Prima pagină » Sănătate » Beneficii ale dietei mediteraneene: de la un metabolism sănătos la reducerea riscului de apariție a cancerului

Beneficii ale dietei mediteraneene: de la un metabolism sănătos la reducerea riscului de apariție a cancerului

Dieta mediteraneană este una bazată pe dietele populare în țările cu deschidere la Marea Mediteraneană și a devenit un fenomen mondial între anii 1950-1960.

Dieta a fost concepută de Ancel Keys și colegii lui care au făcut un studiu referitor la sănătatea generală din 7 state (Statele Unite ale Americii, Olanda, Finlanda, Iugoslavia – la vremea respectivă, Italia, Grecia și Japonia), corelată la riscul de apariție al bolii coronariane, specifică inimii.

Dieta mediteraneană presupune consumul de alimente din fiecare grupă specifică și nu restricționează în totalitate anumite produse precum se întâmplă în cazul altor diete populare, de exemplu, paleo și keto.

O astfel de dietă echilibrată presupune consumul de fructe bogate în antioxidanți, legume, cereale integrale, legume din grupa fasolii, nuci, semințe, ulei de măsline, ierburi și condimente. De asemenea, este promovat consumul de omega 3 prin consumul de pește și fructe de mare, dar și consumul de carne de pasăre, ouă, brânză și iaurt. În plus, dieta limitează consumul de carne roșie, dulciuri și mâncare procesată.

Este recomandat chiar și consumul de vin roșu, dar în moderație, iar cafeaua și ceaiul sunt de asemenea acceptate. Însă, accentul cade cu precădere o hidratare intensă, prin consumul de apă.

Totuși, dieta mediteraneană nu este doar o dietă întrucât promovează și activitatea fizică și interacțiunile sociale, relatează MindBodyGreen. com.

 

4 beneficii ale dietei mediteraneene:

 

1. Contribuie la menținerea unei inimi sănătoase și la creșterea duratei de viață

Dieta este promovată mai ales datorită beneficiilor pe care le are asupra inimii și asupra sistemului circulator.

În studiul inovativ 2013 PREDIMED, în care au fost analizați 7.000 de oameni, s-a descoperit faptul că persoanele care urmează o astfel de dietă, mai ales una bogată în ulei de măsline și nuci, au un risc mult mai diminuat de a face atac vascular, cerebral sau infarct. Și, se pare, acești oameni aveau și mai puțini factori (de ex. obezitate) care ar fi declanșat boli specifice inimii.

Grăsimile sănătoase – precum cele care se găsesc în nuci, ulei de măsline și în uleiul de pește – sunt un element cheie al acestei diete și contribuie la sănătatea inimii. Spre exemplu, omega 3 contribuie la diminuarea colesterolului „rău” – LDL – și ajută la creșterea celui „bun” – HDL, dar și la reducerea inflamațiilor. Și un nivel crescut de fibre și antioxidanți obținuți din diferite fructe și legume au rol „protectiv” asupra inimii.

Și, datorită efectelor pozitive asupra inimii, dieta mediteraneană este asociată și cu mărirea duratei de viață.

2. Contribuie la obținerea unei greutăți corporale sănătoase și a unui metabolism la fel

Dieta mediteraneană este centrată pe consumul de alimente bogate în fibre care contribuie la susținerea unui metabolism sănătos.

În fapt, s-a dovedit că acest tip de dietă este mai potrivit pentru scăderea în greutate decât dietele bazate pe un consum redus de grăsimi. Și, în plus, contribuie la reducerea riscului de apariție a diabetului de tip 2 și a sindromului metabolic.

3. Contribuie la reducerea riscului de a apariție a cancerului

Dieta mediteraneană presupune consumul unui nivel de antioxidanți dintr-o paletă variată de alimente.

Antioxidanții sunt compuși care ajută la reducerea efectelor oxidării și ajută la reducerea imflamației la nivelul întregului corp și datorită acestui lucru, dieta este asociată cu reducerea riscului de apariție a cancerului și a bolilor neurodegenerative.

Studiile au arătat că acest tip de dietă ajută la prevenirea mai multor tipuri de cancer. Într-un review asupra a 27 de studii în care au fost analizați 2 milioane de oameni, dieta mediteraneană a fost asociată cu reducerea riscului de apariție a cancerului la sân, colorectal și gastric. Cercetătorii au concluzionat că acest fapt se datorează consumului mare de fructe și legume, dar și de cereale integrale.

4. Ajută la îmbunătățirea memoriei și a stării de spirit

Datorită elementelor prezentate la punctul 3, dieta este folositoare și pentru sănătatea creierului. Cercetătorii au arătat că ajută la reducerea riscului de apariție a Alzheimerului, dar și a depresiei.

Consumul de antioxidanti carotenoizi, care se găsesc într-un număr  mare de fructe și legume (morcovi, spanac, varză, cartofi dulci, roșii, caise, pepeni etc.), dieta a fost asociată și cu îmbunătățirea stării de spirit.

Foto: Pixabay
 

 

Comentarii 0

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Vestea serii pentru șoferi: motorina se ieftinește de la miezul nopții
Digi24
Mesaje de „La mulți ani” pentru Sfânta Maria 2026: Urări pe care să le trimiți sărbătoriților pe 15 august
Cancan.ro
Alertă seismică în România! Un nou cutremur a fost înregistrat în Vrancea
Prosport.ro
„Doamna Diana, ne omorâți”. Imagini incendiare cu fosta soție a lui Claudiu Niculescu, în costum de baie
Adevarul
Care sunt șansele ca R. Moldova să renunțe la independență pentru a intra în UE. Scenariul unirii cu România, analizat de presa internațională
Mediafax
A spart peretele și a rămas fără cuvinte! Ce a găsit un student valorează 9 milioane de euro
Click
Ce a vorbit Dan Alexa cu Alina Pușcău după ce boala s-a agravat. „Să ne rugăm pentru ea că e mult mai greu”
Digi24
Cum a pregătit Rusia „trupe de șoc” care să creeze haos în Rep. Moldova: Un plan pus la cale din „Silicon Valley”-ul Kremlinului
Cancan.ro
Cu ce se ocupă acum pensionarul de pe Transfăgărășan? Incidentul deosebit de GRAV care l-a retrogradat din funcție. Avem detalii 💣
Ce se întâmplă doctore
Cum arată casa de 21 de milioane de dolari în care locuiesc Meghan Markle și Prințul Harry. „Este vindecător. Te simți liber”
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Afecțiuni medicale din cauza cărora șoferii pot ajunge la închisoare. Problema e tratamentul, nu boala
Descopera.ro
Un studiu, în premieră, dezvăluie că doar o oră în plus de somn îi ajută pe studenți să aibă note mai bune
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BUBULINA: – Facem dragoste de trei ori pe săptămână!
Descopera.ro
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?