfel, și în ediția online a publicației The Guardian: „Oricare ar fi sentimentele tale (Nigel), nicio persoană care are o inimă nu poate rămâne indiferentă în fața luptei pe care un tată o duce pentru a-și ajuta fiica”, crede jurnalistul Sam Wollaston.

„Există foarte mult umor în The Romanians Are Coming, chiar dacă o mare parte este presărat cu un soi de tragedie (…) A fost o mișcare inteligentă, aceasta de a-l pune pe Alex să nareze. Nu doar pentru că oferă o perspectivă din interior, ci pentru pentru că asta permite un anume tip de jovialitate și (auto)ironie care altfel ar fi imposibil de construit de o persoană din exterior”, mai remarcă jurnalistul.

„Nu doar că merită văzut și este echilibrat (…), dar documentarul The Romanians Are Coming te mișcă, este uman, prezintă o perspectivă personală a unei povești politice. O poveste importantă, de altfel, mai ales în perspectiva alegerilor viitoare și în partea aceasta de lume azi. Nu poți cere mai mult de atât de la un documentar”, conchide Sam Wollaston.

Nu la fel crede însă și Gerard O”Donovan, de la The Telegraph: „Documentarul de la Channel 4, The Romanians Are Coming, se dorea a fi provocator, dar în final a eșuat în a produce un argument convingător”, a scris el.

„Rezultatul a fost un film care, deși plin de oameni interesanți, nu poate fi luat în serios. A descris o imagine a imigranților români aproape opusă de ceea ce s-ar fi dorit și a eșuat complet în a prezenta – chiar și unui privitor înțelegător ca mine – orice dovadă pentru argumentul că imigranții din țări membre ale Uniunii Europene produc bani pentru Marea Britanie. Aș vrea să cred că următoarele două episoade ale documentarului vor fi mai convingătoare, dar mă îndoiesc serios de asta”, a adăugat jurnalistul în final.

Consulul României în Bristol: Comunitatea de români „se simte profund umilită”

Care a fost, pe de altă parte, reacția românilor care au urmărit primul episod al documentarului? Comunitatea din Bristol a transmis, prin intermediul lui Răzvan Constantinescu, consulul României în orașul britanic, că se simte „profund umilită”.

„Comunitatea românilor a fost ofensată și se simte profund umilită. Suntem deranjați și preocupați de această operă senzaționalistă de jurnalism penibil”, a declarat el pentru Bristol Post. „Acest documentar tendențios este o pată publică adusă reputației oamenilor muncitori din comunitatea românilor”, a mai subliniat Răzvan Constantinescu.

Ambasadorul Ion Jinga, surprins și dezamăgit de modul cum sunt prezentați românii în documentar

Ambasadorul României la Londra, Ion Jinga, se declară „surprins și extrem de dezamăgit” de modul în care românii din Marea Britanie sunt prezentați în documentarul Channel 4, apreciind că prezentarea doar a aspectelor negative este incorectă și discriminatorie.

„În urma publicării, de către postul de televiziune Channel 4, a sumarului de prezentare a documentarului, Ambasadorul României la Londra, dr. Ion Jinga, a transmis o scrisoare producătorului emisiunii, Katie Buchanan, exprimând surprinderea și dezamăgirea cu privire la conținutul mesajului de promovare și, totodată, speranța că situația va fi corectată, că documentarul va avea un conținut obiectiv și nu va prezenta o imagine distorsionată a ansamblului comunității românești din Marea Britanie”, potrivit unui comunicat postat pe site-ul Ambasadei României la Londra.

FOTO: Mediafax (Bogdan Maran)

Ambasadorul Ion Jinga i-a trimis scrisoarea producătorului Katie Buchanan în , pe 13 februarie, cu patru zile înainte difuzarea primului episod al documentarului.

Jinga apreciază că imaginile și fotografiile care promovează acest documentar reflectă „o percepție distorsionată și părtinitoare” asupra românilor din Regat și nu prezintă realitatea socială a acestei comunități.

Diplomatul consideră că documentarul prezintă „doar aspectele negative care sunt izolate și nu sunt reprezentative pentru comunitatea românească”, fapt „incorect și extrem de discriminatoriu”.

Totodată, Jinga susține că a primit mesaje de la românii din Marea Britanie care și-au exprimat indignarea față de prezentarea făcută de Channel 4 într-o țară „admirată în întreaga lume pentru modelul său de democrație și unde toți cetățenii indiferent de naționalitate, rasă, sex sau religie sunt tratați cu respect”.

Potrivit Ambasadei, în răspunsul remis diplomatului român, producătorul serialului a arătat că acesta reflectă experiența cetățenilor români care, deși provin din medii diferite, sosesc în Marea Britanie pentru a desfășura activități lucrative.

