Prima pagină » Dezvăluiri » VIDEO | De ce nu a vrut Elena Ceaușescu stație de metrou la Romană. Misterul celui mai îngust peron, dezlegat de inginerul ales de dictator să construiască metroul (EXCLUSIV)

VIDEO | De ce nu a vrut Elena Ceaușescu stație de metrou la Romană. Misterul celui mai îngust peron, dezlegat de inginerul ales de dictator să construiască metroul (EXCLUSIV)

Istoria metroului bucureșteam începe undeva la 1900, cu Dimitrie Leonida, însă ideea a fost pusă în practică abia în anii ’70, odată cu Nicolae Ceaușescu. Dorința dictatorului era de a avea un metrou românesc sută la sută , „fără ruși și americani”, povestește Octavian Udriște, fostul director al Metrorex, într-un interviu pentru GÂNDUL.

Octavian Udriște, singurul feroviar în viață dintre cei cinci ingineri aleși de Nicolae Ceaușescu să ducă la bun sfârșit planul său, își amintește cum s-a ajuns la situația ca stația de la Piața Romană să fie mai îngustă decât celelalte stații.

Totul a pornit de la Elena Ceaușescu, care nu voia stații de metrou decât în zonele industriale.

Elena Ceaușescu nu a vrut metrou la Romană

Când s-a prezentat proiectul stației de metrou de la Romană ”la săliță” (camera din clădirea Comitetului Central unde veneau Nicolae și Elena Ceaușescu și câțiva membri ai Guvernului), soția dictatorului a vrut să știe ce obiective industriale sunt în zonă.

Cei de acolo i-au spus că nu este zonă industrială, însă este ASE-ul. Când a auzit de studenți … «Studenții? Au făcut burtă, să meargă pe jos! Fără stație la Romană! Să meargă pe jos!» 

Octavian Udriște

Nicolae Ceaușescu nu a intervenit și nimeni altcineva nu a avut curajul să o contrazică. După o vreme, s-a decis totuși construcția stației de la Piața Romană, dar ea este ”o rușine”.

”Au făcut însă o mare greșeală atunci când au construit-o. Spre exemplu, pereții mulați, așa se numesc, trebuiau să-i lase la lățimea respectivă, cu peroanele normale, dar ei, de frică, i-au făcut la nivel de casetă, de tunel. Când s-a primit indicația să se facă totuși stația, peronul s-a făcut, evident, pe partea cealaltă”, deslușește Octavian Udriște misterul peronului îngust din stația Piața Romană.

Motivul pentru care Nicolae Ceaușescu nu a vrut metrou în Drumul Taberei

Metroul trebuia să fie construit din Drumul Taberei până în Balta Albă, însă Nicolae Ceaușescu l-a mutat, din creion, în Militari.

”Se spune că motivul ar fi fost că nu era ctitoria lui, pentru că respectivul cartier a fost făcut pe timpul lui Gheorghiu Dej”, adaugă Octavian Udriște.

Nicolae Ceaușescu a intervenit și în proiectul Magistralei I , Republica – Crângași, care trebuia să se oprească la Gara de Nord și de acolo să se facă o altă stație, de unde să plece trenurile spre Grivița, Titulescu, spre Pantelimon.

”Ceaușescu a zis clar că doar o singură stație, cum două, trenul să meargă în continuare. «O singură stație, că eu am fost cu mașina și pe jos și am luat-o pe Polizu, și se poate», spunea el. De aceea, la Gara de Nord, noi avem dedesubt o stație umplută cu pământ unde scârție vagoanele, pentru că nu am putut construi sub clădiri din cauza terenului nisipos și al pânzei freatice”, povestește Octavian Udriște.

Metroul s-a făcut pe sub strada Polizu, unde este o curbă de 90 metri, ”care scârțâie, pentru că este prea strâmtă și nici nu au vrut să pună ungătoare”, mai spune Udriște.

Citește și:

VIDEO INTERVIU | Povestea necunoscută a metroului bucureștean, spusă de inginerul ales de Ceaușescu să-l construiască: „La Gara de Nord avem o altă stație dedesubt umplută cu pământ”

VIDEO | Mărturia directorului care a reușit să scoată tarabele de la metrou, nu și chioșcurile: „Mi s-a zis să fac ca Rădoi, că este an electoral”

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Ce companii de stat au oferit prime de sărbători în 2025 și cât de mari au fost acestea. Care sunt campionii generozității
Digi24
Casetă metalică cu documente, descoperită sub talpa Cavalerului de pe acoperişul Castelului Corvinilor. Ce ascundea aceasta
Cancan.ro
Care sunt orașele din România în care ninge de Revelion și de Anul Nou. Meteorologii Accuweather anunță iarnă grea
Prosport.ro
FOTO. Natalia Mateuț, spectaculoasă de ziua ei. Apariție rară a tatălui ei, legendarul Dorin Mateuț
Adevarul
Gest disperat al unui cabanier: „Plătiți cât vă permiteți. E primul an în care nu am oaspeți de Crăciun”
Mediafax
Visul unei femei, distrus de judecători: Nu poate avea copilul soțului decedat
Click
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Digi24
Rusia ar putea amplasa noi rachete hipersonice la o fostă bază aeriană din Belarus: „Extinde raza de acțiune în Europa”
Cancan.ro
Larisa Iordache, cu inima frântă de sărbători. Crăciun cu lacrimi și dor pentru fosta gimnastă
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Prezentare video Renault Clio 6. Dacia Sandero va primi același motor de 1,8 litri ca și modelul francez
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Astronomul care a rescris istoria Universului. A vrut să se facă iniţial preot. Mai târziu, mama sa a avut de suferit din cauza Bisericii