• Publicat:
  • Actualizat:
Financiar

7.000 de angajați Dacia au ieșit în stradă pentru construirea unei autostrăzi. Ponta: „Dacă o mai țineți în mitinguri, o să se mute producția în Maroc”

7.000 de angajați Dacia au ieșit în stradă pentru construirea unei autostrăzi. Ponta: „Dacă o mai țineți în mitinguri, o să se mute producția în Maroc”
Aproximativ 7.000 de angajați ai uzinei Dacia, dar și de la firme de componente auto au protestat joi, timp de o oră, în centrul orașului Mioveni.

Aproximativ 500 din cei 15.000 de angajați ai Dacia ar urma să fie dați afară în acest an, avertizează liderii sindicatului Dacia, ei dând vina pe întârzieri la viitoarea autostradă care va lega Sibiu de Pitești. Iar disponibilizările la uzina Dacia ar putea continua, spun ei. Informația nu a fost confirmată de conducerea uzinei.

„Trecem printr-un moment foarte greu. Nu dorim să ajungem ca Oltchimul. Dacă autostrada nu va fi gata până în 2020, la Mioveni nu vor mai fi construite automobile”, atrag atenția liderii de sindicat din uzina de la Mioveni care spun că, din cauza infrastructurii precare, „suntem mai puțin competitivi”, amenințând cu noi proteste, peste o lună, în fața sediului Guvernului.

În replică, premierul Victor Ponta a declarat, joi, la Brașov, întrebat despre protestul organizat la Mioveni de angajați de la Dacia, că dacă aceștia „o mai țin în mitinguri, o să se mute producția în Maroc”, el făcând apel la rațiune din partea liderilor de sindicat, potrivit Mediafax.

Întrebat ce părere are despre protestul angajaților de la Dacia, nemulțumiți că fabrica ar avea pierderi din cauză că autostrada Sibiu-Pitești nu a fost construită, premierul a răspuns: „Hai să fim serioși. Eu știu că sunt pe profit”. Premierul a făcut apel la liderii de sindicat de la Dacia să fie rezonabili, pentru că altfel compania își poate muta producția în altă țară.

Ford critică infrastructura din România

Și fostul șef Ford România s-a arătat recent nemulțumit de lipsa autostrăzilor.

Zoltan Brassai a criticat slaba dezvoltare a infrastructurii locale, care generează costuri suplimentare cu transportul mașinilor, îngreunează livrările, inclusiv pe cele ale furnizorilor, și împiedică creșteri de producție la uzină.

„Dacă am produce la capacitate în Craiova, ar intra 240 de camioane zilnic, și ar ieși 240 de camioane cu mașini. Nu se poate, nici pe drumuri, nici pe poduri, nici pe căile ferate. Dacă încărcăm un tren cu mașini, primul pod deja se dărâmă. Nu există infrastructura nici pentru furnizori nici pentru export. Vreți să producem la maximum? Nu depinde de noi. Ar fi o așteptare frumoasă ca Ford să construiască autostrăzi, dar nu putem face asta. Dacă ar pleca un camion la fiecare 5 minute, s-ar bloca toata Craiova!”, a spus Brassai.

Autostrada Sibiu-Pitești în declarațiile guvernanților 

Autostrada Sibiu-Pitești a fost declarată săptămâna trecută „prioritate zero” în Master Planul de Transport și în strategia de implementare, după ce Ministerul Transporturilor și-a însușit observațiile din partea Comisiei Europene. Mai mult, Ministerul Transporturilor promite începerea lucrărilor în 2017 și finalizarea lor trei ani mai târziu.

Este o schimbare radicală în planurile autorităților, autostrada Sibiu-Pitești (120 de kilometri) bătând pasul pe loc de mai mulți ani. 

Autostrada Sibiu-Pitești este eligibilă pentru a fi construită din fonduri europene nerambursabile în proporție de 75%, fonduri alocate pentru perioada 2014 – 2020. La acestea pot fi adăugate încă 10% din sistemul top-up ce se acordă țărilor membre UE care au acord cu FMI și UE.

„Ministerul Transporturilor întreprinde toate demersurile necesare în vederea finalizării proiectului autostrăzii Sibiu-Pitești până în anul 2020, acesta fiind prioritar pentru infrastructura rutieră din România, urmând să deservească în condiții bune traficul de tranzit internațional, de mărfuri și persoane”, potrivit Ministerului Transporturilor. 