Ambasada României la Londra apreciază, însă, că acest prim episod nu este reprezentativ pentru comunitatea românească din Marea Britanie, având în vedere că ilustrează doar un segment social redus ca număr. „În imensa lor majoritate, cetățenii români sunt bine integrați în societatea britanică și se remarcă la locul de muncă prin profesionalism, fiind apreciați de angajatorii britanici”, precizează misiunea diplomatică, exprimându-și speranța că următoarele episoade vor prezenta, „de o manieră echilibrată și reprezentativă, imaginea reală a întregii comunități românești din Marea Britanie”.

Documentarul „The Romanians Are Coming”, produs de Channel 4, continuă lunga discuție legată de așa-zisa „invazie” a românilor în Marea Britanie, provocată de ridicarea restricțiilor de pe piața muncii, în 1 ianuarie 2014, pentru cetățenii români și bulgari.

UKIP, partidul britanic condus de Nigel Farage, a fost sursa „predicției” conform căreia 29 de milioane de români și bulgari urmau să vină să lucreze și să ceară ajutoare sociale în Marea Britanie.

În acest context, în ianuarie 2013, The Guardian anunța că Guvernul Britanic plănuia lansarea unei campanii publicitare negative în România și Bulgaria, în încercarea de a a-i convinge pe potențialii imigranți să nu vină în Marea Britanie după anularea restricțiilor. „Nu veniți în Marea Britanie, plouă și job-urile sunt puține și prost plătite”, ar fi unul dintre sloganurile la care se gândeau politicienii englezi.

La scurt timp însă, cotidianul britanic demara propria campanie anti-imigrație, „Don”t Come to Britain”, încurajând cititorii să trimită mesaje sau să creeze afișe prin care să-i convingă pe români și bulgari să rămână acasă. Rezultatul s-a dovedit a fi totuși mai degrabă unul ironic la adresa Marii Britanii, nu a românilor.

WHY DON’T YOU COME OVER, răspunsul Gândul la campania britanică „NU VENIȚI ÎN ANGLIA”

Ca replică la inițiativa britanică, gândul, împreună cu GMP Advertising, a demarat la începutul anului 2013 campania WHY DON”T YOU COME OVER, oferindu-le britanicilor motive să vină în România. Campania a pornit cu afișe prin care, într-o manieră amuzantă și ușor ironică, se descriau avantajele pe care le prezintă România, în raport cu Marea Britanie.

Afișele s-au viralizat rapid pe rețelele sociale, iar campania a fost  preluată de nenumărate publicații și site-uri din toată lumea, printre care Der Spiegel, El Pais, El Mundo, Le Figaro, Boston.com or Washington Post, Financial Times, The Economist and The Independent, Time Magazine, The Daily Mirror, Channel 4 și BBC News.

Postul britanic BBC a publicat pe site-ul său un material în care prezintă inițiativa Gândul, iar agenția de știri americană Associated Press a scris despre isteria creată de o posibilă „invazie” a românilor și a bulgarilor după ridicarea restricțiilor de muncă, la începutul anului 2014, și despre campania gândul, „în spatele căreia se află un mesaj serios pentru Marea Britanie”.

De asemenea, agenția de știri Reuters a publicat un articol referitor la scrisoarea parlamentarilor europeni români și bulgari adresată președintelui Comisiei Europene Jose Manuel Barroso, în care condamnă intenția guvernului britanic de a lansa o campanie care să-i descurajeze pe români și bulgari să vină în Marea Britanie. Jurnaliștii Reuters au dat exemplu campania gândul ca un răspuns al românilor la inițiativele venite din Regatul Unit.

Campania WHY DON’T YOU COME OVER a fost remarcată și de postul britanic de televiziune Channel 4. „Deranjat de aluzia că Marea Britanie este cu mult mai atractivă decât țara lor și este nevoie de o campanie de denigrare a Regatului Unit pentru a împiedica întreaga populație să emigreze, ziarul Gândul a lansat propria campanie de atragere a britanicilor în România”, scria într-un material postat pe site-ul postului TV.

Ediția britanică a Huffington Post a preluat primul afiș al campaniei „Why Don”t You Come Over?”, cu mesajul „Jumătate dintre femeile noastre arată precum Kate, cealaltă jumătate – ca sora ei”, și a afișat o fotografie cu cele două surori Middleton cu descrierea „Iată două fete din România. De fapt, s-ar putea să fie Pippa și Kate. Nu ne putem da seama”.

Inițiativa Gândul a ajuns și în The Independent: „Ți-e frică de imigrare? Atunci du-te și locuiește în România”, a titrat cotidianul britanic, care a scris că „România reacționează la temerile britanicilor referitoare la posibila afluență de imigranți cu o campanie ironică de convingere a populației din Regatul Unit să călătorească în est”.

Cel mai popular afiș a fost cel prin care frumusețe româncelor era comparată cu cea a Ducesei de Cambridge și a surorii acesteia, acestea două bucurându-se de o imensă apreciere și popularitate în rândul britanicilor.

