La Miami a început un proces în care producătorul de autovehicule Tesla este acuzat că ar fi parțial vinovat pentru un accident fatal din 2019 din Florida, care a avut loc atunci când sistemul Autopilot al unui Model S nu ar fi detectat un SUV parcat.
Membrii familiei femeii decedate în accident, ingineri Tesla și experți în siguranța auto sunt așteptați să depună mărturie într-un tribunal federal din Miami în timpul procesului cu jurați, care urmează să dureze trei săptămâni.
Doar câteva cazuri de accidente cu mașini Tesla au ajuns în instanță. Anterior, constructorul de vehicule electrice a încheiat acorduri confidențiale pentru a soluționa mai multe cazuri în care tehnologia defectă a fost învinuită de accidente mortale, notează Bloomberg.
În cazul din Miami, ca și în altele anterioare, compania lui Elon Musk își bazează apărarea pe „o eroare a șoferului”.
Șoferul mașinii Tesla S activase sistemul de asistență a șoferului, dar își scăpase telefonul mobil și nu se uita la drum în timp ce căuta dispozitivul de pe podea. Acesta a fost momentul în care mașina a trecut printr-o intersecție în formă de T și a ieșit de pe carosabil, lovind un Chevrolet Tahoe parcat ai cărui doi ocupanți se aflau în afara vehiculului.
Familia femeii ucise și bărbatul rănit în accident solicită despăgubiri pentru cheltuieli medicale și deces din culpă, precum și daune pentru ceea ce reclamanții susțin că a fost „dezinteresul nesăbuit al Tesla pentru viața umană”.
„Dovezile arată în mod clar că acest accident nu a avut nimic de-a face cu tehnologia Autopilot a Tesla”, a declarat Tesla. „În schimb, ca multe alte accidente nefericite de când au fost inventate telefoanele mobile, acesta a fost cauzat de un șofer distrat. Spre lauda sa, acesta și-a asumat responsabilitatea pentru acțiunile sale, deoarece își căuta telefonul mobil căzut în timp ce, în momentul accidentului, apăsa pe accelerație, mergea cu viteză și anula sistemul mașinii. În 2019, când s-a întâmplat acest lucru, nu exista nicio tehnologie de evitare a accidentelor care ar fi putut preveni acest tragic accident.”
Problema este dacă presupusele defecte de proiectare ale sistemului Autopilot al Tesla au dus la incapacitatea de a detecta și de a răspunde la obstacolele din calea vehiculului, inclusiv capătul carosabilului. Acuzarea susține, de asemenea, că Tesla nu a furnizat un avertisment adecvat cu privire la pericolele utilizării sistemului Autopilot.
Michael Brooks, director executiv al Center for Auto Safety, un grup de apărare a consumatorilor, a declarat că acest caz va fi primul care va testa aceste teorii juridice ale răspunderii împotriva Tesla.
„Acest caz are potențialul de a stabili un reper cu privire la cât de departe sunt dispuse să meargă jurații într-un fel sau altul”, a declarat Brooks. „Partea interesantă a acestui caz va fi să vedem cât de multă vină acordă juriul șoferului, dar și cât de multă vină doresc să acorde Tesla.”
George McGee, șoferul mașinii Tesla, este așteptat să depună mărturie la proces. În documentele depuse în instanță, avocații reclamanților susțin că acesta s-a bazat prea mult pe sistemul Autopilot al vehiculului său deoarece Tesla nu informează în mod adecvat șoferii cu privire la limitările acestuia.
Constructorul auto a câștigat două procese anterioare în California, după ce juriile au constatat că accidentele puse pe seama Autopilot – unul fatal și unul nu – s-au datorat erorii șoferului și nu tehnologiei companiei.
În 2022, compania a fost găsită “doar 1%” responsabilă pentru moartea unui tânăr de 18 ani al cărui Model S s-a izbit de un zid de beton în Fort Lauderdale, Florida, în timp ce acesta rula cu viteză. Juriul a declarat că adolescentul și tatăl său au fost în proporție de 99% vinovați pentru accident.
În următoarele nouă luni, Tesla se va confrunta cu alte trei procese legate de accidente fatale provocate de Autopilot în California. De asemenea, la Houston este programat un proces cu privire la un caz intentat în numele a cinci ofițeri de Poliție grav răniți, când o Tesla pe Autopilot a intrat cu 113 kilometri pe oră într-o mașină de poliție parcată pe marginea unei autostrăzi.
Foto: Profimedia
RECOMANDAREA AUTORULUI: