Cafeaua se scumpește din nou, criza de producție a crescut prețul pe piața mondială, iar în special în România urmează majorarea TVA. Băutura preferată a românilor se scumpește din nou de la 1 august, taxa pe valoarea adăugată se majorează la 21% așa că proprietarii cafenelelor își vor ajusta și ei prețurile.
În final, clienți au de suferit și locațiile, evident, deoarece clienții nu-și permit să mai iasă în oraș destul de mult.
Un kilogram de cafea boabe costă în acest moment 100 lei. Producătorii spun că scumpirile vor fi între doi și cinci lei per kilogram, pentru că dincolo de majorare a TVA, au de suportat și creșterea de 10% a accizei pe zahăr.
„Va trebui să aplicăm mărirea aceasta de TVA către clientul final, și anume în mare parte, clienții, cafenelele în care cumpără de la noi cafea, aș putea spune la prima strigare, pentru că vom vedea în continuare și noi ca afacere trebuie să plătim în continuare utilități, chirii.” a declarat un manager de cafenea.
În ultimul an, cafeaua s-a scumpit cu peste 10% potrivit datelor Eurostat.
Cetățenii par împinși de valul de scumpiri și către revizuirea coșului de cumpărături. Fenomenul poate fi observat, deja, la ieșirea din magazine. Unii dintre clienții magazinelor aleg să cumpere coșuri pline cu alimente, cu intenția ca produsele să le ajungă pe o perioadă mai lungă.
Printre produsele achiziționate de clienții magazinelor se numără apa, uleiul, detergentul, dar și alcoolul. De la 1 august 2025, produsele ieftine ar putea să coste cu câteva zeci de bani în plus. Totuși, o diferență semnificativă va putea fi observată în cazul produselor care sunt mai scumpe.
De pildă, în cazul băuturilor alcoolice, prețurile vor fi mai mari. Coșul de cumpărături se va scumpi, începând din august, motiv pentru care multe persoane au ales să meargă, deja, în supermarketuri pentru a-și face propriul stoc de produse.
De altfel, clienții s-au orientat mai mult către produse neperisabile, dar cu un termen de expirare mai mare. Printre produse se numără uleiul, mălai, făina, orezul. Coșul de cumpărături a fost umplut și de băuturi (apă, suc, alcool). TVA-ul la alimente crește de la 9% la 11%. De asemenea, în cazul produselor alimentare tradiționale, cota TVA de 5% se transformă în cota de 11%.
FOTO: Envato