Cea de-a doua etapă a campaniei WHY DON’T YOU COME OVER a adus invitația concretă adresată britanicilor de a găsi o „canapea” oferită de români pentru a petrece câteva zile în România și a se convinge singuri de adevarul mesajelor din afișe. În plus, pe  site-ul www.whydontyoucomeover.co.uk, a fost adăugată o secțiune specială unde angajatorii români puteau oferi joburi britanicilor.

Tot în cadrul campaniei WHY DON’T YOU COME OVER, o delegație de parlamentari britanici condusă de șeful Comisiei de Afaceri Interne din legislativul englez, laburistul Keith Vaz, a vizitat redacția gândul.

„Într-adevăr, încercăm să aflăm dacă vor fi probleme legate de eliminarea restricțiilor de pe piața muncii pentru cetățenii români, de la 1 ianuarie, anul viitor”, declara el atunci.  „Am aflat de această campanie în calitate de președinte al Comisiei pentru Afaceri Interne. Am menționat-o în timpul dezbaterilor. A fost o campanie care a avut un mesaj: care este nivelul nostru de implicare în Uniunea Europeană? Cred că a fost o campanie excelentă”, a mai spus Vaz.

WHY DON”T YOU COME OVER a devenit, de asemenea, cea mai premiată campanie românească, obținând numeroase premii la Golden Drum 2013, Cannes Lions 2013, Eurobest 2013, European Excellence Awards 2013, ADC Awards 2013, PR Awards 2013, Gala Internetics, Golden Hammer și AdStars. De asemenea, campania a fost laureată anul trecut la categoriile Media&Enterntainment și Good Works EFFIE – Brands (CSR), în cadrul Galei Premiilor Effie, dar a fost premiată și la Gala International Advertising Association.

În plus, gândul a reușit să demonteze ulterior, rând cu rând, un articol foarte popular din luna decembrie 2013, apărut în tabloidul britanic Daily Mail, ce vorbea despre „invazia” de români și bulgari. Astfel, în urma acestui demers, un membru al guvernului britanic a recunoscut, în Camera Lorzilor, neadevărurile din retorica îndreptată împotriva cetățenilor din cele două țări.

„A existat un limbaj absurd și unele articole total neadevărate, în decembrie, despre suplimentarea curselor aeriene, a autocarelor și așa mai departe. Este o situație foarte nefericită într-o societate deschisă, liberă și democratică”, a admis lordul Wallace de Saltaire, reprezentantul CabinetuluI Cameron în camera superioară a legislativului britanic. 

Mai mult, după o luptă care a durat mai bine de șapte luni, timp în care jurnalistul englez Jon Danzig și reporterul gândul Alina Matiș au contestat respectivul material, organismul de autoreglementare a presei britanice, Press Complaints Commission, a decis că tabloidul a încălcat, într-adevăr, codul editorilor de presă scrisă din Marea Britanie, nerespectând în repetate rânduri criteriile de acuratețe.

Surpriză URIAŞĂ la FCSB. Becali, negocieri de ultimă oră cu antrenorul momentului din Liga I....
Tăticul-călăreț Sergiu sare la gâtul lui Moroșanu. De ce a vândut casa primită cadou, de...
FOTO. Loredana Groza, aproape goală complet! Apariție în cel mai minuscul costum de baie
Lora și-a PRINS iubitul în fapt! Cu ce i-a GREȘIT Ionuț Ghenu de l-a luat...
Fabuloasa vizită a lui Michael Jackson, din 1999, la echipa patronată de fostul „socru” al...
Urmează un nou val al pandemiei în România! Previziune sumbră a specialiştilor
Iohannis a semnat revocarea lui Vlad Voiculescu de la Ministerul Sănătăţii, nu şi numirea ca...
BANCUL ZILEI – Ce au făcut două virgine din București
Un virolog care a lucrat pentru Bill Gates avertizează că vaccinarea în masă ar putea...
Tăticul-călăreț Sergiu sare la gâtul lui Moroșanu. De ce a vândut casa primită cadou, de...
Femeia pe care ELENA Ceaușescu o voia MOARTĂ cu orice chip. „Trebuie să mă SCĂPAȚI...
Adevărul despre salamul de Sibiu pe care românii nu îl știu. Ce conține, de fapt
Guvernul decide soarta Huawei în România: vor livra sau nu chinezii echipamente 5G?
Moment de infarct dezvăluit de Dan Dotson, de la „Războiul Depozitelor”. Ce a descoperit un...
Vestea ȘOC a momentului despre Roxana Dobre. Ce a pățit soția lui Florin Salam. Dramatic!
Ții post? Un nutriționist spune să eviți aceste alimente de post: „Feriți-vă de ele”
Concedieri MASIVE. Tarom se pregăteşte să dea afară jumătate dintre angajaţi. 700 de oameni sunt...
A venit SFÂRŞITUL erei benzinei. Anunţul a fost făcut chiar de marii producători de petrol
Inchide