„Autoritățile au fost aduse la logică. A fost ambiția cu realizarea Comarnic-Brașov, au încercat să schimbe planul. Comisia Europeană a pus piciorul în prag. Nu au mai avut de ales”, a comentat pentru gândul consultantul Mihai Crăciun.

Ministrul Transporturilor Ioan Rus a afirmat recent că proiectul Sibiu-Pitești are o problemă legată de contestațiile depuse în cadrul licitației pentru actualizarea studiului de fezabilitate.

„A câștigat cineva licitația pentru studiul de fezabilitate, s-a contestat, acum se analizează contestația. Ne ucide birocrația asta cu contestațiile. Avem un alt exemplu, centura Bacăului s-a câștigat acum doi ani și a câștigat-o cineva. Altcineva a contestat și doi ani ne-a ținut în justiție, iar la final justiția a dat câștig de cauză celui care a câștigat licitația. S-au pierdut doi ani, dar și bani. Ne încurcă și legislația privind achizițiile publice”, a afirmat Rus.

Epopeea autostrăzii Sibiu-Pitești

– În martie 2012 CNADNR a lansat licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Reprezentanții CNADNR declarau că autostrada Sibiu-Pitești ar putea fi gata în trei ani (2014-2016).

– În noiembrie 2012 CNADNR a anulat licitația pentru actualizarea SF-ului pentru Sibiu-Pitești. Motivul anulării procedurii era costul prea mare al construcției autostrăzii. Cifrele vehiculate variau de la 3 miliarde de euro, până la 6 miliarde de euro. 

– Harta proiectelor prioritare de autostrăzi până în 2018 prezentată în decembrie 2013 de premierul Victor Ponta nu includea autostrada Sibiu-Pitești. Motivul era costul prea mare, de 3,2 miliarde de euro, care rezulta din vechiul studiu de fezabilitate, elaborat în 2008 și expirat în 2010. De menționat că vechiul SF fusese elaborat înainte de stabilirea standardelor de cost pentru autostrăzi.

„(…) studiul inițial presupunea o sumă mai mare decât toți banii pe care îi are România în următorii șapte ani. Deci nu era fezabil, din păcate, și nu putea fi susținut. (…) Chiar dacă alocam toți banii, toti cei 3 miliarde (de euro – n.r.), nu făceam nici autostrada și nici nu mai făceam nimic în restul țării”, declara Ponta în decembrie 2013, referindu-se la autostrada Pitești-Sibiu. 

„Pentru Vâlcea – Sibiu trebuie să refacem studiul de fezabilitate, pentru că cel inițial prevedea o sumă uriașă, vreo 6 miliarde și nu avem”, declara Victor Ponta, în decembrie 2013.

– În varianta inițială a Master Planului de Transport, din octombrie 2014, autostrada Sibiu-Pitești figura ca drum expres și urma să se realizeze după 2021. Ulterior, ministrul Ioan Rus revine cu precizări. Sibiu-Pitești va fi construită ca o „autostradă fazată”, adică va fi construit mai întâi ca drum expres, urmând să fie transformat ulterior în autostradă. Și termenul a fost modificat. Construcția urma să se facă în perioada 2014-2020, potrivit unor documente despre revizuirea Master Planului General de Transport.

– În ianuarie 2015, în urma presiunilor publice, în Master Plan se prevede ca Sibiu-Pitești va fi construit direct ca autostradă.

– În februarie CNADNR a desemnat drept câștigător al contractului pentru reactualizarea studiului de fezabilitate asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, însă rezultatul procedurii de atribuire a fost contestat.

– În februarie 2015 autostrada Sibiu – Pitești apare pe locul doi ca prioritate în Master Planul de Transport

– Săptămâna trecută Sibiu-Pitești este declarată „prioritate zero” în Master Planul de Transport și în Strategia de implementare, după ce Ministerul Transporturilor și-a însușit observațiile din partea Comisiei Europene. Mai mult, Ministerul Transporturilor promite începerea lucrărilor în 2017 și finalizarea lor până în 2020.

– După finalizarea studiului de fezabilitate, compania de autostrăzi trebuie să facă o licitație pentru selectarea constructorului. Contractul va fi împărțit pe loturi, fiecare lot având câte un antreprenor.

×
Inchide