• Publicat:
  • Actualizat:
Financiar

Cât mai valorează mașina ta pe piața second-hand. Vezi care sunt mărcile auto care s-au depreciat cel mai puțin în ultimii doi ani

O mașina nouă pierde din valoare chiar și 20% în numai 12 luni de la data achiziției, spun specialiștii din piața auto. În același timp, „una second-hand pierde 10-15%.

O mașina nouă pierde din valoare chiar și 20% în numai 12 luni de la data achiziției, spun specialiștii din piața auto. În același timp, „una second-hand pierde 10-15%. Ulterior, deprecierea anuală ar trebui să se situeze pentru următorii trei-cinci ani în zona 6-10% pe an pentru un vehicul second-hand”, a declarat pentru gândul Bogdan Vulcan, program manager al portalului auto.ro.

Puterea de cumpărare tot mai scăzută a românilor și creșterea costurilor de înscriere în circulație a unei mașini vechi a generat un recul de proporții pe piața auto second-hand. Astfel, în februarie înmatriculările de autoturisme rulate au coborât sub pragul de 10.000 de unități, de circa patru ori mai puțin decât în decembrie 2010.

Prețul unei Skoda, imun la criză

În acest context, un amator de mașină second-hand trebuie să fie și mai atent la deprecierea în timp a autoturismului pe care vrea să îl cumpere. „Se recomandă achiziționarea unui exemplar cu relevanță pe piața auto locală, dintre mărcile cele mai tranzacționate și mai populare, fabricat cu nu mai mult de cinci ani în urmă”, spun specialiștii de pe piața auto. Iar statisticile arată că proprietarii de Skoda sunt cei care cer și primesc prețuri similare celor din iunie 2009. În medie, modelele constructorului ceh sunt evaluate pe piața second la circa 7.796 de euro, cu numai 5% mai puțin raportat la perioada menționată. Similar, mașinile Fiat s-au devalorizat cu aproximativ șase procente pe timp de criză, până la nivelul mediu actual de 4.115 euro (vezi tabelul).

Deprecieri moderate consemnează statisticile și în dreptul mașinilor unor producători precum Volkswagen, Kia, Ford sau Renault. „Aceste mărci au investit de-a lungul anilor în crearea unei imagini de fiabilitate și costuri reduse, ceea ce explică deprecierea lentă a lor”, descrie fenomenul Bogdan Vulcan.

Dacia 1310, campioana descreșterii de preț

În plus, reprezentanții portalurilor de anunțuri auto rulate apreciază că declinul prețurilor și volumelor reprezintă un efect al creșterii, chiar și de trei ori, a taxei de poluare la prima înmatriculare. Un caz aparte îl reprezintă Dacia 1310. În special datorită vechimii mașinilor scoase la vânzare pe piața second, acestea au pierdut aproape jumătate din valoarea consemnată de statistici în iunie 2009. Astfel, proprietarii modelului autohton cer, în medie, mai puțin de 1.000 de euro. La polul opus, Loganul celor de la Dacia se numără printre autovehiculele care își conservă bine în timp prețul, deprecierea din perioada menționată depășind cu puțin 15%.

Prețuri tot mai mici la eventualele revânzări realizate în ultimii doi ani au obținut și proprietarii modelelor Grand Cherokee, Alfa 147 sau Nissan Terrano.

Cele mai scumpe mașini rulate din România

În aceste condiții, pe site-urile de profil mulți posesori de autovehicule de lux încearcă să le înstrăineze cât mai repede. Cea mai scumpă mașină scoasă la vânzare în prezent este un Rolls Royce Phantom, pentru care proprietarul cere 600.200 de euro. Pe site-urile de profil autovit.ro și auto.ro se regăsesc și alte bijuterii ai căror posesori vor să le vândă. Locul secund în clasament este ocupat de un Maybach 62. El are un preț de strigare de 238.960 de euro. Mașina, fabricată în 2006, are un rulaj de 45.000 de kilometri. Podiumul este încheiat de un Porsche. Modelul 911 are numai un an vechime iar proprietarul afirmă că a parcurs la volanul ei doar 50 de kilometri. De aceea, solicită un preț de 218.000 de euro. „Românii au scos la vânzare modele mult mai scumpe ca anul trecut. Astfel, în perioada similară din 2010, prețul maxim cerut pentru un Porsche era de 105.000 euro”, spun reprezentanții auto.ro.

Dacia și Skoda, lideri autoritari ai pieței

Numărul înmatriculărilor de autoturisme a crescut cu 22%, în februarie față de aceeași lună din 2010, până la 3.238 unități, potrivit datelor Poliției.

Dacia conduce în clasamentul celor mai vândute autoturisme cu 907 unități înmatriculate în februarie, cu 70% mai multe față de a doua lună a anului trecut. Marca autohtonă a fost urmată în clasament de Skoda și Volkswagen, cu 382 unități (creștere de 40%) și, respectiv, cu 320 unități (avans de 1%).

Inchide