Un scafandru britanic a filmat interiorul uluitor de bine conservat al restaurantului de pe RMS Medina, un pachebot de lux scufundat în timpul Primului Război Mondial. Descoperirea oferă o fereastră fascinantă spre opulența unei epoci apuse.
În largul coastei Devon, în sud-vestul Angliei, a fost făcută una dintre cele mai spectaculoase descoperiri subacvatice din ultimii ani.
Scafandrul Dominic Robinson, fost pilot militar pasionat de explorări marine, a pătruns în epava pachebotului RMS Medina, scufundat în timpul Primului Război Mondial, și a găsit restaurantul navei aproape intact, după mai bine de un secol sub ape.
În imaginile surprinse în timpul scufundării, pot fi văzute rânduri de scaune aranjate în ordine, pardoseala din lemn perfect conservată, o chiuvetă din porțelan și conductele de încălzire, toate aflate într-o stare remarcabilă, ținând cont de condițiile dure din Canalul Mânecii.
RMS Medina a fost construită pentru compania britanică P&O și era destinată pasagerilor de clasă întâi. Nava s-a remarcat în epocă pentru opulența sa, fiind chiar folosită de Regele George al V-lea într-o călătorie oficială în India, potrivit Antena 3.
În timpul războiului, pachebotul a fost torpilat de un submarin german, iar cinci membri ai echipajului și-au pierdut viața. Din fericire, toți pasagerii debarcaseră anterior în portul Plymouth.
Deși obiectele de argint au fost recuperate în anii ’80, Dominic Robinson a reușit să găsească veselă marcată cu însemnele P&O, alături de alte artefacte care oferă o perspectivă rară asupra luxului de altădată.
„Epava este o mărturie impresionantă a unei epoci trecute, iar starea sa de conservare este cu adevărat neobișnuită pentru Canalul Mânecii,” a declarat Robinson. „A fost cândva o navă magnifică, iar acum e dureros să vezi cum încet, încet, dispare sub apă.”
Într-unul dintre videoclipuri, scafandrul arată o coloană de susținere a tavanului din sala de mese, avertizând că structura este instabilă și se va prăbuși în timp.
Această descoperire devine cu atât mai valoroasă cu cât epavele din Primul Război Mondial aflate în astfel de condiții sunt extrem de rare, iar Canalul Mânecii este recunoscut pentru curenții săi puternici și eroziunea rapidă a structurilor metalice.